جوهر لیمو چیست؟

جوهر لیمو چیست؟ تا چه اندازه در مورد جوهر لیمو اطلاعات دارید؟ بسیاری از افراد می دانند که جوهر لیمو چیست؟ اما شاید بسیاری از افراد با خواص یا مضرات و کاربردهای آن آشنایی نداشته باشند. آیا می دانید نام علمی جوهر لیمو چیست؟ بله جوهر لیمو یک ماده طبیعی است و نام علمی دارد که همان اسید سیتریک می باشد، اسید سیتریک یا جوهر لیمو یک نوع اسید آلی ضعیف است و فرمول شیمیایی آن هم C6H8O7 می باشد. جوهر لیمو که یک ماده طبیعی است در مرکبات از جمله لیمو، پرتقال، نارنج و… وجود دارد. اسید سیتریک یا جوهر لیمو در صنعت مواد غذایی به عنوان طعم دهنده مورد استفاده قرار می گیرد. حتما تابحال روی بسته های مواد غذایی یا خوراکی ها را خوانده اید که روی بعضی از آن ها در قسمت ترکیبات نوشته شده اسید سیتریک. شاید با شنیدن این نام فکر می کردید که ماده ای مصنوعی باشد و یا این سوال برایتان پیش می آمد که آیا ضرری دارد یا خیر؟ حالا متوجه شدید که اسید سیتریک همان جوهر لیمو است و ماده ای کاملا طبیعی بوده که مقدار کمی از آن به هضم غذا، سم زدایی بدن، افزایش سطح انرژی و بهبود عملکرد کلیه کمک می کند. تا بحال به این موضوع فکر کرده اید که اگر اسید سیتریک در تمام مرکبات وجود دارد پس علت نام گذاری جوهر لیمو چیست؟ علت این نامگذاری این است که این اسید آلی برای اولین بار توسط فردی به نام کارل ویلهلم اسکیل در سال ۱۷۸۴ از لیمو گرفته شد، اما به این معنا نیست که تنها مختص به لیمو باشد.

فواید جوهر لیمو چیست؟
آیا می دانید فواید جوهر لیمو چیست؟ جوهر لیمو علاوه بر مواردی که گفته شد دارای مزایای بسیاری نیز می باشد و به عنوان مکمل غذایی در خوراکی هایی مانند آبنبات، لواشک، نوشابه ها، آبلیموها، ترشی ها و… نیز استفاده می گردد. همچنین در خیلی از مواد خوراکی به عنوان نگهدارنده مورد استفاده قرار می گیرد و از فاسد شدن زودهنگام آن ها جلوگیری می کند. یکی از مزایای جوهر لیمو کمک به تنفس طبیعی سلولی در متابولیسم بدن می باشد و می توان گفت در فرآیند متابولیسم و ایجاد انرژی نقش بسزایی دارد. بدن انسان بدون وجود جوهر لیمو یا همان اسید سیتریک برای درمان و سم زدایی دیگر به اندازه کافی حیاتی نمی باشد زیرا مکانسیم تولید انرژی در بدن از کار خواهد افتاد. علاوه بر کمک به متابولیسم بدن جوهر لیمو برای پوست بدن نیز مفید است و همچنین در لوازم آرایشی و بهداشتی نیز مصرف دارد. شاید ندانید اما جوهر لیمو بسیار مرطوب کننده است، اگر از آن به شکل موضعی برای پوست صورت استفاده نمایید می تواند به طور موقت منافذ پوست شما را کاهش دهد. همچنین مخلوط کردن آن با آب جوش و مالیدن آن روی پوست صورت موجب از بین رفتن کک و مک ها می گردد. از سویی دیگر اسید سیتریک یا جوهر لیمو در تولید محلول های ضد انعقاد خون نیز مصرف می شود و باعث می شود در هنگام ایجاد جراحات از خون ریزی شدید جلوگیری شود. این اسید آلی کاربرهای بسیار زیادی در داروسازی، تولید مواد خوراکی و… دارد که توضیح همه آن ها در این مقاله نمی گنجد.

مضرات جوهر لیمو چیست؟
مقدار کافی از این ماده آلی بد نیست و به صورت طبیعی مقداری از آن در مرکبات و سبزیجات موجود است اما مصرف بیش از حد آن موجب ناراحتی دستگاه گوارش، پوسیدگی دندادن، سوزش پوست و برخی بیماری های دیگر می شود. جهت جلوگیری از چنین بیماری هایی بهتر است اسید سیتریک یا جوهر لیمو را خالص مصرف نکنید و حتی اجازه ندهید جوهر لیموی خالص با پوست صورت شما تماس داشته باشد. به این دلیل که بیشترین مقدار جوهر لیموهای تجاری از ذرت گرفته می شوند، پس حتما در هنگام استفاده از آن در لیست مواد غذایی خود یا به عنوان یک مکمل غذایی با احتیاط عمل کرده و زیاده روی نکنید. معمولا شرکت های معتبر از جوهر لیمو یا اسید سیتریک طبیعی به عنوان مکمل استفاده می کنند. از دیگر ضررهای جوهر لیمو چیست؟ خیلی از افراد همیشه از خوراکی ها و فرآورده های دارای جوهر لیمو برای چربی سوزی و لاغر شدن استفاده می کنند اما به این نکته توجه کنید که این نوع اسیدهای افزودنی نه تنها لاغر کننده نیستند بلکه به هضم سریعتر غذا کمک کرده و موجب گرسنگی و افزایش وزن هم می شوند.

جوهر لیمو چگونه تولید می شود؟
در این مطلب به توضیح درباره اینکه جوهر لیمو چیست؟ پرداختیم و فواید و مضرات آن را نیز بیان کردیم. حال می خواهیم ببینیم مواد اولیه برای تولید جوهر لیمو چیست؟ همانطور که گفتیم این فقط یک اصطلاح است و به این معنا نیست که این اسید فقط از لیمو دریافت می شود، بلکه جوهر لیمو را می توان از تمام مرکبات و برخی سبزیجات نیز بدست آورد اما موضوعی که وجود دارد این است که تقاضا برای جوهر لیمو بیشتر از مرکبات موجود می باشد و همچنین تولید جوهر لیمو از این نوع مواد طبیعی هزینه بیشتری نیاز دارد. به همین علت می توان گفت که بیشتر اسیدهایی که در ترکیبات خوراکی ها استفاده شده است از تخمیر قند بدست آمده نه از مرکبات. درواقع برای تولید جوهر لیموی بیشتر نوعی قارچ به نام Aspergillus niger که معمولا برای داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد و از شکر تغذیه می کند را پرورش داده و سپس به یک محلول مایع تبدیل می کنند. محلول بدست آمده را با هیدروکسید کلسیم که همان آهک است مخلوط نموده و نمک سیترات در این محصول رسوب می کند. از این سدیم سیترات ته نشین شده که با اسید سولفوریک ترکیب می کنند برای تولید اسید سیتریک یا همان جوهر لیمو استفاده می گردد.

قندهایی که در تولید جوهر لیمو استفاده می شوند نیز می توانند از ذرت، نیشکر یا گندم تهیه شوند. در کشورهایی مانند آمریکای جنوبی به علت پایین بودن قیمت شکر و نیشکر معمولا از آن ها برای تولید جوهر لیمو استفاده می گردد. اما در اروپا به طور معمول از گندم و در ایالات متحده نیز اغلب از ذرت جهت تهیه اسید سیتریک یا جوهر لیمو بهره می گیرند.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *