هر آنچه لازم است درباره آلوئه ورا یا صبر زرد بدانید

گیاهان دارویی تنوع بسیار زیادی دارند و در حال حاضر، اغلب آنها در کشور ما ، کشت می شود. گیاه صبر زرد طبی، یکی از گیاهان دارویی با ارزش است که در بسیاری از نقاط جهان از جمله ایران، پرورش داده می شود. این گیاه در بین مردم بیشتر با عنوان آلوئه ورا و کمتر با عنوان صبر زرد شناخته شده است. البته افراد محلی نیز نام های مختلفی برای این گیاه نهاده اند که عبارتند از گیاه جاودانگی، ملکه، زنبق صحرایی و … .
بر اساس مطالعات صورت گرفته خاستگاه اولیه این گیاه را جنوب قاره آفریقا و کشور سودان تعیین کرده اند. سپس همه گیر شده و راه خود را در سایر کشورها همچون چین، مصر، یونان و … باز کرده است. در ایران نیز بخش هایی از جنوب، این گیاه برای اهداف تجاری پرورش داده می شود. زیرا مناسب ترین شرایط برای رویش این گیاه، وجود آب و هوای گرم و خشک است. البته این به معنای عدم کشت در سایر نقاط ایران نیست و در باقی مکان ها با استفاده از گلخانه اقدام به کشت آلوئه ورا می شود.
اما خواص شگفت انگیز این گیاه، موضوع تازه ای نیست و از زمان های بسیار دور به این موضوع پی برده شده است. شواهد نشان می دهد که اولین کاربرد دارویی گیاه آلوئه ورا به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی گردد. در آن زمان، مصریان از این گیاه برای درمان مشکلاتی همچون یبوست، عفونت و مشکلات پوستی کمک می گرفتند. اما این گیاه چه ترکیباتی دارد و چه مشکلاتی را می تواند بهبود ببخشد؟

آلوئه ورا چگونه گیاهی است؟
گیاه آلوئه ورا، از جنس آلوئه بوده و به خانواده لیلیاسه تعلق دارد. گیاهان جنس آلوئه، ۳۸۰ گونه دارند و آلوئه ورا فقط یک مورد و البته کاربردی ترین آنهاست. با گذشت زمان و انجام تحقیقات بیشتر، هر بار ابعاد بیشتری از خواص این گیاه دارویی مشخص می شود. گیاهی که در زمان قدیم، توسط طبیبان برای درمان عفونت و یبوست به کار گرفته می شد، امروزه سهم چند صد میلیارد دلاری در تجارت جهانی دارد. صنایع مختلفی در جهان وجود دارند که مشتریان همیشگی این گیاه معجزه گر هستند. مهم ترین صنعت، صنعت آرایشی بهداشتی است که برای ساخت انواع کرم، ماسک صورت و مو از این گیاه بهره می برد. همچنین صنایع غذایی و دارویی را باید به مشتریان اضافه کرد. به دلیل گردش مالی بسیار زیاد، کشورهای زیادی قدم در راه کشت تجاری این گیاه گذاشته اند و توانسته اند سهم زیادی در این بازار داشته باشند. در این بین، قاره آمریکا و بخصوص کشور مکزیک توانسته جایگاه اول را نصیب خود کند. بعد از مکزیک، استرالیا و چین در جایگاه های بعدی قرار دارند.

آلوئه ورا

محتویات آلویه ورا چیست؟
قبل از اشاره به محتویات گیاه صبر زرد، بهتر است اطلاعات مختصری راجع به ساختمان این گیاه و برگ آن داشته باشید. برگ گیاه آلوئه ورا گوشتی است و در برش عرضی، دو بخش کاملا مشخص در آن مشهود است. یکی آوندهای زیر پوست است که شیرابه ای زرد از آن خارج می شود. این شیرابه یکی از مواد ارزشمند موجود در گیاه الویه وراست که در صورت قرار گرفتن در دمای بالا، سریع خشک می شود. شیرابه آلوئه ورا حاوی مقادیر بسیار بالایی آنتراکینون قدرتمند است. فیله یا بخش ژله ای موجود در برگ نیز بخش دیگری است که حاوی مواد مغذی زیادی است و از همین جهت اهمیت پیدا کرده است. مواد معدنی مختلفی در گیاه آلوئه ورا وجود دارد که از جمله آنها می توان به مس، منیزیم، روی، سلنیوم، سدیم، پتاسیم و کلسیم اشاره کرد. یکی از نقاط قوت این گیاه، آنزیم های موجود در آن است که تنوع بسیار زیادی دارد و شامل کاتالاز، آمیلاز، آلیاز، اکسیداز، سلولاز و … است. قندهای موجود در بخش ژله ای نیز برای مصارف مختلف اهمیت ویژه ای دارد و شامل قند ساده (گلوکز و فروکتوز) و قند پیچیده(پلی ساکاریدها) است. از مهم ترین پلی ساکارید هو در ساختار این گیاه میتوان به گالاکتان، گلوکومانان و آسمانان اشاره کرد.

آلوئه ورا

اگر مشکلات گوارشی دارید
یکی از لازمه های سلامتی بدن، هضم بدون مشکل و آسان مواد غذایی و دفع آن از روده است. کوچک ترین اختلال در این چرخه، مشکلات زیادی در سیستم گوارشی مثل زخم معده، دیر هضمی غذا، سندروم روده تحریک پذیر و … را ایجاد می کند. اما قسمت های مختلف این گیاه می تواند انواع مشکلات گوارشی را رفع کند. به عنوان مثال شیرابه نشأت گرفته از آوندها، به دلیل وجود انواع آنتراکینون ها، یک ملین بسیار قوی است. شیرابه آلوئه ورا، با جذب بیشتر آب و مخاط در روده، حرکت مواد غذایی در آن را آسان تر می کند. به همین دلیل پس از مصرف این عصاره، یبوست در مدت کوتاهی درمان خواهد شد. فواید این گیاه فقط محدود به رفع یبوست نیست و می توان آن را برای تسکین دردهای معده و زخم معده نیز مورد استفاده قرار داد. این کار با کنترل اسید معده، کاهش باکتری های مضر و میکروب ها، افزایش مخمر و تسکین التهاب، امکان پذیر می شود.
نکته جالبی که درباره گیاه آلوئه ورا وجود دارد، که مربوط به میزان مصرف آن است و نه تنها برای مشکلات گوارشی، بلکه برای باقی موارد نیز صدق می کند. در صورت زیاده روی در مصرف این گیاه، نه تنها انواع مشکلات گوارشی شما حل نخواهد شد، بلکه شدت می یابد. عکس العمل های بخش گوارشی نسبت به مصرف زیاد این گیاه به صورت ابتلا به اسهال و در موارد حاد اسهال خونی است.

آلوئه ورا

اگر دستگاه ایمنی شما ضعیف است
آلوئه ورا، معدن غنی آنزیم هاست که وظیفه شکستن پروتئن و فراهم کردن آمینواسید برای سلول ها را بر عهده دارد. یکی از این آنزیم ها به واسطه خاصیت ضدعفونی کننده خود در خدمت دستگاه ایمنی فعالیت می کند. بنابراین مبارزه سیستم ایمنی با عوامل بیماری زا گسترش یافته و بدن فرد در برابر بیماری قوی تر می گردد.

تنظیم قند، خبری خوش برای دیابتی ها
تاکنون تحقیقات زیادی در رابطه با تاثیر عصاره آلوئه ورا بر روی قند و انواع چربی خون از جمله کلسترول صورت گرفته و نتیجه مثبت ارزیابی شده است. این خبری خوش برای افراد دیابتی و البته بیماران قلبی عروقی است. کنترل این دو پارامتر در این بیماران اهمیت زیادی دارد. اما نکته مهمی که لازم است بدانید این است که قبل از هر گونه مصرف فراورده های این گیاه با پزشک خود مشورت کنید. زیرا مصرف هر گونه مکمل مثل این گیاه با دارو می تواند تداخل داشته و به مسمومیت دارویی منجر شود. اما استفاده بیش از اندازه از این گیاه، بر روی فشار خون نتیجه عکس خواهد داشت. عواقب این کار، افزایش ضربان قلب و در نتیجه شدت یافتن بیماری های قلبی است. علاوه بر این پتاسیم در بدن این افراد کاهش چشمگیری می یابد. به افت سطح پتاسیم به میزان غیرعادی، هایپوکالمی می گویند که مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت. یکی از اندام های بدن که در ادامه این وضعیت، آسیب بیشتری می بیند، کلیه است که عملکردش دچار اختلال شده و فرد را دچار تکرر ادرار می کند.

یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست و مو
یکی از محصولات پرطرفدار گیاه آلوئه ورا، مربوط به سلامت پوست و مو است که طرفداران زیادی دارد. این گیاه یک آبرسان قدرتمند است که رطوبت را به پوست بازمی گرداند. این واقعیت هم برای پوست صورت و هم پست سر، صادق است. به همین دلیل خارش، خشکی، شوره و پوسته پوسته ها را از بین می برد. این تنها کاربرد الوئه ورا برای پوست نیست و برای پوست به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده عمل می کند. به عبارتی جای نگرانی از بابت ابتلا به قارچ ها یا غفونت های پوستی نخواهید داشت. این گیاه، هدیه ای خوب برای افراد دچار ریزش مو نیز هست. زیرا فولیکول های مو را با افزایش جریان خون، تحریک کرده و موهای از دست رفته را بازمی گرداند. محصولات مختلفی از گیاه آلوئه ورا مثل ماسک مو و صورت، کرم، اسپری و … وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

آلوئه ورا

اگر به دنبال راهی برای رفع عارضه های پوستی خود هستید.
عارضه ای مختلفی وجود دارد که می تواند پوست را درگیر کرده و ظاهر زننده ای ایجاد کند. برخی از آنها مثل آکنه، راش، خردگی، خراشیدگی، محل بریدن، التهاب، آفتاب سوختگی، سوختگی درجه خفیف، اگزما و زخم های دیابتی از جمله مواردی هستند که طبق بررسی ها و آزمایشهای صورت گرفته نسبت به گیاه آلوئه ورا بهبود یافته اند. اما زخم های حاصل از جراحی با این موارد تفاوت دارد و استفاده از این گیاه برای درمان نتیجه عکس خواهد داد؛ یعنی نه تنها به بهبود آن کمکی نمی کند، بلکه موجب تأخیر آن می شود.

آلوئه ورا

آیا بی انرژی و خسته اید؟
آلوئه ورا به لطف مواد معدنی و مغذی فراوانی که در ترکیب خود دارند، انرژی زیادی می توانند ایجاد کنند. به همین دلیل افرادی که دائم احساس خستگی می کنند، می توانند برای افزایش انرژی از نوشیدنی های حاوی این گیاه استفاده کنند. نوشابه های انرژی زای حاوی این گیاه، محبوبیت زیادی بین جوانان دارد. اما توجه کنید که زیاده روی در مصرف این نوشیدنی ها، به دلیل کاهش پتاسیم بدن، احساس خستگی و بی حالی شما را چند برابر خواهد کرد. همچنین بهتر است از نوشیدنی های بدون رنگ و بوی تصفیه شده استفاده شود.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *