آشپزی با طعم سلامتی معرفی غذای پیچاق قیمه اردبیل

غذاها بسیار متنوعند و علاوه بر انواع سنتی و خوراکی های مدرن و امروزی نیز به آنها افزوده شده است. اما آنچه در این بین بسیار اهمیت دارد میزان خواص غذا و مواد مفید موجود در آن است. غذاهای سنتی از این لحاظ بسیار غنی هستند و علاوه بر این به سردی یا گرمی آنها و مناسب بودن برای هر نوع طبعی توجه شده است. به همین دلیل توصیه می شود در برنامه غذایی خود از خوراکی های محلی حتما استفاده کنید.

استان اردبیل یکی از شهرهایی است که علاوه بر جاذبه های دیدنی طبیعی و تاریخی، غذاهای محلی فوق العاده ای دارد. این غذاها به قدری جذاب و خوش طعم هستند که کمتر مسافر یا توریستی را می بینید که آنها را امتحان نکرده باشند. غذاهای محلی استان اردبیل بسیار متنوع بوده و معروف ترین آنها شامل این موارد می باشد:

  • پیچاق قیمه
  •  تاس کباب
  • ترشی قرمه
  • خورش قاتق
  • حلوای زرد
  • ترحلوا
  • اوماج
  • آش دوغ
  • آش شیر
  •  یارما
  • بزباش
  • قولیماق
  • کوفته
  • لونگی
  •  یارما
  •  قیقاناق و …

در این بین، آش دوغ از همه معروف تر بوده و حتی به عنوان غذای محلی و سنتی جهانی ثبت شده است. غذاهای محلی در مقایسه با غذاهای فرآوری شده و آماده، از لحاظ مواد مغذی و خواص، اصلا قابل قیاس نیستند. در این مقاله فواید یکی از غذاهای محلی استان اردبیل با نام قیمه پیچاق، مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی ها از دید یک کارشناس طب سنتی صورت گرفته است.

چگونه باید قیمه پیچاق را درست کرد؟
قبل از رجوع به خواص و فواید این غذا بهتر است بدانید از چه موادی برای پخت آن استفاده شده است. برای تهیه این غذای لذیذ به مواد زیر نیاز دارید.

  • پیاز (سه الی چهار عدد)
  • گوشت (از نوع گوسفندی و به میزان ۳۰۰ گرم)
  • تخم مرغ (سه عدد)
  • برگ بو (دو عدد)
  • خلال بادام، کره، زعفران دم شده، آبغوره و آبلیمو، نمک، فلفل، زدچوبه، هل، دارچین (به میزان لازم).

ابتدا پیازها را خرد و درون کره تفت می دهیم. بهتر است پیازها به شکل نگینی باشند. سپس گوشت ها را نیز به صورت تکه های درشت تر خرد و به پیاز اضافه می کنیم. مدتی بعد برگ بوها را روی ترکیب پیاز و گوشت ریخته تا به تفت کامل برسد. در این مرحله روی گوشت ها آب ریخته و شعله آن را کم می کنیم تا پخته شود. برای آماده کردن این غذا نیاز است که خلال بادام ها از شب قبل با آب خیس شوند. خلال ها را از صافی گذرانده و درون کره تفت می دهیم. سپس زعفران دم کرده را به آن اضافه کرده و هر دو را درون ظرف گوشت می ریزیم. حال نوبت طعم دهی غذا با ادویه هاست. استفاده از ادویه های ذکر شده سلیقه ای است و می توانید به میزان دلخواه غذای خود را طعم دار کنید. در انتها که پخت گوشت کامل شد، تخم مرغ ها را روی آن شکانده و کمی آبغوره یا آبلیمو نیز به آن اضافه می کنیم. پیچاق قیمه با بویی دل انگیز و طعمی فوق العاده آماده سرو است. می توانید از نان یا برنج در کنار این غذا استفاده کنید.

پیچاق قیمه چه خواصی دارد؟
غذای مورد استفاده در وعده های غذایی، علاوه بر کالری متناسب باید از لحاظ مواد مغذی غنی باشد. در این صورت انرژی مورد نیاز برای انجام کارهای روزانه فراهم شده و علاوه بر این جسم شما نیز کمتر دچار بیماری خواهد شد. پیچاق قیمه اردبیل یکی از همین غذاهاست که هم کالری مناسبی داشته و هم مواد مغذی مورد نیاز برای فعالیت و رشد سلول های بدن را فراهم می کند. در ادامه به فواید این غذای سنتی اشاره شده است.

تقویت بدن و کمک به رشد: این غذا به واسطه گوشت و تخم مرغ موجود در ترکیب خود، حاوی مقدار زیادی پروتئین است. از این رو برای افرادی که تحرک زیادی دارند، مثل کودکان یا ورزشکاران، بسیار مفید خواهد بود. فراهم شدن پروتئین لازم برای بدن، علاوه بر افزایش انرژی و تقویت جسمانی، موجب عضلانی شدن بدن نیز می شود.

دشمن کم خونی: پیچاق قیمه حاوی مقادیر بالایی از دو عنصر آهن و فولیک اسید است. این دو مهم ترین پیش زمینه های ساخت گلبول قرمز و خون سازی در بدن است و کمبود آنها کم خونی را به دنبال خواهد داشت. خانم ها به ویژه افراد باردار بیشتر از سایرین در معرض کم خونی هستند و باید از خوراکی هایی استفاده کنند که حاوی این دو عنصر باشد.

استحکام استخوان ها: این غذای محلی اردبیلی، در ترکیب خود مقدار زیادی کلسیم، ویتامین دی، فسفر و منیزیم دارد. این مواد نقش مهمی در استحکام استخوان ها دارند و در صورت وجود به میزان کافی از پوکی استخوان یا ساییدگی غضروف ها در محل مفصل (آرتروز) پیشگیری می کنند. البته به فواید این عناصر می توان استحکام و تقویت بیشتر دندان ها را اضافه کرد.

از بین بردن افسردگی و استرس: از دیگر مواد مفید موجود در این غذا می توان به اسید آمینه تریپتوفان اشاره کرد. این واحد پروتئینی، تولید هورمون سراتونین در بدن را منجر می شود. سراتونین به دلیل آثاری که در خلق و خوی افراد ایجاد می کند، به هورمون سرخوشی و لذت معروف است. به عبارتی وجود این هورمون در بدن به میزان کافی موجب ایجاد حس نشاط، شادی و سرزندگی می شود. در مقابل کمبود این هورمون موجب کم خوابی، افزایش فشار خون، افسردگی، استرس، اضطراب و دلهره می شود.

ضد سرطان: این غذا به دلیل دارا بودن انواع مواد مغذی اشاره شده و همچنین انواع ویتامین های آ، سی و ای، خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و قدرت آن را در برابر بیماری های مختلف از جمله سرطان افزایش می دهد.
از سایر املاح و مواد مغذی موجود در قیمه پیچاق می توان به ویتامین های بی، منگنز، منیزیم، سلنیوم، روی و امگا سه اشاره کرد. این غذا از لحاظ معدنی بسیار غنی است و بر سلامت پوست و مو از لحاظ ترمیم و جوان سازی بسیار تاثیرگذار است. در واقع مثل یک مکمل عمل کرده و باعث تقویت بینایی، سیستم عصبی و سیستم قلبی عروقی می شود. همچنین با رفع یبوست و هضم آسان عملکرد دستگاه گوارشی را تا حد زیادی بهبود می بخشد. به این خواص می توان کاهش خطر ابتلا به فراموشی را نیز اضافه کرد. امید است با اصلاح برنامه غذایی و گنجاندن غذاهای سنتی نسل های گذشته بیش از پیش از خواص آنها بهره ببریم.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *