اصول عکاسی صنعتی

اصول عکاسی صنعتی عنوان مقاله امروز است که مختص عکاسان مبتدی، دانشجویان عکاسی و علاقمندان به رشته عکاسی تهیه و منتشر شده است. تفاوت عکاسی صنعتی با دیگر انواع آن در موضوع عکس می باشد و اصول عکاسی صنعتی نیز با آن ها متفاوت است. برای تبلیغات یک محصول، صنعت یا برند نیاز به تصاویری بسیار با کیفیت می باشد، بله شرکت ها و موسسات برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود نیاز به یک عکاس حرفه ای، اصول عکاسی صنعتی، تکنیک ها و نکات ظریف آن دارند. قطعا سوالی ذهنتان را مشغول کرده که شما را به مطالعه مقاله اصول عکاسی صنعتی ترغیب می نماید و آن هم این سوال است که منظور از اصول عکاسی صنعتی چیست؟ و یا چرا یک عکاس باید اصول عکاسی صنعتی را بداند؟ ما اصول عکاسی صنعتی را در اینجا بیان می کنیم تا افرادی که به تازگی وارد این حرفه شده اند نیز با توجه به آن ها بتوانند تصاویر عالی به مشتری ارائه دهند. همواره در ابتدای راه و آغاز کسب و کار اصول و نکاتی وجود دارند که با یادگیری و رعایت آن ها قطعا در آن حرفه پیشرفت خواهید نمود. نکات بسیار مهمی در اصول عکاسی صنعتی وجود دارد که هیچ کس به صورت غریزی بر آن مسلط نبوده و به تجربه و کسب دانش و مهارت نیازمند است. با ما همراه باشید تا برخی از اصول عکاسی صنعتی را با هم بیاموزیم.

• تهیه یک دوربین حرفه ای
قطعا انتخاب و تهیه یک دوربین حرفه ای اولین گام در اصول عکاسی صنعتی به شمار می رود، به این جهت که بتوانید از محصولات عکس های حرفه ای بگیرید باید دوربینی مخصوص به این کار داشته باشید. برخورداری از دوربین حرفه ای امکانات و قابلیت های بسیاری را در اختیار شما قرار می دهد که مسلما دوربین موبایل شما از این امکانات برخوردار نمی باشد. برای مثال یکی از امکاناتی که دوربین حرفه ای به شما می دهد قابلیت نصب انواع عدسی هاست تا از طریق آن ها بتوانید از محصول مورد نظر از فواصل مختلفی عکاسی نمایید و یا با استفاده از آن ها با فوکوس پس زمینه را تغییر دهید. حتی با توجه به کیفیت تصاویر بالای گوشی های آیفون نیز نمی توان آن را با دوربین های حرفه ای و شفافیتی که در ثبت تصاویر دارند مقایسه نمود. عکسبرداری توسط دوربین حرفه ای این مزیت را دارد که می توانید حتی جزئیات ظریف محصول را هم در عکس نشان دهید زیرا چنین جزئیاتی در فروش محصولات مشتری شما تاثیر بسزایی دارد.

• استفاده از پس زمینه سفید برای عکاسی صنعتی
استفاده از پارچه یا سطحی صاف و سفید به شما پس زمینه ای بی انتها می دهد و در کیفیت عکاسی صنعتی بسیار تاثیرگذار است به همین علت یکی از اصول عکاسی صنعتی به شمار می رود. این کار را می توانید با استفاده از یک پارچه یکدست و سفید بر روی دیوار و با یک انحنا و ادامه آن روی زمین انجام دهید تا یک پس زمینه عالی بدست آورید. اما اگر مکان و یا امکانات لازم جهت ایجاد پس زمینه را ندارید این امکان نیز وجود دارد که با استفاده از فتوشاپ و دیگر ابزارهای ویرایشی پس زمینه اصلی عکس را حذف نموده و یک پس زمینه سفید به آن بدهید. این یک روش معمول و رایج است که برای نمایش محصولات از پس زمینه سفید استفاده شود.

• استفاده نکردن از فیلترها
فیلترها برای ایجاد تغییرات در رنگ و نور عکس یا اضافه نمودن جزئیاتی به آن مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از اصول عکاسی صنعتی تنظیم و گرفتن عکس ها در نور درست می باشد به صورتی که بر روی رنگ محصول تاثیر نگذاشته و عکس با رنگ طبیعی و واقعی محصول گرفته شود. همچنین به این نکته هم باید توجه کنید که عکس ها می بایست طوری گرفته شود که محصول با تمام جزئیاتی که دارد و همانطور که واقعا هست در تصویر ثبت گردد. تمام قابلیت هایی که فیلتر به تصاویر شما می دهد از طریق فتوشاپ نیز امکان پذیر هستند اما نیازی به استفاده از این فیلترها در عکاسی صنعتی نمی باشد.

• تهیه عکس از تمام مدل ها و سبک های یک محصول
وب سایت های فروشگاهی معمولا از هر محصول خود چندین عکس متفاوت در رنگبندی ها و زوایای مختلف قرار می دهند که این یکی از مهم ترین اصول عکاسی صنعتی می باشد. به هیچ عنوان وب سایتی وجود ندارد که از محصولات خود تصاویری نداشته باشد، زیرا مشتریان برای خرید یک محصول نیاز دارند آن را ببینند. اگر باید از محصولی عکاسی نمایید که چند رنگ مختلف دارد می بایست از تمام طیف رنگ های آن عکسبرداری کرده تا در سایت قرار داده شود و یا اگر نشان دادن جهت های دیگر آن برای مشتری اهمیت دارد باید از تمام جهات از آن عکس بگیرید تا محصول همانطور که هست به مشتری معرفی گردد. زیرا خیلی از مشتریان تا تصاویر کامل و دقیق از محصول را مشاهده نکنند اقدام به خرید آن نخواهند کرد. اهمیت این موضوع در اصول عکاسی صنعتی جهت تاثیر آن بر افزایش فروش محصولات می باشد.

• عکس ها را قبل از مشاهده در کامپیوتر پاک نکنید
از دیگر اصول عکاسی صنعتی اطمینان از کیفیت تصاویر است، هیچ گاه عکس هایی را که گرفته اید قبل از دیدن آن ها در کامپیوتر پاک نکنید. زمانی که عکس ها را داخل کامپیوتر مشاهده می کنید قطعا نسبت به صفحه نمایش دوربین بزرگ تر و واضح تر هستند و شما این امکان را دارید تا با دقت ببینید کدام یک از عکس ها از زاویه بهتر گرفته شده و یا کدام یک نور و کیفیت بهتری دارد. در این صورت می توانید بهترین عکس ها را نگه داشته و از آن ها استفاده نمایید و آن هایی که از کیفیت خوبی برخوردار نیستند را حذف کنید.

• استفاده از روانشناسی رنگ ها در عکاسی صنعتی
در میان چندین اصول عکاسی صنعتی استفاده از روانشناسی رنگ ها یکی از جذاب ترین اصول می باشد، اما متاسفانه کمتر کسی در اصول عکاسی صنعتی به این موضوع توجه می کند. برای مثال برای عکسبرداری از لوازم الکترونیکی مثل موبایل یا تبلت معمولا از رنگ مشکی استفاده می شود زیرا جلوه شیک تری دارد. استفاده از رنگ سیاه به دلیل اغوا کنندگی آن است و این که نشان دهنده امنیت نیز می باشد. همین نکته می تواند به مشتریان محصول در انتخاب کمک نماید و آن ها را به سوی انتخاب صحیح سوق دهد.

• انتخاب تنها یک نور برای هر عکس
نوع نور که طبیعی باید یا مصنوعی در عکاسی صنعتی بسیار متفاوت و موثر است، به همین جهت باید در اصول عکاسی صنعتی این نکته را رعایت کنید، می بایست تنها یکی از انواع نور را برای یک محصول انتخاب کنید و تمام عکس های مربوط به آن محصول را با همان نور بگیرید. اگر برای یک محصول از چند نور مختلف استفاده کنید نمای جالبی نخواهد داشت. فرقی ندارد که از چه وسیله ای به عنوان منبع نور استفاده می کنید مهم این است که تنها یک منبع نور انتخاب نمایید.

• استفاده از سبک های مختلف در عکس
همانطور که گفتیم فاکتورهای زیادی در اصول عکاسی صنعتی وجود دارند که ما در این مقاله به چند نمونه از آن ها پرداختیم که استفاده کردن از سبک های متنوع برای عکسبرداری از یک محصول نیز یکی از آن ها می باشد. به عنوان مثال می توان در صورت امکان محصول را جایی آویخته و از فاصله ای دور از آن عکس گرفت و یا یک عکس دیگر را به عنوان پس زمینه برای محصول قرار دهید. در این روش می توانید از کسی کمک بخواهید تا محصول را در دست بگیرد یا برای مثال در هنگام استفاده از محصول از آن ها عکس بگیرید و یا تنظیمات نور را تغییر دهید. سعی داشته باشید برای ایجاد سبک های جدید خلاق باشید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *