آیا راهکاری برای درمان چروک های اطراف چشم وجود دارد؟

پوست صورت یکی از بخش های حساس بدن است که دائم در معرض عوامل مضر محیط قرار گرفته است. از این عوامل می توان به نور آفتاب، سرمازدگی، آلودگی هوا و دود سیگار اشاره کرد. گذر زمان و بالا رفتن سن در کنار این موارد، روند پیر شدن پوست و چروک شدن آن را سرعت می بخشد. البته مواردی مثل کم آبی بدن و یا استفاده از داروهای شیمیایی در پیر و چروک شدن پوست بی تأثیر نیست. قسمت های مختلف پوست، از لحاظ مقاومت در برابر عوامل خارجی و میزان انعطاف پذیری با هم متفاوتند. پوست دور چشم، نسبت به سایر بخش ها نازک تر بوده و بیشتر در معرض آسیب هایی مثل لک یا چروک قرار دارد. با کوچک ترین حرکت اجزای صورت مثل لبخند، اخم، گریه یا جمع کردن چشم به دلیل تابش آفتاب، چروک های ریزی در اطراف چشم تشکیل می شوند. در ابتدا این چروک ها سطحی و کم عمق هستند و چروک های دینامیک نام دارند. اما اگر مورد رسیدگی قرار نگیرند، به تدریج عمیق و برجسته تر می شوند. در این مرحله به آنها چروک استاتیکی یا به اصطلاح خطوط پنجه کلاغی می گویند. اما چگونه و با چه راه هایی می توان چروک های عمیق زیر چشم را درمان کرد؟

قبل از پرداختن به موضوع درمان، بهتر است به یک نکته اشاره کنیم. مهم ترین اصل در درمان چروک ها، شروع درمان در مراحل ابتدایی و قبل از عمیق شدن چروک هاست. در این صورت درمان سریعتر انجام شده و نتیجه مطلوب تر خواهد بود. چروک های سطحی بسیار راحت تر از چروک های برجسته از بین می روند.

درمان های مختلفی برای درمان چروک های زیر چشم وجود دارد. درمان ها می توانند با روش های پزشکی و توسط متخصص پوست انجام شود و یا درمان خانگی باشد. از محبوب ترین روش های پزشکی می توان به بوتاکس، لیزردرمانی، لایه برداری با مواد شیمیایی و میکرونیدلینگ اشاره کرد. روش های خانگی نیز بسیار متنوع بوده و شامل میکرونیدلینگ، انواع سرم پوستی، ویتامین آ و انواع ماسک های دور چشم می باشد. در ادامه هر یک از این موارد به اختصار معرفی شده است.

بوتاکس: بوتاکس، روشی شناخته شده است که توسط بسیاری از افراد برای جوان سازی پوست اطراف چشم مورد استفاده قرار می گیرد. این روش مورد استقبال بسیاری از افراد شاخص نیز قرار گرفته است. علت این استقبال، مشاهده سریع نتایج آن بر روی پوست است. نتایج اولیه سه روز پس از تزریق و نتایج اصلی دو هفته بعد خود را نشان می دهند. روش کار در این روش به صورت تزریق مواد بوتاکس است. پس از تزریق، سیگنال های شیمیایی ارسال شده بین مغز وماهیچه های زیرچشم، متوقف می شود. در واقع با این کار عضلات این بخش آرام تر شده و در نهایت زمینه برای کاهش چروک ها فراهم می شود.

لیزر درمانی: اصول این روش برداشتن لایه های سطحی پوست در محل چروک با استفاده از دستگاه لیزر و فراهم کردن فضا برای آشکارسازی سلول های جوان تر است. علاوه بر قرار گرفتن لایه های جوان تر در سطح، پوست از لحاظ تولید کلاژن نیز تحریک شده و همین امر آن را نرم و انعطاف پذیرتر می کند. این روش بسیار موثر و پرطرفدار بوده و زمان بهبودی کوتاهی دارد. مدت زمان لازم برای بهبودی چند روز است. در این روش، پوست کمی دچار التهاب، تورم و خارش می شود که این عوارض پس از دو الی هفت روز از بین خواهند رفت.

لایه برداری پوست: در این روش با استفاده از لایه بردارهای شیمیایی، لایه سطحی پوست چروکیده برداشته می شود. لایه بردارها اسیدی هستند و بر اساس قدرت، انواع مختلفی دارند. شاخص ترین مواد لایه بردار که متخصص بر اساس تشخیص خود از آنها استفاده می کند، شامل اسید تری کلرواستیک، جسنر، اسید ریتنوئیک می باشد.

میکرونیدلینگ: این کار با استفاده از یک غلتک و فرو رفتن هزاران سوزن درون پوست صورت می گیرد. با این کار پوست تحریک شده و از لحاظ تولید کلاژن بیشتر تحریک می شود. با این کار، خاصیت ارتجاعی پوست افزایش می یابد و قدرت ترمیمی آن بیشتر می شود. از ویژگی های این روش می توان به کوتاه بودن زمان بهبودی آن اشاره کرد. میکرونیدلینگ به دو روش بالینی توسط پزشک متخصص و خانگی انجام می شود. روش بالینی بسیار موثرتر از روش خانگی است. زیرا عمق نفوذ سوزن ها بیشتر بوده و میزان نفوذ سوزن های غلتک توسط ابزاری خاص کنترل و تنظیم می شود. اما غلتک های خانگی فقط لایه های بالایی پوست را سوراخ کرده و وضعیت آن را بهبود می بخشد.

سرم های زیر چشم: سرم های مختلفی برای پوست دور چشم وجود دارند که به صورت لایه بردار ضعیف عمل کرده و به مروز لایه بالایی و قدیمی پوست را از بین می برد. در نتیجه لایه جدید را جایگزین آن کرده و به این ترتیب در طی زمان چروک ها از بین خواهند رفت. در برخی موارد نیز سرم های زیر چشم، جذب لایه های میانی پوست شده و در این حالت اثربخش تر خواهند بود.

ویتامین آ: در صورت استفاده از ویتامین آ در زیر چشم، آسیب دیدن آن در برابر نور خورشید به حداقل رسیده و احتمال چروک شدن آن کاهش می یابد.

انواع ماسک ها: ماسک های خانگی مختلفی برای کاهش چروک های زیر چشم وجود دارد. از ماسک ویتامین ای گرفته تا انواع روغن های گیاهی مثل نارگیل، بادام و زیتون. همچنین برخی میوه ها نیز می توانند به تنهایی به عنوان ماسک برای کاهش چروک های زیر چشم استفاده شوند. از جمله خیار، آووکادو و پرتقال. این ماسک ها در ترکیبات خود فاکتورهایی دارند که با تحریک سلول های پوستی، تولید کلاژن را تسریع می کند. تولید بیشتر کلاژن به معنی محکم شدن و جوان تر شدن پوست است.

هر چند که با استفاده از روش های ذکر شده می توان بخشی از سلامت پوست را مجدد بازگرداند. اما شما برای مراقبت از پوست خود وظایفی بر عهده دارید و اگر مواردی را رعایت نکنید، بهبودی شما دیرتر حاصل شده و یا چروک ها، مجدد باز می گردد. در سبک زندگی برخی عادات مضر وجود دارد که بهتر است آنها را کنار بگذارید. این رفتارهای غلط عبارتند از:

  • خودداری از انجام میمیک های شدید و بیش از حد؛ قطعا برای داشتن پوستی صاف باید از انجام مدام برخی حرکات مدام نمایشی که اعمال و احساسات شما را نشان می دهد خودداری کنید. مثل اخم کردن.
  • خوابیدن به شکل نادرست
  • سیگار کشیدن یا در معرض دود سیگار بودن
  • قرار گرفن در معرض آفتاب بدون استفاده از عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب مناسب
  • خشکی پوست در طول شبانه روز؛ سعی کنید همواره پوست خود را با استفاده از یک مرطوب کننده مناسب نرم کنید. خشکی پوست مهم ترین عامل ایجاد چروک در پوست است.
  •  کم تحرکی و نداشتن رغبت به فعالیت بدنی؛ اگر دوست دارید پوستی شاداب و جوان داشته باشید، به شکل مرتب ورزش و ماساژ را دنبال کنید. ورزش شما را بسیار جوان تر از آنچه هستید نشان می دهد.
  • استفاده از غذاهای نامناسب؛ خوردنی ها و آشامیدنی ها بیشتر از آنچه که فکر می کنید بر پوست شما اثر می گذارند. پس از غذاهایی استفاده ونید که محتوی آنتی اکسیدان، بتاکارون، ویتامین آ، سی و ای هستند. این مواد مانع آسیب دیدن پوست توسط رادیکال های آزاد شده و جوانی و شادابی پوستتان را به ارمغان خواهد آورد.
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *