بلندترین برج های جهان

امروزه در بین کشورهای مشهور جهان، رقابتی برای ساخت بلندترین برج ها وجود دارد، که این رقابت تاکنون سبب ساخت بلندترین برج ها در کشورهای مختلف از جمله: برج خلیفه در دبی، برج تجاری شانگهای در چین، برج ساعت مکه در عربستان، مرکز تجارت جهانی پینگ ان در چین و برج لوته در کره ی جنوبی و دیگر کشورها نیز شده است. در میان برج هایی که تاکنون ساخته شده است برج خلیفه با ارتفاع ۸۲۸ متر لقب بلندترین برج جهان را به خود اختصاص داده است. اما به لطف شگفتی های معماری مدرن که همیشه در حال پیشرفت است، روز به روز ساختمان ها و برج های بلندتری نیز ساخته می شود که این عنوان ها را در بین کشورهای مختلف جا به جا خواهند کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با بلندترین برج هایی که تاکنون ساخته شده اند آشنا کنیم.

برج خلیفه در دبی

بلندترین برج های جهان
برج خلیفه با ارتفاع ۸۲۸ متر و ۱۶۰ طبقه به عنوان بلندترین برج جهان شناخته شده است. این برج دارای بیش از ۱۰۰۰ واحد مسکونی، ۴۹ طبقه ی اداری، ۴ استخر، یک هتل و یک کتابخانه ی مخصوص برای ساکنین خود است. در این برج ۵۸ آسانسور و ۸ پله برقی برای حمل و نقل در نظر گرفته شده است. ساخت این برج از سال ۲۰۰۴ شروع و در سال ۲۰۰۹ به اتمام رسیده است و هزینه ای بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار صرف ساخت آن شده است. برج خلیفه در سال ۲۰۱۰ لقب بلندترین برج جهان را از آن خود کرد.

برج تجاری شانگهای در چین


بعد از برج خلیفه، برج شانگهای دومین برج بلند در جهان می باشد. این برج ۶۳۲ متر ارتفاع و دارای ۱۲۷ طبقه است. برج شانگهای علاوه بر کسب عنوان دومین برج جهان، دارای بلندترین سکوی که در بین طبقات ۱۲۱، ۱۲۲ و ۱۲۳ طراحی شده اند که بازدید کنندگان می توانند برای تماشای منظره ی شهر به سکوها بروند. همچنین دومین هتل مرتفع جهان در بین طبقات ۸۴ تا ۱۱۰ برج قرار گرفته است که در مجموع ۲۵۸ اتاق دارد. آسانسورهای این برج به گونه ای طراحی شده اند که بازدیدکنندگان می توانند از پایین برج در عرض ۵۵ ثانیه به طبقه ی آخر برج برسند. برای ساخت برج شانگهای بیش از ۲ میلیارد هزینه شده است.

برج سلطنتی ساعت در عربستان

بلندترین برج های جهان
ابراج البیت مجموعه ای عظیم و گران قیمت است که در مکه مکرمه و در مجاورت بین الحرم ساخته شده است. ارتفاع این برج به ۶۰۱ متر می رسد. در بالای برج ساعتی وجود دارد که ۴۵ متر طول و ۴۳ متر عرض دارد. این ساعت ۶ برابر بزرگتر از ساعت بیگ بن در لندن می باشد و یکی از بزرگترین ساعت ها در جهان می باشد. در اطراف این برج ۶ ساختمان کوچکتر بنا شده است که شامل هتل ها، نمایشگاه ها و… نیز می باشد. هتل مجموعه ی ابراج البیت از ۳ هزار اتاق و سوئیت های مجلل تشکیل شده است که اکثر آن ها به مسجد جامع مکه دید دارند. برای ساخت برج ساعت مکه، حدودا ۱۵ میلیارد دلار هزینه شده است.

مرکز تجارت جهانی پینگ ان در چین

بلندترین برج های جهان
مرکز تجارت جهانی پینگ ان در شنزن چین قرار دارد. ارتفاع این ساختمان به ۵۹۹ متر می رسد و دارای ۱۱۵ طبقه که کاربردی تجاری و اداری نیز دارند می باشد. این مرکز دارای سکوی دید در ارتفاع ۵۵۰ متری می باشد که روزانه بیش از یک میلیون نفر را به سوی خود می کشاند. ساخت این برج در سال ۲۰۱۰ شروع و در سال ۲۰۱۶ تکمیل شد و هزینه ای بالغ بر ۷۰۰ میلیون دلار صرف ساخت آن شد. برج پینگ ان چهارمین برج بلند دنیا محسوب می شود.

برج جهانی لوته در کره ی جنوبی

بلندترین برج های جهان
برج لوته با ارتفاع ۵۵۵ متردر کره ی جنوبی لقب پنجمین برج بلند دنیا را به خود داده است. این برج دارای ۱۲۳ طبقه و ۴۲ هزار پنجره ی شیشه ای است و به گونه ای طراحی شده است که در برابر زلزله ی ۹ ریشتری هم مقاومت کند. در این برج سریع ترین آسانسورها به کار برده شده است به طوری که این آسانسورها می تواند طبقه ی یک تا ۱۲۳ را در مدت زمان یک دقیقه طی کند. ساخت برج لوته در سال ۲۰۱۱ آغاز و در سال ۲۰۱۶ به اتمام رسید. این برج سالانه میلیون ها نفر بازدید کننده را به سوی خود می کشاند.

نویسنده: آرزو حسینی

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *