چگونه از رگ به رگ شدن مچ پای خود پیشگیری کنیم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به دلایل پیش پا افتاده مچ پای شما پیچ خورده و دچار تورم و کبودی شود. به این حالت رگ به رگ شدن مچ پا می گویند که بسیار دردناک بوده و و زمان بهبودی متفاوتی دارد. در اینگونه آسیب دیدگی رباط این بخش از پا را درگیر می کند. این رباط عامل اتصال استخوان ساق و مچ پا به هم است و وظیفه مهم تثبیت مفصل را بر عهده دارد. همچنین با عملکرد خود مانع از حرکات اضافی، کشش های بیش از حد و …می شود. اما اگر حرکت وارد شده به رباط از حد معمول بیشتر باشد، رباط دچار آسیب دیدگی می شود. در ادامه این مقاله به دلایل ایجاد این مشکل و راه درمان آن نکات بیشتری ارائه شده است.

رگ به رگ شدن مچ پا به چه دلیلی ایجاد می شود؟
همانگونه که در ابتدا اشاره شد، هر گونه حرکات غیرعادی و ناشیانه می تواند رباط مچ پا را دچار آسیب کند. بر اثر این حرکات مچ پا به صورت نامناسب چرخیده شده و رباط مربوطه بیش از حد خم و می پیچد. نتیجه این حرکات به کشیدگی رباط و یا در صورت وخیم بودن، به پارگی آن ختم خواهد شد. این اتفاق طی موارد زیر رخ خواهد داد:

  • افتادن به شکلی که پا در حالت نامناسب قرار گیرد.
  • پریدن از ارتفاع به شکلی که بیشتر وزن بر روی یک پا قرار گیرد یا پاها در حالت مناسبی روی زمین قرار نگیرند.
  • راه رفتن به شکل نامناسب یا راه رفتن بر روی سطح ناهموار؛ در این موارد ممکن است پا در گودی ها رفته و دچار پیچ خوردگی شود. بهتر است در این موارد با دقت بیشتری به گام های خود نگاه کنید.
  • استفاده از کفش های غیر اصولی؛ کفش تاثیر زیادی در سلامت پا دارد. استفاده از کفش هایی با سایزهای بزرگ تر یا پاشنه بلند، راه رفتن را دشوار کرده و احتمال پیچ خوردگی مچ پا را افزایش می دهد.
  • فعالیت و ورزش کردن به صورت غیراصولی به نحوی که فشار وارده به یک پا بیش از دیگری باشد. البته این تنها بخش ماجرا نیست و شروع ورزش، بدون گرم کردن بدن، می تواند منجر به کشیدگی این رباط و سایر رباط های بدن شود.
  • خشک بودن بدن، افرادی که بدن های غیر منعطفی داشته و اهل ورزش نیستند نسبت به سایرین بیشتر در معرض اینگونه آسیب ها هستند. افرادی که بدن ضعیف یا خشکی دارند و می خواهند یک فعالیت ورزشی داشته باشند، باید قبل از شروع هر فعالیت سنگینی، بدن خود را آماده کنند. برای پیشگیری از رگ به رگ شدن مچ پا در این افراد، توصیه می شود از قبل محل با یک باند بسته شود.

چگونه متوجه رگ به رگ شدگی مچ پا شویم؟
این مشکل مشابه تمامی مشکلات در بدن، علائم خاص خود را دارد. البته این علائم بر اساس شدت آسیب وارده خود را بروز می دهد و عبارتند از:

  • درد شدید در ناحیه مچ که حتی لمس آن نیز دردناک است.
  • ناتوانی در حرکت مچ پا و احساس چوب شدگی آن
  • ورم
  • کبودی

بعد از مشاهده این علائم چه کنیم؟
بسیاری از افراد زمان آسیب دیدگی و مشاهده این علائم، به سادگی از کنار آن عبور کرده و با آن مدارا می کنند؛ حتی گاهی با همان پای آسیب دیده به فعالیت های خود ادامه می دهند. اما ذکر این نکته ضروری است که عدم پیگیری درمان رگ به رگ شدن مچ پا، در آینده شما را با اختلالات جدی تری روبرو خواهد کرد. این اختلالات از قبیل درد مزمن و همیشگی مچ، بی ثباتی مفصل و آرتروز می باشد.

برای پیشگیری از این موارد بهتر است بلافاصله پس از مشاهده علائم، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. در ادامه ارزیابی هایی توسط پزشک صورت گرفته و میزان دقیق آسیب را مشخص می کند. البته در این موارد عکس برداری نیز صورت می گیرد تا اگر شکستگی در استخوان رخ داده باشد، به آن پی برده شود. در ادامه بر اساس شدت آسیب وارده، روش درمانی تجویز شده متفاوت است. در آسیب دیدگی های خفیف یا جزئی، از روش هایی مثل آتل بندی، بستن با باند کشی برای درمان استفاده می شود. همچنین برای از بین بردن ورم توصیه می شود افراد از کیسه یخ روی محل استفاده کنند. علاوه بر این استراحت برای کم کردن فشار بر پای آسیب دیده الزامی است. افرادی که دچار رگ به رگ شدگی مچ پا به صورت خفیف هستند، بعد از مراقبت یک الی دو هفتگی سلامت خود را به دست می آورند.

اما در موارد حادتر، مدت زمان بهبودی طولانی تر شده و گاهی به چند ماه نیز می رسد. در موارد حادتر علاوه بر مراقبت های خانگی، توان بخشی توسط فیزیوتراپ یا ارتوپد لازم است. در توان بخشی، درمان سریعتر صورت گرفته و به بیمار برای بازگرداندن عملکرد مفصل کمک می شود. در جلسات مربوط به این بخش از درمان، تمریناتی به فرد آسیب دیده آموزش داده می شود تا مچ و عضلات آن تقویت شده و فعالیت خود را از سر بگیرد. البته ممکن است شرایط از این حالت، حادتر و رباط پا کاملا پاره شده باشد. معمولا در این موارد جراحی ارتروسکوپی یا بازسازی، بنابر تشخیص پزشک، به کار گرفته می شود.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *