چگونه گوشی های هوشمند خود را امن نگه داریم؟

امروزه نقش پر رنگ گوشی های هوشمند را در زندگی نمی توان کتمان کرد. در واقع این ابزار دیجیتال به بخشی از زندگی افراد تبدیل شده و حجم بزرگی از اطلاعات مهم در آن ذخیره می شود. این اطلاعات می تواند عکس ها و ویدئوهای شخصی و حتی اطلاعات کارت های بانکی و رمز آنها باشد. هر چقدر حجم اطلاعات حساس در یک وسیله بیشتر باشد، رغبت و تلاش هکرها و سارقان و مجرمان برای نفوذ به آن نیز افزایش می یابد. تایید این جمله، تعداد بالای پرونده هایی است که در مراجع قضایی بابت سرقت اطلاعات از ابزارهای هوشمند خصوصا گوشی همراه تشکیل شده و هر سال به تعداد آن اضافه می شود. همین موضوع باعث نگرانی کاربران شده و اهمیت امنیت گوشی های هوشمند را بیش از پیش آشکار می سازد. کارشناسان امنیت سایبری اعتقاد دارند با انجام چند راهکار ساده می توانید سطح امنیت گوشی خود را بالا برده و تا حد زیادی مانع نفوذ بد افزارها به آن شوید. در این مقاله، راهکارهایی برای افرایش امنیت گوشی های همراه مورد بررسی قرار گرفته است.

سیستم قفل گوشی خود را فعال کنید.
گوشی های هوشمند، سیستم های قفل گشایی مختلفی دارند که البته سطح ایمنی هر یک با دیگری متفاوت است. مسئله حفظ اطلاعات کاربران به قدری اهمیت دارد که کمپانی های سازنده گوشی های هوشمند، هر ساله فناوری های جدیدتری در این رابطه تولید و به تعداد سیستم های امنیتی خود می افزایند. آنها از این موضوع برای رقابت با سایر کمپانی ها، جذب مشتریان و فروش بیشتر استفاده می کنند. سیستم هایی که تاکنون برای این منظور ارائه شده به صورت غیر بیومتریک و بیومتریک است. سیستم های غیربیومتریک که در همه گوشی ها قرار دارند و سطح امنیت پایین تری نسبت به گروه دیگر دارند. این سیستم ها می تواند به صورت رمز عبور عددی یا حرفی و همچنین الگویی باشند. افرادی که از این نوع سیستم ها استفاده می کنند، بهتر است مدتی یکبار رمز خود را تعییر دهند تا امنیت گوشی دچار مشکل نشود. اما سیستم های امنیتی بیومتریک که در سطح بالاتری قرار دارند، معمولا در گوشی های میان و بالا رده مورد استفاده قرار می گیرند. این سیستم ها شامل حسگر اثر انگشت، تسخیص چهره و تشخیص عنبیه چشم می باشد و در آینده احتمالا انواع جدیدتر آن طراحی خواهد شد. قفل های بیومتریک متنوع ترند و کاربر بر اساس سلیقه خود می تواند از هر یک از آنها استفاده کند. لازم به ذکر است که برای حفاظت بیشتر از اطلاعات خود می توانید رمزگذاری پیشرفته و لایه به لایه را برای گوشی خود فعال کنید. با رعایت این موارد تا حدی خیالتان از بابت امنیت گوشی راحت می شود اما کافی نیست.

در دریافت برنامه و نصب آن ها دقت کافی داشته باشید.
امروزه هزاران هزار برنامه با اهداف مختلف و برای سیستم عامل های مختلف طراحی و تولید شده است. اما بهتر است بدانید که بیشتر این برنامه ها به انواع بدافزار مثل ویروس، جاسوس افزار و بسیاری موارد دیگر آلوده شده و هدف واقعی آنها، جمع آوری اطلاعات شماست نه آن چیزی که نشان می دهند. سازندگان این برنامه ها، پس از جمع آوری اطلاعات آنها را با مبالغ هنگفتی به شرکت های خریدار میفروشند. نصب انواع برنامه ها بدون توجه به این مسئله در واقع ایجاد معبر برای ورود سارقان و مجرمان سایبری به گوشی شماست. بنابراین توصیه می شود از فروشگاه های معتبر مانند گوگل پلی و اپل استور برنامه های خود را دریافت کنید. یکی دیگر از نکاتی که باید رعایت کنید، بررسی مجوزهای مورد نیاز برنامه و سطوح دستری آن قبل از نصب است. انجام این کار در افزایش امنیت گوشی همراه اهمیت زیادی دارد. اما متأسفانه بسیاری از کاربران به آن بی توجه هستند و همین امر موجب نگرانی کارشناسان امنیت سایبری شده است. اداره امار اروپا اعلام کرده که حدود ۲۸ درصد کاربران به سطوح دسترسی برنامه ها مثل دسترسی به اطلاعات کارت حافظه، مخاطبین، موقعیت و … اهمیتی نمی دهند.

آنتی ویروس گوشی خود را همواره فعال نگه دارید.
گوشی همراه همواره در معرض آلودگی به انواع بدافزارها از راه های مختلف قرار دارد. یکی از راه های مقابله با این تهدیدات، نصب یک آنتی ویروس معتبر و قدرتمند است. البته برای اینکه آنتی ویروس حداکثر کارایی خود را داشته باشد، بهتر است آن را بروز نگه دارید.

سیستم عامل گوشی خود را به روز نگه دارید.
هر سیستم عامل، نقص ها و حفره هایی دارد که امکان نفوذ به گوشی از بستر آنها فراهم می شود. شرکت های سازنده نیز با طلاع از این نواقص همواره برای رفع مشکلات موجود تلاش می کنند و مدتی یک بار، نسخه های جدیدی از سیستم عامل ها را در اختیار کاربران قرار می دهند. کاربرانی که نگران امنیت گوشی خود هستند می توانند با دریافت این نسخه ها، سیستم عامل خود را به روز کرده و تهیدات را به حداقل برسانند.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *