شفته آهک چیست ؟

آیا می دانید شفته آهک چیست ؟ اگر با ساختمان سازی سروکار داشته باشید حتما این اصطلاح به گوشتان خورده اما در صورتی که هیچ گاه فعالیت ساختمانی نداشته و در مورد آن مطالعه هم نکرده باشید قطعا نمی دانید شفته آهک چیست ؟ به همین جهت برای بالا بردن سطح آگاهی افراد در این زمینه و قرار دادن اطلاعات در اختیار افراد علاقمند مطلبی در مورد شفته آهک چیست ؟ نوشته ایم. شفته آهک چیست ؟ و کاربرد شفته آهک چیست ؟ شفته آهک در اصل ترکیبی از آهک، آب، شن، خاک و سنگ که از این مخلوط برای پی ریزی دیوارها جهت مقاوم سازی آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. آهک از زمان های قدیم در ساختمان سازی کاربرد دارد و در شفته کاری استفاده می شود. برای ساختن شفته آهک باید به سست یا سفت بودن خاک زمینی که قرار است ساختمان در آن جا ساخته شود توجه نمایید و براساس آن مقدار مناسبی آهک اضافه کنید، هرچه آهک بیشتری به این مخلوط بیافزایید شفته بدست آمده مقاوم تر و محکم تر خواهد شد. موضوعی که برای استفاده از شفته آهک باید به ان توجه کنید رطوبت محیط است، از شفته آهک در محیط های خشک نمی توان استفاده نمود زیرا به از گذشت مدتی از هم متلاشی می شود، به همین جهت از آن می توان تنها در محیط های که دارای رطوبت مناسب هستند استفاده کرد.

نکات مهم در هنگام استفاده از شفته آهک چیست ؟
وظیفه اصلی برعهده پیمانکار پروژه می باشد، او باید برای تهیه مصالح و ترکیب نمودن شفته آهک تدابیر لازم را تحت نظر دستگاه نظارت انجام دهد. مهم ترین نکته در این زمینه این است که قبل از شروع عملیات شفته ریزی می بایست محلی که قرار است در آن گودبرداری انجام شود را براساس دستگاه نظارت و مشخصات فنی خصوصی آماده نماید. عملیات شفته ریزی می بایست پس از اینکه ابعاد محل کنترل و اندازه گیری شد با دستور و اجازه دستگاه نظارت صورت بگیرد. علاوه بر این جهت تولید و به عمل آوردن شفته آهک می بایست در جایگاه های مناسبی که مورد تایید دستگاه نظارت باشند ایجاد گردد و مخلوط کردن آهک و خاک و آب در آنجا انجام شود. شفته آهک می بایست دور از اثرات عوامل جوی و در محلی مناسب ساخته شود و سپس برای استفاده به ساخت و ساز منتقل گردد.

مصالح مورد نیاز برای ساخت شفته آهک چیست ؟

۱. آهک: آهکی که برای ساخت شفته بکار می رود باید از نوع بسیار مرغوب آن باشد، باید آهک را مطابق با مشخصاتی که در آیین نامه درج شده است انتخاب نمایید. میزان آهکی که باید مورد استفاده قرار گیرد کاملا به نوع خاک بستگی دارد. مناسب ترین خاک برای افزودن به شفته آهک چیست ؟ بهترین خاک برای ساخت شفته خاک هایی با دانه بندی پیوسته هستند که خاک رس آن نباید از ۱۵% و ریزدانه آن از ۲۵% کمتر باشد. علاوه بر خاک مقدار آهکی هم که باید استفاده شود کاملا به نوع آهک بستگی دارد، در صورتی که از آهکی با جنس مرغوب استفاده می کنید که بیشتر از ۵۰% از میزان آهک آزاد CaO در آب حل شود، برحسب مقدار خاک رسی که در جسم خاک وجود دارد، مقدار آهک نیز می بایست چیزی بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم در یک مترمکعب شفته باشد.

۲. خاک: معمولا با هر خاکی که در محل ساخت و ساز موجود است می توان شفته آهک ساخت، اما باید میزان رس خاک اندازه گیری شود زیرا هرچقدر رس خاک بیشتر باشد، باید از آهکی با مقاومت و کیفیت بالاتر جهت ساخت شفته آهک استفاده کنید و برای خاک هایی با دانه های درشت از مقدار آهک کمتری استفاده شود. در کل میزان آهک مصرفی باید به گونه ای باشد که آب آهک به شکل ماده ای چسبنده درآید و باعث شود دانه های خاک به خوبی با دیگر مصالح ترکیب شده و ماده ای یکپارچه بدست آید.

۳. آب: آب مناسب برای تهیه شفته آهک چیست ؟ آبی که جهت تولید شفته استفاده می شود باید آب آشامیدنی باشد زیرا نباید هیچ گونه مواد از قبیل اسیدها، قلیایی ها و مواد آلی در آن وجود داشته باشد.

علت استفاده از آهک در شفته آهک چیست ؟
مهم ترین و اصلی ترین دلیلی که باعث شد از آهک در ساخت شفته استفاده شود این بود که پس از این که آهک با آب و خاک مخلوط شده و به شکل شفته درآمد و خشک شد دیگر در برابر نفوذ آب مقاوم می شود، به همین دلیل حتی با آب افتادن پای دیوار نیز به آن نفوذ نخواهد کرد و از نشست دیوار جلوگیری می شود. برای ساخت شفته آهک باید حتما از دوغاب آهک استفاده شود، در صورتی که از گرد آهک یا خمیر آهک استفاده شود شفته آهک مرغوبی بدست نمی آید. تنها در این حالت شفته مقاومت بالایی خواهد داشت و می توان از آن برای پی ساختمان یا راه استفاده نمود. شفته آهکی برای مناطق گرم تر مناسب تر است تا مناطق سردسیر، زیرا شفته آهک در هوای گرم سریع تر گرفته و سفت می شود. حتما به این موضوع نیز توجه نمایید که مناسب ترین خاک برای ساخت شفته خاکی است که دارای شن باشد، اگر از خاکی با دانه های ریز استفاده شود شفته بعد از گذشت یکی دو روز ترک خواهد خورد و باید برای از بین بردن ترک ها با چکشی به نام تخماب سطح شفته کوبیده شده و با غلتک صاف شود.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *