چقدر در رابطه با فروش اقساطی خودرو آگاهی دارید؟

مقاله پیش روی شما به بررسی فروش اقساطی خودرو و انواع آن اختصاص دارد. اگر شما جز متقاضیان خرید خودرو به این شیوه هستید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

فروش اقساطی خودرو پدیده ای است که در سال های اخیر رشد و گسترش چشمگیری داشته است. دلیل این گسترش را می توان به وضعیت حال و حاضر اقتصادی و بودجه اندک خانواده ها و افراد برای خرید خودرو نسبت داد. به همین منظور فروش اقساطی خودروهای نو یکی از خدمات شرکت های خودروسازی، واردکنندگان خودروهای خارجی، شرکت های لیزینگی و … است.

فروش اقساطی فقط محدود خودروهای نو نیست و در رابطه با خودروهای دست دوم نیز صادق است. بسیاری از نمایشگاه های اتومبیل در این زمینه فعال هستند و به مشتریان خدمت رسانی می کنند. علاوه بر این افراد به صورت مستقیم می توانند وارد معامله با خریدار شده و خودروی خود را به صورت اقساطی به فروش برسانند. بسیاری از سایت های اینترنتی و برنامه های موبایلی بستر این کار را فراهم کرده و افراد در مدت زمان بسیار کوتاهی خودروی خود را با شرایط مورد نظر ثبت کرده و در معرض دید عموم قرار می دهند. در مقابل افراد متقاضی نیز در مدت زمان کوتاهی انبوهی از آگهی خودرو را مشاهده کرده و گستره انتخاب بیشتری خواهد داشت.

فروش اقساطی خودرو توسط شرکت های خودروسازی
بسیاری از شرکت های خودروسازی بزرگ از جمله سایپا و ایران خودرو، در بسیاری از موارد اقدام به فروش اقساطی خودرو کرده و طرح خود را با شرایط مورد نظر بر روی وب سایت خود قرار می دهند. متقاضیان می توانند با مراجعه به وب سایت های مربوطه شرایط آنها را ابتدا سنجیده و در صورت تمایل اقدام کنند. البته طرح های فروش این شرکت ها در یک سال گذشته و با توجه به شرایط اقتصادی، دستخوش تغییرات زیادی شده و اغلب به صورت فروش نقدی ارائه می شوند.

فروش اقساطی خودرو توسط شرکت های لیزینگی
شرکت های لیزینگ در زمینه ها و حوزه های مختلفی فعالیت داشته و انواع و اقسام کالا را در اختیار متقاضیان قرار می دهند. شرکت های لیزینگ خودرو موظفند با تامین مالی انواع خودروها را به صورت اجاره به شرط تملیک و یا فروش اقساطی به خریدار واگذار کنند. در معاملات اجاره به شرط تملیک، مالکیت خودرو تا زمان پایان تسویه حساب در اختیار شرکت لیزینگی ارائه کننده خدمات است. در صورتیکه در معاملات فروش، مالکیت خودرو از ابتدای کار بر عهده خریدار قرار می گیرد. از مزایای خرید خودرو از شرکت های لیزینگی می توان به طرح های مختلف، تنوع خودروها و کوتاه بودن زمان واگذاری خودرو (کمتر از ده روز) اشاره کرد. شرکت های لیزینگی خودرویی از لحاظ وضعیت سهام و منابع خود به سه گروه تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • شرکت های وابسته به تولیدکنندگان خودرو از قبیل ایران خودرو و سایپا
  • شرکت های وابسته به بانک مثل ملت و پارسیان
  • شرکت های مستقل

نکات مهم در خرید اقساطی خودرو از شرکت های لیزینگی

  • در رابطه با قرارداد اجاره به شرط تملیک، اگر خریدار تعهدات خود را به صورت تمام و کمال انجام ندهد، شرکت لیزینگی مجاز است که برای مزایده گذاشتن خودرو اقدام نماید.
  • یکی از شرایط شرکت های لیزینگ خودرو در زمان فروش، الزامی بودن خرید بیمه بدنه برای خودروی مورد نظر است. دلیل این شرط را می توان به اطمینان یافتن از سلامت خودرو برای مالک آن نسبت داد که تا پایان تسویه بر عهده شرکت لیزینگی قرار دارد. بنابراین مبلغ بیمه بدنه نیز به مبلغ اقساط شما اضافه می شود.
  • شرکت های لیزینگی در زمان فروش خودرو تسهیلاتی برای کمک به خریداران اعطا می کنند. نرخ سود تسهیلات بر مبنای اینکه خرید از کدام گروه شرکت های لیزینگی صورت گرفته متفاوت است. خوب است بدانید که شرکت های لیرینگی بانکی در این بین کمترین سود را به خود اختصاص داده اند.

فروش اقساطی خودروهای دست دوم

  • این مورد برای افرادی که نیاز مبرم به خودرو داشته و از طرفی بودجه کافی در اختیاب ندارند مناسب است. در رابطه با خرید خودروی دست دوم نکاتی وجود دارد که ذکر آنها خالی از لطف نیست:
  • قبل از انعقاد قرارداد به یک متخصص و تعمیرکار خبره مراجعه کرده و از سلامت موتور خودرو، سیلندر، وضعیت رنگ و … آن اطمینان حاصل کنید. علاوه بر این در زمان عقد قرارداد از درج جملاتی مثل “خودرو به شکل و وضعیت فعلی معامله شده است” خودداری کنید. بهتر است در عوض عبارت “سالم و بی عیب بودن خودروی مورد معامله” در قرارداد قید شود.
  • قبل از هرگونه اقدام، درباره نحوه قیمت گذاری و ارزش واقعی خودرو با چند فرد متخصص مشورت کنید.
  • قبل از معامله سند خودرو را با کارت شناسایی فروشنده مطابقت دهید.
  • در زمان انعقاد قرارداد تمامی جزئیات مربوط به چک های تقدیمی به فروشنده از جمله شماره و تاریخ پرداخت را قید کرده تا در آینده به مشکلی برخورد نکنید.
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب