آرامش را خلق کنید

اگر در زندگی احساس آرامش ندارید ، اگر در هیاهوی زندگی روزانه و مسؤلیت های مختلف خودتان را فراموش کرده اید و احساس خستگی می کنید این مطلب را از دست ندهید.

ما باید به دنبال الگو و روشی در زندگی شخصیمان باشیم که کمتر در معرض عصبانیت و ناراحتی قرار بگیریم باید بتوانیم الگوی برای زندگی طراحی کنیم که کمتر ارامش ما بهم بریزد یک دفترچه برای آرامش تهیه کنید روزانه ایده هایی که به ذهنتان می رسد تا آرامش به دست بیاورید را در آن یادداشت کنید سعی کنید برای هر کاری که انجام می دهید یک دفترچه تهیه کنید تا مطالب آن موضوع در یک منبع مشخص باشد که بتوانید در مواقع نیاز به آن رجوع کنید نوشتن مطالب در برگه ها و دفترچه های دیگر باعث پراکنده شدن و فراموش شدن مطالب می شود بی شک راه هایی برای دستابی به آرامش درونی وجود دارد که برای همه یکسان هستند اما هر کس با توجه به شخصیت و نحوه زندگی خود باید راه هایی را خلق کند که به وسیله آن زندگی شادتری را تجربه کند.

به اطرافیان خود فکر کنید همیشه شخصی هست که ظاهر و رفتار او آرامش خاصی دارد سعی کنید با او به گفتگو بنشینید و در ابتدا به حرفهای او دقت کنید ازچه صحبت می کند چه چیزهایی را پیگیری می کند چه کتابی می خواند سر فصل اصلی گفتگوهایش چیست بر چه چیزهایی در زندگی توجه دارد علاوه بر اینکه از گفتگو با این شخص احساس آرامش می کنید با یافتن الگوی زندگی این شخص و رعایت آن می توانید به آرامش دست پیدا می کنید. روزی یک کار کوچک برای احساس آرامش شخصی انجام دهید توقع نداشته باشید دوست، همسریا همکار با شما همراه شود.

وقتی با مردم از آرامش صحبت می کنیم به نظر بیشتر به دنبال شادی هستند ولی آرامش شادی مستمر درونی است.

والویت های زندگی خود را بشناسید مثلا اگر آرامش از اولویت های زندگی شما باشد یعنی ریسک در رده پایینتری قرار گرفته است ما باید خودمان را بشناسیم برای این امر نیز با دوستان خود گفتگو کنید آنها ایرادات و خوبی های شما را بهتر از شما می بیند به یاد داشته باشید که باید قبل از هر چیز بتوانید همه ویژگی های مثبت خود را ببینید و ویژگی های منفی وجودتان را بپذیرید و به مرور زمان تلاش کنید ویژگی های منفی را به ویژگی مثبت تبدیل کنید.

جیمز بالدوین می گوید کسی می تواند با دیگران مواجه شود که قبلا با خودش رو به رو شده باشد. ما باید ظرفیت پذیرش خود را داشته باشیم باید با ابعاد مختلف روحمان رو به رو شویم و خود را بشناسیم باید بتوانیم با خودمان خلوت کنیم و از تنهایی لذت ببری روزانه به سطح آرامش خود امتیاز دهید روزهایی که امتیاز کمتری می دهید را بیشتر بررسی کنید چه کارهایی و چه افرادی آرامش شما را بر هم می زنند سعی کنید از چنین افرادی دوری کنید اگر مسئله ای هست که مدام زندگی شما را با اختلال رو به رو می کند آن را یکبار و برای همیشه بررسی کنید راهکارهایی برای آن پیدا کنید مثلا اگر همسایه ای مزاحمت برای شما ایجاد می کند به او تذکر دهید اگر اثری نکرد به محل دیگری نقل مکان کنید.

پیشنهادهایی برای آرامش ارائه می کنیم از این پیشنهادات ایده بگیرید و آنها را کامل تر کنید.

ورزش کنید
چقدر به ورزش می پردازید آنهایی که به ورزش می پردازند دیرتر دچار زوال عقل می شوند و احساس شادی بیشتری دارند دیرتر پیر می شوند انرژی جسمانی بیشتری دارند اگر افرادی که احساس خستگی مداوم دارند سه روز در هفته روزی بیست دقیقه ورزش کنند بعد از شش هفته انرژی آن ها افزایش می یابد.
یوگا از جمله ورزش هایی است که باعث احساس آرامش می شود این ورزش احساس آرامش فکری و جسمی را با هم پدید می آورد یوگا ورزشی است که در هر مکانی می توانید به آن بپردازید تجهیزات خاصی نیاز ندارد اعتماد به نفس شما را تقویت می کند در آن تنفس درست را یاد می گیرید لاغر تر و قوی تر می شوید و هزاران فواید دیگر برای سلامت روح و جسم شما دارد.

حسرت گذشته
یکی از عوامل برهم زننده آرامش تمرکز زیاد بر آینده یا حسرت گذشته است در این زمینه خواندن کتاب هدیه اثر اسپنسر جانسون را شدیدا توصیه می کنیم ما باید از گذشته درس بگیریم تا بتوانیم برای آینده برنامه ریزی بهتری داشته باشیم و از لحظه حال استفاده کنیم.
امید داشتن در شرایط فعلی بسیار سخت است صحبت کردن درمورد امید سخت به نظر می رسد اما فارغ از شرایط سختی که در زندگی تجربه کرده ایم باید به آینده بهتر امیدوار باشیم. هر یک از ما به احتمال زیاد تعریف متفاوتی از آینده بهتر داریم اما در هر صورت ماندن در گذشته و حسرت خوردن کمکی به ما نمی کند، روزانه اهداف خود را مرورکنید تا انگیزه لازم برای انجام وظایف روزانه خود به دست آورید.

آگهی ترحیم بخوانید!
هفته ای یکبار آگهی های ترحیم روزنامه ها رابخوانید ما اغلب فراموشمی کنیم فرصت اندکی برای بهره بردن ازندگی داریم
این گفته استیو جابز را به خاطر داشته باشید: “همه ی چشم داشت های بیرونی، همه نگرانی ها از شرمندگی یا شکست در برابر مرگ فرو می ریزد و تنها آنچه به راستی مهم است به جا می ماند. به یاد داشتن اینکه خواهید مرد، بهترین راهی است که می شناسم تا از دام این پندار که چیزی برای از دست دادن دارید برهید.”
ما باید به خاطر داشته باشیم فرصتی اندک برای دوست داشتن و برای دنبال کردن آرزوهای خود در اختیار داریم گاهی ما چیزهایی را دوست داریم که ممکن است به نظر دیگران بی ارزش باشند ما نباید از آن شرمنده باشیم و خجالت بکشیم.
همین حالا به سراغ دفترچه خود بروید و آرزوهای خود را بنویسید روزانه آنها را مرور کنید تا بتوانید آنها را به اهداف کوچک و قابل دسترس تقسیم کنید ببینید امروز کوچکترین کاری که می توانید انجام دهید تا به هدف خود برسید چیست؟ اهدافتان را واقع بینانه تعیین کنید تا با دستیابی به آنها احساس خوبی را تجربه کنید و و اراده شما برای دستیابی به اهداف بزرگتر تقویت شود.
“هنگامی که چیزهایی می یابید که به راستی از آن ها لذت می برید، به هیچ کس اجازه ندهید که نسبت به آن لذت، احساس بدی را در شما بر انگیزد.”
آستین کلئون

از طبیعت کمک بگیرید
با نگاه کردن به طبیعت احساس آرامشی شگرف به ما دست می دهد زمانی را برای گردش در دامان طبیعت اختصاص دهید. وقتی به گردش میروید دوربین خود را کنار بگذارید و از زیبایی های پیش چشمانتان لذت ببرید.
اگر امکان رفتن به دامان طبیعت را ندارید ازویدیوها و عکسهای طبیعت کمک بگیرید در خانه گوشه ای دنج داشته باشید باخودتان خلوت کنید ، چشمانتان را ببندید و پنج نفس عمیق و آرام بکشید با استفاده از تنفس ذهنتان را آرام کنید و از بهترین خاطرات و تصاویری که از طبیعت در ذهن خود دارید کمک بگیرید می توانید کوهستان را تجسم کنید یا رودخانه و دریا ببینید کدام آرامش بیشتری به شما می دهد می توانید خاطرات خوبتان در کنار دریا را به یاد آورید.
مکانی زیبا را در ذهن خود بسازید سعی کنید تمام جزئیات آن را تجسم کنید چه گیاهانی این مکان را آراسته چه پرنده هایی را در اسمان آن میبینید صدای رودخانه را می شنوید؟ هوا بارانی است یا نسیم آرام را روی صورت خود احساس کنید. زمین زیر پای خود را تجسم کنید زمین شنی است یا پوشیده از چمن؟
در زندگی اجتماعی خود چه اشتباهاتی می کنیم؟
از تجربه های بدتان در روابط با دیگران لیستی تهیه کنید چه تجربه هایی از دوستی با دیگران دارید؟ گاهی ما اشتباه قضاوت کرده ایم یا به اشتباه به شخصی اعتماد کرده ایم. ما انسان ها فراموشکاریم چه بسا در حال حاضر کسی در زندگی ماست که بارها و بارها به ما آسیب زده یا شخص دیگری است اما اگر به رفتار او دقت کنید مشابه افرادی است که در گذشته از روابط با آنها آسیب دیده اید.

ما ناچار برای یک زندگی اجتماعی خود نقاب به چهره میزنیم و به واسطه سیاست خود را از صدمات ناشی از روابط اجتماعی محافظت می کنیم در این میان به دروغ متوصل می شویم که انرژی فکری و روحی زیادی از ما میگیرد مدام باید به این فکر کنیم چه رفتار و حرفی به نفع ماست و چه بخشی از حقیقت یا دروغ را با افراد محتلف در میان گذاشته ایم. اگر ارتباط با برخی از افراد باعث می شود احساس ناراحتی کنیم و ما را مجبور میکند از آنچه هستیم دور شویم این ارتباطات فقط از ما انرژی می گیرند در صورتی که ما نیاز داریم با افراد ارتباط برقرارا کنیم تا از آنها انرژی بگیریم.

احساسات ما تحت تاثیر دوستان ،همکاران و خانواده ماست آیا اطرافیان در شما احساس خوب ایجاد می کنند؟ رفتار اطرافیان را زیر نظر بگیرید آیا احترام متقابل بین شما وجود دارد؟ آیا از وقت گذراندن با یکدیگر احساس خوبی دارید؟ ما گاهی نیاز داریم از بند برخی روابط که فقط از ما انرزی می گیرند رها شویم. در برخی روابط ما عامل خراب شدن ارتباط هستیم ما در روابط اجتماعی خود از شخص مقابل انتقاد می کنیم و مدام در حال ایراد گرفتن از همه چیز هستیم، هیچ چیز کامل نیست ما نباید با انتقاد و ایراد گرفتن زندگی را برای خود و دیگران سخت کنیم انتقاد در جای خود و با بیان درست می تواند سازنده باشد اما بیش از حد ایراد گرفتن زندگی اجتماعی ما را به خطر می اندازد و خیلی زود ما را منزوی خواهد کرد.

برخی افراد از چنان آرامش درونی ای برخوردارد که هیچکس نمی تواند آن را بر هم بزند همه ما آرزو داریم به چنین درجه ای از آرامش برسیم که با تقویت شخصیت و اعتماد به نفس به وجود می آید اما نقش اطرافیان و مخصوصا دوستان نزدیک و خانواده را نمی توان نادیده گرفت آنهایی که در مسیر زندگی همراه ما هستند یادمان باشد از ابتدای راه اجازه ندهیم افراد حسود و بد اخلاق اطراف ما را بگیرند ما زمان زیادی نداریم که بخواهیم صرف جنگیدن با آن ها کنیم.

افراط گرایی در عقاید باعث جدال ما با اطرافیان می شود اطرافیان شما قرار نیست دقیقا مطابق میل شما رفتار کنند ما باید یاد بگیریم اطرافیان خود را همانطور که هستند بپذیریم.

در مورد کسانی که وابستگی عاطفی به آنها دارید پیشنهاد ما این است که احساسات خود را بنویسید وقتی قلم به دست میگیریم درستی یا نادرستی تفکرات و احساساتمان روی کاغذ قابل درک می شوند اگر از کسی ناراحت هستید احساسات خود را روی کاغذ بیاورید و در مورد آن فکرکنید اگر بعد از چندین مرتبه مرور به نظرشما باز هم درست به نظر رسید می توانید آن را برای آن شخص ارسال کنید.

دوری از شبکه های اجتماعی
و برای کلام آخر شکی نیست که شبکه های اجتماعی تاثیرات خوبی روی زندگی شخصی و شغلی ما گذاشته است ولی نباید از تاثیرات مخرب آن غافل شد سعی کنید در روزساعات کمتر ومشخصی را برای شبکه های اجتماعی اختصاص دهید مثلا ساعت۹ تا ۱۰ شب همچنین می توانید ساعاتی که از وسال نقلیه عمومی استفاده میکنید و عملا زمان شما هدر می رود به این کار اختصاص دهید. یک یا دو روز در هفته را کاملا از اینترنت دور باشید تا احساس آرامش را تجربه کنید این زمان را می توانید بیشترصرف خانواده کنید یا دوستان خود را ملاقات کنید و با آن ها گپ بزنید.

نتیجه گیری
رسیدن به آرامش سخت نیست فقط نیاز به یادآوری روزانه دارد باید زمان بزاریم و با تمرینات کوچک سعی کنیم روز بهتری داشته باشیم زمانیکه آرامش داشته باشیم دوستان بیشتری خواهیم داشت و اطرافیان ما نیز با ما آرامش را تجربه خواهند کرد. نوشتن و استفاده از دفترچه را از یاد نبرید زیرا کمک می کند به افکار خود نظم بدهید. بودن در کنار کسانی که دوست شان دارید را فراموش نکنید کسانی را برای معاشرات انتخاب کنید که با بودن با آن ها احساس آرامش می کنید اگر ما احساس خوبی در زندگی نداشته باشیم نمی توانیم اهداف و آرزوهای خود را دنبال کنیم و با انرژی پیش برویم. در این مقاله پیشنهاداتی مطرح شد که می توانید آنها را انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید. برای احساس آرامش شاید یکی از مهمترین مسئله ها روابط خانوادگی و اجتماعی ما است که با دروغ، قضاوت و … تدید می شود ما باید با آگاهی و شناخت خود واطرافیانمان اسباب آرامش خود را فراهم کنیم. با انجام تمرینات کوجک و روزانه می توانید زندگی زیباتری را تجربه کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *