شیوع انتقال بیماری از جوجه تیغی!

با افرایش فروش و نگهداری جوجه تیغی در کنار دیگر حیوانات خانگی در بعضی کشور ها، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) در تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۱۹ مطلب زیر را در رابطه با گسترش بیماری منتقله از جوجه تیغی و نکات ایمنی لازم برای نگهداری از این حیوان را منتشر کرد.

افرادی که صاحب جوجه تیغی و یا در تماس با آن هستند باید اقداماتی را انجام دهند تا حیوان خانگی خود را سالم نگه دارند.

جوجه تیغی می تواند اسپور سالمونلا را پس از شست و شو باخود خود حمل کند و در عین حال ظاهری سالم و تمیز داشته باشد.

این میکروب ها به راحتی می توانند به بدن، زیستگاه، اسباب بازی، بستر و هر چیز دیگری که در آن زندگی می کنند پخش شود و مردم پس از تماس با جوجه تیغی یا هر چیزی که در زیستگاه آنهاست بیمار می شوند.

پرورش دهنده های جوجه تیغی، فروشگاه های حیوان خانگی یا در سایر جاهایی که جوجه تیغی ها فروش یا نمایش داده می شوند باید موارد آموزشی و بهداشتی را به کارکنان و مشتریان ارائه دهند.

در اکثر موارد افراد مبتلا به سالمونلا علائم اسهال، تب و گرفتگی معده را از ۱۲ تا ۷۲ ساعت بعد از در معرض باکتری قرار گرفتن نشان میدهند. بیماری معمولا ۴ تا ۷ روز طول می کشد و اکثر افراد بدون درمان بهبود می یابند. در بعضی افراد، اسهال ممکن است بسیار شدید باشد که بیمار نیاز به بستری دارد.عفونت سالمونلا از روده به جریان خون و سپس به سایر نقاط بدن گسترش می یابد.

در موارد نادر، عفونت سالمونلا می تواند باعث مرگ شود، مگر اینکه فرد به سرعت با آنتی بیوتیک درمان شود.در کودکان زیر ۵ سال، بزرگسالان بالای ۶۵ سال و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، بیشتر احتمال شدید شدن بیماری وجود دارد.

CDC و مقامات بهداشت عمومی در چندین ایالت آمریکا در حال تحقیق در مورد شیوع چندگانه عفونت های سالمونلا تیفی موریوم هستند که با تماس با حیوان خانگی جوجه تیغی ارتباط دارند.

محققان بهداشت عمومی از سیستم PulseNet برای شناسایی بیماری هایی که ممکن است با این شیوع ارتباط داشته باشند استفاده می کنند.
(PulseNet شبکه زیرمجموعه آزمایشگاههای بهداشت عمومی است که توسط CDC هماهنگ شده است.)

اثر انگشت DNA از روی باکتری های سالمونلا جدا شده از افراد بیمار با استفاده از تکنیک های الکتروفورز ژل پالس فیلد(PFGE) و توالی کامل ژنوم( (WGSانجام شده است.

پایگاه داده ملی CDC PulseNet از این اثر انگشت DNA برای شناسایی و مدریت بیماری های احتمالی استفاده می کند.

WGS یک اثر انگشت دقیق تر از PFGE می دهد. WGS سالمونلا که از بیماران مبتلا به این شیوع گرفته شده است نشان داد که از نظر ژنتیکی نزدیک به هم هستند. این به این معنی است که بیشتر بیماران به یک منبع عفونت مشترک آلوده هستند.

شیوع بیماری به صورت کوتاه مدت برسی شده از هشت کشور آلوده شده و در بازه زمانی در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۱۸ (تاریخ شروع گزارشات) تا ۲۵ دسامبر ۲۰۱۸ انجام شده است. افراد مبتلا به این بیماری در سنین ۲ تا ۲۸ سالگی با میانگین سن ۱۲ سال و چهل و پنج درصد زن هستند. از ۱۱ نفر ۱ نفر (۹٪) در بیمارستان بستری شده و هیچ مرگی گزارش نشده است.

در مصاحبه از افراد بیمار شده سوالات مربوط به تماس با حیوانات در هفته قبل از اینکه بیمار شوند پرسیده شد. از ۱۱ نفر مصاحبه شده، ۱۰ نفر (۹۱٪) قبل از اینکه به بیماری مبتلا شوند با جوجه تیغی تماس داشته اند. مردم گزارش دادند که جوجه تیغی را از منابع مختلف از جمله فروشگاه های حیوان خانگی، پرورش دهندگان و یا به صورت آنلاین خریداری کرده بودند .

شیوع سویه سالمونلا تیفی موریوم Salmonella typhimurium)) در نمونه های جمع آوری شده از سه گونه ی جوجه تیغی در خانه ی دو بیمار بستری در بیمارستانی در مینه سوتا شناسایی شد.

منبع تامین کننده جوجه تیغی ها نامشخص است. صرف نظر از جایی که جوجه تیغی ها خریداری می شوند، این حیوانات می توانند میکروب سالمونلا را حمل کنند که می تواند باعث بیماری شود. صاحبان آنها باید همیشه مراحل بهداشتی و امنیتی را رعایت کنند تا در کنار حیوان خانگی خود سالم بمانند.

راهنمایی برای صاحبان حیوانات خانگی و فروشندگان :

  • دست ها را بشویید.
    همیشه بعد از لمس کردن، تغذیه، مراقبت یا تمیز کردن زیستگاه یک جوجه تیغی دست ها را کاملا با صابون و آب بشویید. بزرگسالان باید مراقب دست های خردسالان و کودکان نیز باشند.
  • با خیال راحت بازی کنید.
    جوجه تیغی را نبوسید. زیرا این کار می تواند میکروب های سالمونلا را به صورت و دهان شما گسترش دهد و باعث بیماری شما شود.
  • ورود به آشپزخانه ممنوع
    اجازه ندهید که خارپشت ها به طور آزاد در مناطقی که غذا تهیه و یا ذخیره می شوند، مانند آشپزخانه راه بروند.
    در صورت امکان جانور، زیستگاه، اسباب بازی ها و لوازم مربوط به جوجه تیغی را خارج از خانه تمیز کنید. از شستشوی این موارد در آشپزخانه و یا هر مکان دیگر که در آن غذا آماده یا ذخیره شده است اجتناب کنید.
  • حیوان خانگی مناسب را برای خانواده خود انتخاب کنید.
    کودکان زیر ۵ سال، بزرگسالان بالای ۶۵ سال یا افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، در معرض خطر جدی بیماری هستند. خانوارهایی با این افراد بهتر است یک حیوان خانگی متفاوت را در نظر بگیرند.
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *