سفر به چابهار

تعطیلات عید نوروز در پیش است و بسیاری از خانواده ها قبل از رسیدن به این ایام، برنامه ریزی کرده و شهری را برای گردش و سیاحت انتخاب می کنند. ما در این مقاله سعی داریم یکی از زیباترین شهرهای ایران را بهتر به شما معرفی کنیم تا در انتخاب مقصد سفر، کمکی کوچک به شما کرده باشیم. این شهر چابهار است که به شهر چهار بهار شهرت دارد.

بهترین و مهم ترین ویژگی چابهار
بهترین ویژگی این شهر را همان ابتدا باید گفت و آن آب و هوای فوق العاده این شهر است. شهرهای معدودی در جهان چنین ویژگی دارند که چابهار یکی از آنهاست. هوایی معتدل و بهاری که در چهار فصل سال برقرار است و حال و هوایی دلنشین به ساکنان بخشیده است. منشأ چنین آب و هوایی، مجاورت با آب های اقیانوس هند و بادهای موسمی شبه قاره هند است. در هر فصلی که به چابهار سفر می کنید، خیالتان بابت دمای هوا راحت باشد زیرا نه خبری از گرمای کلافه کننده تابستان است و نه سرمای استخوان خرد کن زمستان. پس از همین ابتدا بگویم که چابهار در سراسر سال با هوایی مطبوع پذیرای مسافران و گردشگران خواهد بود. اما دیدنی های این شهر را تا چه میزان می شناسید؟

مکانی عالی برای علاقه مندان به دریا و ورزش های ساحلی
مسافران پس از ورود به این شهر، جذب سواحل زیبای آن می شوند. چابهار یک شهر بندری است و تنها مورد در ایران است که در مجاورت آب های اقیانوسی است. به همین دلیل سواحل آن ویژگی های های خاصی دارد و بخشی از جاذبه های طبیعی این شهر مربوط به همین بخش هاست. تخته سنگ های عظیم و فرسایش یافته در طول سالیان دراز، زیبایی سواحل را دو چندان می کند. تجربه مشاهده طلوع و غروب خورشید از این سواحل، هیچ گاه از خاطره شما پاک نخواهد شد.

برای جوانان و علاقه مندان به هیجان و ورزش های آبی، شهر چابهار یکی از بهترین مقاصد است. انواع و اقسام ورزش های آبی در این سواحل ارائه می شود که مهم ترین آن موج سواری است. ارتفاع موج در آب های این مناطق گاهی بسیار زیاد است و موقعیتی مناسب برای موج سواران فراهم می شود. این موج ها شهرت جهانی نیز دارند و هر ساله ورزشکاران زیادی از سراسر جهان خود را به این منطقه می رسانند.
اسکله های زیادی در شهر چابهار وجود دارد که بازدید از آنها را حتما به شما توصیه می کنم. در اسکله هایی مثل تیس، بریس و …، مردم بومی فعالیت های روزمره خود مثل صید، فروش، دریانوردی و … را انجام می دهند که دیدن این همه شور و شوق، به زندگی روحی تازه می بخشد.
بندر گوارتر نیز بخش مهمی از جاذبه های دریایی چابهار است که در آخرین نقطه از جنوب غرب ایران قرار گرفته است. دیدن این بندر بسیار زیبا را که همچون الماس درخشان است را از دست ندهید.

طبیعتی بکر و پدیده هایی منحصر به فرد
در کنار جاذبه های دریایی، جاذبه های طبیعی دیگری نیز در این شهر وجود دارد که برخی از آنها منحصر به فرد هستند. ابتدا بهتر است کوه های مینیاتوری آشنا شوید. این کوه ها هم راستا با دریا هستند و تا مرز پاکستان و خلیج گواتر ادامه دارند. شاید واژه مریخ نوردی در چابهار، به گوش شما خورده باشد که اغلب توسط تورهای گردشگری استفاده می شود. مریخ نوردی به قدم زدن در این منطقه اطلاق می شود که ظاهری وهم انگیز، خیالی و فضایی دارد. کوه های سفید، عجیب، کشیده و سوزنی، قدم زدن بر روی مریخ را برای شما تداعی می کند.

نوع دیگری از ناهمواری ها در چابهار موجود است که شهرت جهانی دارد. این ناهمواری ها بیشتر به صورت تپه هستند و در رأس انها، گلفشان ها واقع دارد. سه مورد از این تپه ها در چابهار گزارش شده که فقط یکی از آنها فعال است. برای مشاهده این گلفشان لازم است از تپه بالا رفته تا به گودال بالای آن برسید. این گودال پر از گل سرد و خاکستری است و مدتی یک بار حبابی گلی در آن می جوشد.

یکی از ویژگی های جالب شهر چابهار این است که برای هر گروهی از مسافران مثل علاقه مندان به حیوانات، گیاهان و جنگل ها، دریا، کوه ها و … دیدنی وجود دارد و هرگز احساس خستگی نخواهید کرد. برای علاقه مندان به حیلت وحش، منطقه ای بسیار وسیع و حفاظت شده با نام گاندو وجود دارد. نام گاندو، به احترام جانور بومی این منطقه بر آن نهاده شده که تمساح پوزه کوتاه ایرانی است. اطراف رودخانه باهوکلات که از این منطقه عبور می کند، زیستگاه اصلی اوست و البته در حوالی سایر برکه ها و رودخانه های دیگر نیز به چشم می خورد. این تمساح باقی مانده نسل دایناسورهاست و از لحاظ بین المللی اهمیت بسیار زیادی دارد. اما تنوع گونه های موجود در این منطقه، بسیار بالاست و محدود به تمساح نیست. حیوان دوستان، می توانند انواع پرندگان همچون شاهین و عقاب، روباه، شغال، سنجاب، خدنگ، بزمچه، سیاهگوش و … را نیز در این منطقه مشاهده کنند. یکی از بخش های جالب این منطقه، در قسمت جنوبی است که به سواحل چابهار ختم می شود. سواحل یاد شده، جایگاه اصلی لاک پشت های سبز دریایی است که در فصوع خاصی می توان تخم گذاری آنها را دید.

برای طبیعت دوستان نیز گزینه های جذابی برای دیدن همچون درخت انجیر معابد (انجیر هندی) و همچنین جنگل های حرا وجود دارد. درختان انجیر معابد در این شهر زیاد دیده می شود و عمر آنها معمولاً بیش از صد سال است. جنگل های حرا نیز در مجاورت بندر گواتر قرار دارد و شامل هزاران درخت حرا در محیطی مردابی است. یکی از زیبایی های کشور ما ایران، همین جنگل های حراست که دیدن آن هوش از سر هر مسافری می برد.
تالاب صورتی در شرق چابهار، یکی دیگر از مناطق زیبای این شهر است که لیپاز نام دارد. این تالاب، بین دو کوه واقع شده و آب های سرگردان آنها را در خود انباشته کرده است. ذخیره آب در این منطقه، آن را به زیستگاه خوبی برای انواع جانداران تبدیل کرده است.

از قلعه ها و سایر آثار تاریخی چابهار حتما دیدن کنید.
چابهار فقط با جاذبه های طبیعی خود شناخته نشده و از لحاظ تاریخی نیز بناهای جالبی دارد. روستای تیس یکی از تاریخی ترین بخش های چابهار است که حدود هشت آثار به جامانده را در خود جای داده است. از معروف ترین این آثار می توان به غارهای بان مسیتی، قلعه های مختلف مثل پیروز گت، بلوچ گت و پرتغالی ها، سد تاریخی اطراف قلعه تیس، مسجد جامع تیس اشاره کرد.
روستای دزک نیز با داشتن مسجدی باقیمانده از دوران صفویه، پذیرای گردشگران است. ویژگی جالب این مسجد نحوه ساخت آن است که از مصالح گیاهی و محلی مثل گز و کنار و نخل و خرما در آن به کار برده شده است.

پایان سفر
پس از مشاهده این همه زیبایی و شگفتی در شهر بندری و همیشه بهار ایران، اگر تصمیم به خرید سوغات داشتید، پارچه های سوزن دوزی این خطه را فراموش نکنید. این پارچه ها بسیار با دقت و ظرافت بسیار و در طرح ها، نقش ها و با رنگ های شاد چشم نواز مسافران هستند. قطعا خاطرات و سوغات باقی مانده از این سفر برای شما به قدری خوب و خاطره انگیز است که بار دیگر شما را به آنجا می کشاند.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *