چگونه با به طفره رفتن مبارزه کنیم؟

قدم اول برای تغییر کردن خواستن است ما می خواهیم تغییر کنیم و عادات بهتری جایگزین عادات قدیمی کنیم تا بتوانیم رشد کنیم و به اهدافمان دست یابیم. هیچ کس در برابر بهانه آوردن مصون نیست مهم نیست چقدر موفق هستید گاهی شما دلیلی برای انجام ندادن کارهایتان پیدا می کنید برای همین مهم است که به عاداتی شکل دهیم که به وسیله آن ها از بهانه آوردن جلوگیری کنیم. در اینجا لیستی از عادات مثبت که می توانید به روز شلوغتان اضافه کنید ارائه می کنیم و آنها را APH می نامیم که به شما کمک می کند حتی زمانی که احساس تنبلی می کنید کاری انجام دهید ما همچنین در مورد غلبه بر ، ۷ بهانه ای که برای به تاخیر انداختن پروژه ها می آوریم، نیز راه حل هایی ارائه می دهیم این ۷ بهانه که در مطالب قبلی بیان شده است شامل : من در حال حاضر وقت ندارم، من برای شروع کار به اطلاعات بیشتری نیاز دارم، مهم نیست، اول از همه لازم است … را انجام دهم و مواردی از این قبیل است.

استفاده از قانون ۸۰/۲۰ برای تصمیم گیری
برای حذف بهانه “من در حال حاضر وقت ندارم.”
ما همیشه کارهایمان را به تعویق می اندازیم زیرا به نظر می رسد که همیشه کارهای زیادی برای انجام دادن داریم این ضعف عذر و بهانه آوردن نشانه این است که ما نمی توانیم به درستی آنچه در کار و زندگی شخصی ما مهم است را تعریف کنیم خوشبختانه شما می توانید با اجرای ظالمانه قانون ۸۰/۲۰ این مشکل را حل کنید.

اصل پارتو می گوید شم می توانید ۸۰ درصد از نتایجی را که می خواهید با ۲۰ درصد تلاش هایتان کسب کنید. شما می توانید تنها با تمرکز روی فعالیت هایی که نتایج ارزشمند ایجاد می کنند این اصل را اجرایی کنید. شما برای اجرایی کردن اصل ۲۰/۸۰ باید فرآیندی ۵ مرحله ای را طی کنید:

قدم اول: شناسایی کارهای ۲۰/۸۰
تعریف کارهایی که بیشترین تاثیر را روی کار شما دارد بسیار مهم است. ساده ترین بخش قانون ۲۰/۸۰ تعیین کارهای مهم و اختصاص زمان بیشتری برای این کارهاست به عبارت دیگر کارهایی را بیابید که ۸۰ درصد نتایج و شادی را برای شما به ارمغان آورد.

اگر شما نتوانید ۸۰ درصد کارهای مهم خود را مشخص کنید باید یک تکه کاغذ بردارید و بنویسید معمولا در طول روز چه کارهایی انجام می دهید بعد کارهایی را که برای شغل شما بهترین نتایج را ایجاد می کنند علامت بزنید و در نهایت اگر شما رئیس دارید از او بپرسید که انجام چه کارهایی اهمیت بیشتری دارد به همین شکل این کار را برای زندگی شخصیتان انجام دهید آنچه واقعا مهم و با معنی است را مشخص کنید وقت گذراندن با خانواده، ورزش، فعالیت های داوطلبانه و ارتباط با دیگران می توانند فعالیت هایی را شامل می شوند که در زندگی ما واقعا با اهمیت هستند و صرف کردن زملن در شبکه هی اجتماعی از قبیل فیسبوک و اینستاگرام و تلویزیون تماشا کردن زمان زیادی را هدر می دهند و برای شما ارزش کمی ایجاد می کنند. یافتن کارها و وظایف با اهمیت در زندگی شما واقعا مهم است و به شما برای تصمیم گیری در قدم بعدی کمک می کند.

قدم دوم: یک سوال ساده بپرسید.
زمان منبعی محدود است هر دقیقه ای که برای کاری صرف می کنی یک دقیقه از زمان شما برای زندگی کم می شود پس شما نباید زمانتان را برای کارهای غیر مهم هدر دهید. هر وقت با کاری مواجه می شوید یک سوال ساده از خودتان بپرسید:
این کار به ۸۰ درصد فعالیت های من کمک می کند یا آسیب می زند؟
اغلب کارهایی که ما انجام می دهیم به دلیل ترس از بد به نظر رسیدن یا ترس از نا امید کردن دیگران است. اگر کاری شما را از انجام کارهای با اهمیت تان دور می کند این فقط برای شما هزینه ایجاد می کند و هیچ سودی برای شما ندارد به یاد داشته باشید اجازه ندهید مردم شما را از اولویت هایتان دور کنند.
اگر رئیس دارید یک راه حل این است که به سراغ او رفته و برایش توضیح دهید که فعالیت های اصلی تان را مشخص کرده اید و آن فعالیت ها ارزش بیشتری برای کارتان ایجاد می کنند. به رئیستان بگویید که اگر زمان خود را روی این فعالیت ها بگذارید بهره وری بالاتری دارد زمانی که شما به رئیس خود نشان دهید که چگونه می توانید کارتان را بهتر انجام داده و به او کمک کنید به نتایج بهتری دست یابند آن ها برخورد منطقی تری خواهند داشت.

قدم سوم: حذف کردن یا محول کردن
اگرشما نمی توانید برای انجام یک پروژه مهم زملن مناسب پیدا کنید پس نیاز دارید نگاهی به آنچه که به طور معمول انجام می دهید بیندازید اگر این کارها جزو کارهایی نیستند که تاثیر مهم و بزرگی در زندگی شما دارند باید آن ها را حذف کرده یا انجام آن ها را به دیگران محول کنید. فهرست پروژه هی شما نباید با آیتم هایی پر شود که اهمیت ندارند اگر فعالیتی برای شما رضایت بخش نیست و نتایج قابل اندازه گیری ایجاد نمی کند از آن صرف نظر کنید یا می توانید برای انجام آن از شخص دیگری کمک بگیرید.
این موردهم ممکن است مشکلاتی با رئیستان برای شما به وجود آورده و نیاز دارد تا صحبتی طولانی با رئیستان داشته باشید باید توضیح دهید که نیاز دارید روی فعالیت های مهم تر تمرکز کنید و کارهای دیگر را باید به کارمند دیگری محول کنند.

قدم چهارم: اضافه نکنید، جایگزین کنید.
زمانی که پروژه جدیدی را آغاز می کنید در برابر میل اضافه کردن یک مورد جدید به لیست کارهایتان مقاومت کنید ساده ترین راه حل این است که پروژه جدیدتان را در صورتی که واقعا انجام آن با اهمیت است جایگزین یک مورد کم اهمیت تر کنید.
به یاد داشته باشید که زمان شما محدود است اگر شما فکر می کنیدیک پروژه جدید به اندازه کافی مهم است که روی آن کار کنید پس آن را جایگزین یک پروژه کم ارزش تر کنید اینگونه شما می تونید روی ۸۰ درصد فعالیت هایتان تمرکز کنید بدون اینکه با انبوهی از وظایف زمانبر محاصره شوید.

قدم پنجم: وقفه ایجاد کنید.
زمانی که شما با پروژه ای روبه رو می شوید که جزو موردی نیست که ۸۰ درصد روی زندگی شما اثر بگذارد می توانید آن را در لیست ” یک روزی” قرار دهید شما می توانید در آینده اگر متوجه شدید انجام این فعالیت برای شما ارزش زیادی ایجاد می کند آن را با تاخیر انجام دهید.
عادت کنید که لیست “یک روزی” را هر چند وقت یکبار مرور کنید مرور هر ماهه این لیست کمک می کند بهتر اهدافتان را دنبال کنید.

اجرای عادت ها
برای توسعه مهارت ۲۰/۸۰ زمان لازم است، اولا کنار گذاشتن پروژه هایی که قبلا فکر می کردید مهم اند سخت است در نهایت شما باید توانایی درک کارهای مهم از آن هایی که صرفا وقت تلف کردن هستند را پیدا کنید.

برای شروع دنبال کردن مراحل زیر را پیشنهاد می دهیم:

  1.  فعالیت های روزانه خود را به مدت یک ماه بررسی و ثبت کنید.
  2. تعیین ۸۰ درصد فعالیت هایی که بیشترین نتایج را ایجاد می کنند.
  3. حذف یا محول کردن وظایفی که جزو ۸۰ درصد شما نیستند.
  4. از خودتان بپرسید “این کار به کارهای ۲۰/۸۰ من کمک می کند یا صدمه می زند؟” سپس به سراغ آن بروید.
  5. اگر کاری با ارزش بود آن را با پروژه ای کم اهمیت جایگزین کنید، آن را به لیست کارهایتان اضافه نکنید.
  6. وقفه ای ایجاد کنید برای کارهای کم اهمیت تر تا اگر فرصتی پیش آمد و ارزش بیشتری برای شما ایجاد کردند به سراغ برخی از آن ها بروید.

با اجرایی کردن این روش زمان کمتری را هدر می دهید و هر روز با لیستی از کارهای بی پایان رو به رو نمی شوید شماهیچوقت قادر به انجام همه آن وظایف ریز و درشت نمی شوید مگر اینکه با استفاده از قانون ۲۰/۸۰ اولویت بندی کنید و بدانید هیچوقت برخی از این کارها را نمی توانید انجام دهید پس چه بهتر که آگاهانه انتخاب کنید کاری را انجام دهید که در زندگی شما اثری ماندگار می گذارد و زندگی شغلی و شخصی شما را بهبود می دهد در این متن یک راه مبارزه با طفره رفتن (مبارزه با بهانه در حال حاضر وقت ندارم) بررسی شد مطلب بیشتری در مورد تغییرعادات و راه هایی برای مبارزه با طفره رفتن و به تعویق انداختن کارها ارائه خواهیم داد.

نویسنده: فاطمه موسی کاظمی

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *