با رعایت این موارد، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید

سیستم ایمنی یکی از مهم ترین بخش های بدن است که اگر عملکردی صحیح داشته باشد می تواند از فرد در برابر عوامل بیماری زا دفاع کند. به عبارتی سیستم ایمنی با شناسایی عوامل بیگانه، آنها را از بین برده یا بی خطر می کند. دانشمندان تاکنون تحقیقات زیادی انجام و ارتباط بین سبک زندگی فرد و سیستم ایمنی را بررسی کرده اند. نتایج نشان می دهد در رابطه با سبک زندگی، موارد تهدیدکننده ای وجود دارد که می تواند عملکرد سیستم ایمنی را ضعیف تر کند.

ضعف سیستم ایمنی نشانه هایی دارد که عبارتند از:

  •  زود خسته شدن و بی حالی
  • ابتلا به سرما خوردگی و بیماری های عفونی در فاصله زمانی کوتاه
  • دیرتر خوب شدن زخم ها
  • ابتلا به کم خونی

در این مقاله سعی شده تا مواردی از تهدید کننده های سیستم ایمنی که ما به سادگی از کنار آنها عبور می کنیم، مورد بررسی قرار گیرد.

مواد غذایی بی ارزش: نخستین گام برای داشتن جسم و روح سالم، داشتن یک برنامه غذایی مفید است. در این برنامه بهتر است به جای غذاهای چرب، پرنمک و یا خیلی شیرین، از سبزیجات و میوه ها استفاده شود. مصرف مواد غذایی سالم و با ارزش، مواد مغذی مورد نیاز سلول ها را فراهم و عملکرد آنها را بهبود می بخشد. مثلا استفاده دائمی از غذاهای چرب، با ضعیف کردن سلول ها و سیستم ایمنی، خطر ابتلا به بیماری های عفونی، التهابی و در نهایت سرطان را بالا می برد. در کنار مواد غذایی سالم، نوشیدن مقدار کافی آب نیز اهمیت بالایی دارد. بهترین مقدار آب برای داشتن یک سیستم ایمنی خوب، روزانه ۸ الی ۱۰ لیوان است. اما مقدار آب بر اساس محیط زندگی و فعالیت های بدنی هر فرد متفاوت است. همچنین بهتر است از خوراکی های ساخته شده با شیرین کننده مصنوعی (شکر) کمتر استفاده شود. شکر مضرات زیادی دارد که یکی از آنها اختلال در جذب ویتامین C در گلبول های سفید و کاهش توان آنهاست.

استعمال سیگار: دود سیگار دارای هزاران ترکیب شیمیایی است که بیش از ۴۳ مورد از آن، سرطان زا هستند. ترکیبات سرطان زا، به این شکل عمل می کنند که ابتدا سیستم ایمنی فرد حمله می کنند. به مرور زمان، سیستم ایمنی بسیار ضعیف شده و بدن، مستعد ابتلا به انواع سرطان های کلیه، مری، مثانه، پانکراس، ریه و عفونت دستگاه های تنفسی (آلرژی و آسم) خواهد شد. این مشکلات فقط مختص افراد سیگاری نیست و قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز به همیم اندازه خطرناک است.

مصرف الکل: مصرف روزانه الکل، موجب ایجاد اختلال در تولید گلبول سفید و قرمز می شود. به دنبال کاهش گلبول های سفید، مهم ترین وظیفه آنها که دفاع از بدن در بربر عوامل بیماری زاست، دچار مشکل می شود. علاوه بر این، میزان پلاکت های خون نیز کاهش می یابد. به همین دلیل در زمان خونریزی، پلاکت کمتری اطراف آن جمع شده و زخم دیرتر بهبود می یابد.

مصرف زیاد کافئین: اگر جزء افرادی هستید که نوشیدنی هایی با کافئین بالا مصرف می کنید، بهتر است همین حالا در مصرف خود بازنگری کنید. خوردن مقدار زیادی کافئین در روز، موجب آسیب¬رسی به سیستم عصبی و ایجاد استرس و اضطراب در شما می شود. نتیجه افزایش استرس، ترشح هورمون هایی مثل کورتیزول در بدن است. مقدار زیاد این هورمون در بدن، علاوه بر تضعیف سیستم ایمنی، می تواند موجب بیماری های قلبی عروقی نیز شود.

ویتامین D پایین در بدن: سیستم ایمنی بدن نیازمند ویتامین D است. این ویتامین را می توان با قرار گرفتن روزانه ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در معرض آفتاب برای بدن تامین کرد. البته هرگز محافظت از پوست خود را در برابر اشعه های ماوراء بنفش فراموش نکنید. در صورت عدم استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب، علاوه بر آسیب های پوستی، این اشعه ها بر سیستم ایمنی اثر منفی خواهند داشت.

کم خوابی: زمان خواب و استراحت، بهترین زمان برای بازسازی و تقویت سیستم ایمنی است. در این زمان، سیستم ایمنی انواع سیتوکین ها را برای مقابله با ویروس ها و عوامل بیگانه ترشح می کند. در صورت کم خوابی، تولید سیتوکین ها با اختلال مواجه می شود و عملکرد سیستم ایمنی را به طور جدی با مشکل روبرو می کند.

رعایت اصول بهداشتی: در پایان، نکته ای که ذکر آن برای تقویت سیستم ایمنی ضروری است، رعایت اصول بهداشتی می باشد. با این کار می توانید مانع از ورود میکروب ها و ویروس های خطرناک به بدن خود شده و به سیستم ایمنی خود کمک کنید. کارهایی مثل استحمام مرتب و رعایت بهداشت دندان، مو، ناخن ها، لباس، غذا، محیط زندگی برای داشتن سیستم ایمنی سالم، ضروری است.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *