دهکده ییلاقی شاندیز

دهکده ییلاقی شاندیز از زمان های قدیم به عنوان یکی از زیباترین ییلاقات دشت توس واقع در ۳۸ کیلومتری شهر مشهد شناخته شده و بسیار مورد توجه مسافرین و گردشگران می باشد. دهکده ییلاقی شاندیز با طبیعت بسیار زیبای خود تمام گردشگران و توریست ها چه ایرانی و چه خارجی را به خود جذب می کند. دهکده ییلاقی شاندیز درواقع دارای محور گردشگری زیبایی است که از چند روستای ارچنگ، سرآسیاب، شاندیز، خادر، زشک، ابرده پایین و ابرده بالا تشکیل شده است. دهکده ییلاقی شاندیز دارای دره ها، رودخانه های بسیار و درختانی بلند و پرندگانی خوش صداست که روزی خاطره انگیز را برای رهگذران رقم می زند. علاوه بر طبیعت بکر و زیبا دهکده ییلاقی شاندیز مناطق تفریحی دیگری نیز مانند فروشگاه های صنایع دستی و رستوران بزرگ پدیده شاندیز دارد که هر ساله مسافران و گردشگران بسیار زیادی از این مکان ها نیز دیدن می کنند.

اما هرچقدر هم از طبیعت چشم نواز دهکده ییلاقی شاندیز بگوییم باز کم است، این منطقه با درختان و درختچه های فراوان و گونه های مختلف حس آرامش و جریان زندگی را به انسان منتقل می کند. همچنین از حیواناتی که در این حیات وحش زندگی می کنند می توان گرگ، گراز و گوسفند وحشی را نام برد، البته پرندگان زیبایی همچون توکای سیاه، هدهد و دم جنبانک نیز در دهکده ییلاقی شاندیز وجود دارند. می توان گفت این دهکده در منطقه ای کوهستانی واقع است و دارای چشمه ها و رودهای بسیاری است. نام دهکده ییلاقی شاندیز در گذشته شاهان دژ و قبل تر از آن نیز شاهین دژ بوده است.

جاذبه های دهکده ییلاقی شاندیز
این دهکده زیبا دارای جاذبه های طبیعی، گردشگری و تفریحی زیادی است که شما را با آن ها آشنا می کنیم.

  1. مجموعه پذیرایی سنتی دهکده ییلاقی شاندیز: برای رفتن به این مجموعه می توانید آن را در کنار پارک بزرگ و طبیعی پردیس بیابید. این مجموعه بزرگ و زیبا دارای سکونتگاه های مختلف سنتی جالبی است که بسیار با شکوه و خاص ساخته شده اند. بسیاری از جشنواره ها به مناسبت های مختلفی در این مکان برگزار می شود که یکی از آن ها جشنواره غذاهای محلی است. در این جشنواره برای میهمانان انواع غذاهای سنتی و محلی علی الخصوص شیشلیک شاندیز که بسیار معروف می باشد در یک محیط گرم و دلچسب و همچنین طبیعتی زیبا سرو می شود.
  2. پارک سرسبز پردیس: پس از منطقه ویرانی به سمت چپ در حاشیه بزرگراه شاندیز که بنگرید پارک بزرگ و سرسبز شاندیز را خواهید دید. این پارک که از درختانی سرسبز که اکثرشان را توت و کاج پر کرده تشکیل شده است و پارکی بسیار بزرگ و به نوعی تسفیه کننده هوای آن منطقه محسوب می شود که محلی عالی برای تفریح و گذران وقت در کنار خانواده می باشد. البته مجموعه پذیرایی و توریستی شاندیز هم در کنار همین پارک واقع شده است.
  3. مجموعه ورزشی ثامن الائمه: بزرگی این مجموعه ورزشی به وسعت ده ها هکتار بوده و نه تنها در استان خراسان بلکه در کشور نیز بی همتاست. این مجموعه ورزشی بزرگ شامل انواع بخش های مختلف برای فعالیت در رشته ورزشی متنوع بوده اهالی منطقه می توانند در طول روزهای هفته از آن استفاده نمایند. با احداث این مجموعه در دهکده ییلاقی شاندیز به ارتقای سطح ورزشی منطقه کمک زیادی می کند.
  4. تفرجگاه چهل بازه: این مکان تفریحی به دلیل وجود رودخانه زیبایی که از آن می گذرد بخصوص در فصل هایی که بارندگی بیشتر و رودخانه پرآب تر است از محبوبیت بسیاری هم برای مسافرین و هم برای ساکنین منطقه برخوردار است. این رودخانه و تفریحگاه در کنار پل چهل بازه در ابتدای بلوار رضای شاندیز واقع شده است.
  5. رستوران پدیده شاندیز و غذای محبوب آن: می توان گفت محبوب ترین غذای این رستوران و این منطقه و مهم ترین علت جذب مسافرین به این مجموعه شیشلیک آن می باشد. علاوه بر پذیرایی خوب و سرویس کامل رستوران های شاندیز و صفا و زیبایی آن ها پخت ماهرانه و طعم عالی شیشلیک است که خاطره هایی به یاد ماندنی را برای مسافرین به ارمغان می آورد. به غیر از رستوران پدیده شاندیز رستوران های مجلل و زیبای دیگری از جمله بهارستان، دیدار، ارم، شایان، نهارخوران، ماهان، پارس، دهکده، ملل و حسین شیشلیکی هم نقش بسیاری در رونق و شهرت دهکده ییلاقی شاندیز دارند.
  6. شهر رویایی پدیده شاندیز: این مجموعه تفریحی و تجاری دارای زمینی به مساحت ۵۰ هکتار جهت سرگرمی، خرید و… در مرکز شهر شاندیز در حال ساخت می باشد. این مجموعه بسیار بزرگ با امکاناتی از قبیل مجتمع بزرگ فرهنگی، هتل ۵ ستاره، مجتمع اداری، پارک آبی، شهربازی سرپوشیده، باغ گل ها، مجتمع آپارتمان های مسکونی و مرکز خرید بسیار بزرگ ساخته خواهد شد.
  7. بازار صنایع دستی شاندیز: این بازار دور میدان ولیعصر شکل گرفته است و اهمیت ویژه آن به این دلیل است که به نوعی معرفی کننده قدمت صنایع دستی ارزشمند منطقه شاندیز می باشد. از جمله صنایع دستی مختلف دهکده ییلاقی شاندیز می توان به تولیدات سنگی مانند هرکاره، سبدهای چوبی متنوع، پوستین و محصولات پوستی و … اشاره نمود. در گذشته نیز صنایع دستی دیگری مانند سنگ آسیاب، سنگ مرمر سبز، پوستین، قالی و… در شاندیز شهرت جهانی داشته اند.

دهکده ییلاقی شاندیز دارای مکان ها و منطقه های تفریحی و گردشی بسیاری است که موارد ذکر شده تنها چند نمونه از آن ها می باشند، حتما در سفر خود به شاندیز از این مکان ها نیز دیدن نمایید. از آنجایی که دهکده ییلاقی شاندیز در دامنه کوه های بینالود قرار گرفته و از آب فراوان و آب و هوای بسیار خوب برخوردار است موجب شده تا این منطقه از باغ ها و طبیعت سرسبز و بسیار زیبایی بهرمند گردد، اصلی ترین محصولی که باغ های دهکده ییلاقی شاندیز دارد گیلاس است.

دهکده ییلاقی شاندیز دارای قدمت تاریخی بسیار طولانی بوده و می توان از شواهد فهمید که حتی قبل از ورود دین اسلام هم افرادی در آن زندگی می کرده اند. در گذشته نیز برای سفر از مشهد به نیشابور می بایست از مسیر دهکده ییلاقی شاندیز می گذشتند. در زمان های قدیم مردم دهکده برای در امان ماندن از حمله راهزنان به قلعه شاهان دژ که امروز همان شاندیز نام گرفته است پناه می بردند. اصلی ترین نماد دهکده ییلاقی شاندیز درخت چنار ۲۷۰۰ ساله ایست که شهرت بسیاری دارد اما این منطقه علاوه بر جنبه تاریخی از جاذبه های گرشگری فراوانی هم برخوردار می باشد. جاذبه های دهکده ییلاقی شاندیز هم از نوع طبیعی و سرسبز و هم از نوع مراکز تفریحی و مراکز خرید آن می باشد که هر کدام جذابیت های خاص خود را دارند.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *