داغ شدن لپ تاپ چه دلایلی می تواند داشته باشد و چگونه آن را برطرف کنیم؟

یکی از مشکلات کاربران لپ تاپ که معمولا رخ می دهد، داغ شدن بدنه آن است. البته این اتفاق اگر در حد معمول رخ دهد، موضوع مهمی نیست. مثل داغ شدن کم بدنه زمان دیدن یک فیلم یا وب گردی. اما گاهی اوقات، داغی بدنه به حدی است که گمان می رود دستگاه در حد انفجار است. در این مواقع حتی صداهایی از درون لپ تاپ نیز شنیده می شود. این میزان گرما در بدنه، غیرعادی بوده و می تواند صدمات زیادی به دستگاه شما وارد کند. داغ شدن غیر عادی بدنه لپ تاپ، دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که در این مقاله به آنها اشاره شده است.

منبع گرمای تولید شده در لپ تاپ چیست؟
در صورت استفاده طولانی مدت از لپ تاپ یا اجرای برنامه ها و بازی های سنگین، پردازنده مرکزی و گرافیک دستگاه شروع به تولید گرما می کند. سازندگان این محصولات از این پروسه اطلاع داشته و از همین رو دهانه هایی توری شکل را در کناره ها و زیر دستگاه تعبیه کرده اند. دهانه های موجود در بدنه لپ تاپ، تنها راهکار سازندگان برای کنترل داغی در محصولات اقتصادی و ارزان قیمت است که البته خیلی هم موثر نیست. در محصولات حرفه ای و گران تر علاوه بر این دهانه ها، از فن داخلی نیز استفاده شده است. فن ها، هوای تازه را به داخل دستگاه مکش می کند. سپس هوای تازه و خنک، بین اجزا چرخیده و گرمای آنها را گرفته و از سمت دیگر خارج می شود. هر کدام از اجزای داخلی لپ تاپ مثل پردازنده مرکزی، گرافیک و هارد دیسک و …، یک آستانه تحمل دارند و افزایش دما را تا حدی می پذیرند. در صورت بالا رفتن دما از این حد، مشکلات جدی برای عملکرد آنها پیش خواهد آمد. به عنوان مثال، آستانه تحمل دمایی پردازنده مرکزی حدوداً ۸۰ و نهایتاً ۱۰۰ درجه سانتی گراد است. برنامه ها و نرم افزارهای مختلفی وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها از دمای حال حاضر قطعات داخلی لپ تاپ خود آگاه شوید. با دریافت این برنامه ها و نصب، این کار امکان پذیر است.

داغ شدن لپ تاپ چه نشانه هایی دارد؟

  • داغ شدن بدنه به حدی که نتوانی بیشتر از چند ثانیه آن را لمس کنید.
  • شنیده شدن صداهای غیرعادی از داخل لپ تاپ
  • ایجاد اختلال در عملکرد فن لپ تاپ، مثل چرخش با سرعت زیاد یا از کار افتادن زمان اجرای برنامه های سنگین
  • خاموشی ناگهانی دستگاه بدون هیچ اخطار یا پیامی
  • کند شدن یا هنگ کردن دستگاه
  • آبی شدن ناگهانی صفحه لپ تاپ

داغ شدن غیرعادی لپ تاپ چه دلایلی می تواند داشته باشد؟

استفاده از لپ تاپ در سطوح نامناسب: قرار دا ن لپ تاپ بر روی سطوح ناهمواری مثل فرش، پتو و …، در مسیر تهویه اختلال ایجاد می کند. در واقع با این کار، هوا به درستی به درون دستگاه وارد و خارج نمی شود. در نتیجه گرمای دستگاه به مرور زیاد و به سطح دمای بالایی می رسد. برای رفع این مشکل باید از سطوح صاف زیر لپ تاپ خود استفاده کنید. همچنین قرار دادن کول پد در زیر دستگده می تواند انتخاب مناسبی برای رفع این مشکل باشد.

مشکل تهویه: گاهی مسیر تهویه لپ تاپ و دهانه های آن به دلیل عوامل مختلف مثل آلودگی هوا و گرد و غبار دچار انسداد می شود. به همین دلیل حجم هوای ورودی و خروجی تحت تأثیر قرار گرفته و عملکرد آن کاهش می یابد. برای جلوگیری از این مشکل در وهله اول وظیفه داریم لپ تاپ خود را همواره تمیز و مرتب نگه داریم. در صورت گرفتگی مجراها، می توان با ابزار مخصوص همچون کمپرسور هوای فشرده یا دمنده، مجرای مسدود شده با گرد و غبار را باز کرد..اما استفاده از ابزاری همچون سشوار یا جارو برقی در این موارد هرگز پیشنهاد نمی شود و حتی می تواند به خرابی لپ تاپ شما منجر شود.

صدمه دیدن فن: ممکن است پس از گذشت چند سال و استفاده های پیاپی، فن لپ تاپ صدمه دیده باشد و نتواند آنگونه که باید، کار کند. همچنین در ساختار داخلی لپ تاپ، خمیری با عنوان خمیر سیلیکونی (حرارتی) وجود دارد که با گذشت زمان کارایی آن کاهش می یابد. در صورت وجود چنین مشکلاتی صدای غیر عادی از درون لپ تاپ شنیده می شود و بهتر است برای تعویض یا تعمیر فن و خمیر به یک متخصص مراجعه کرد.

مشکلات نرم افزاری: مشکلات نرم افزاری نیز می تواند موجب بالا رفتن دمای بدنه لپ تاپ شود. به عنوان مثال، نصب نرم افزارهای معیوب، پردازنده مرکزی را درگیر کرده و ممکن است هر بار که ویندوز راه اندازی می شود، ناخواسته برنامه اجرا شود. به دلیل درگیر بودن پردازنده مرکزی در این موارد، دمای دستگاه به شکل غیر منتظره ای افزایش می یابد.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنید، سیستم عامل لپ تاپ شماست. سیستم عامل نباید خیلی قدیمی بوده و زمان زیادی از نصب آن بگذرد. ضمن اینکه برای نصب درایوها باید توجه بیشتری داشته و درایوهای به روز و مناسب را انتخاب کنید. در این زمینه توصیه می شود که برنامه ها و نرم افزارهای معیوب را از سیستم خود حذف کنید. اگر مدت طولانی از نصب ویندوز شما می گذرد، آن را با یک ویندوز جدیدتر به روز کنید. همچنین به وب سایت سازنده لپ تاپ مراجعه و آخرین نسخه درایوهای مناسب با دستگاه خود را دریافت و نصب کنید. رعایت این موارد تا حد زیادی مانع داغ شدن شدید بدنه آن می شود.

انتخاب آنتی ویروس مناسب: بسیاری از آنتی ویروس ها سنگین بوده و برای کامپیوترهای معمولی طراحی شده اند. لپ تاپ ها از لحاظ سخت افزاری ضعیف ترند و باید از آنتی ویروس های متناسب با خود استفاده کنند. بی توجهی به این نکته علاوه بر داغ شدن شدید بدنه، به طولانی تر شدن زمان راه اندازی سیستم منجر خواهد شد.

آلوده بودن سیستم: یکی از مهم ترین دلایل داغ شدن سیستم، آلوده بودن آن به انواع بدافزارهاست. بسیاری از بدافزارها با نفوذ به سیستم شما، از منابع سخت افزاری مثل گرافیک یا پردازنده مرکزی استفاده کرده و قدرت پردازشی آن را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد. امروزه ارزهای دیجیتال رونق زیادی یافته اند و همین امر باید رایج شدن بدافزارهای فعال در این زمینه شده است. این نوع بدافزار از قدرت سخت افزاری سیستم ها برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می کند. اگر از این بابت نگران سیستم خود هستید، بهتر است یک آنتی ویروس قدرتمند و معتبر نصب و لپ تاپ خود را اسکن کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *