۱۰ راه نمایش خلاقیت

همیشه برای همه ما و بخصوص هنرمندان به چشم آمدن ودیده شدن مساله بزرگی است، استیو مارتین می گوید ” آن قدر خوب باشید که نتوانند نادیده تان بگیرند.” اما راه های بسیاری وجود دارد تا ما دیده شویم ما به بررسی ۱۰ راه حل برای به چشم آمدن می پردازیم، متن پیش رو بر اساس کتاب “مثل هنرمند ها چشمگیر باشید” نوشته آستین کلئون نگاشته شده است. ما چیزهای زیادی برای به اشتراک گذاری داریم و نیاز داریم تا دیده شویم فقط باید چگونه دیده شدن را بیاموزیم و جرات پیدا کنیم تا کارهایمان را به اشتراک بگذاریم.

۱. نابغه نباشید!
ما همیشه فکر می کنیم به اندازه کافی خوب نیستیم، باهوش نیستیم و باید بهتر باشیم این کاملا درست است چون ما انسانیم و کمالگرا، باید بدانید که قرار نیست همه ما نابغه باشیم این تفکرات فقط باعث می شود دلسرد شوید و هر روز انجام کارهایتان را به عقب بیندازید. اندیشمندان، نظریه پردازان، هنرمندان و ذائقه سازان با خلاقیتشان ایده های عالی می آفرینند اما ما می خواهیم آماتور باشیم چارلی چاپلین می گوید ” آماتور باشید، این چیزی است که همه ما هستیم، آن قدر عمر نمی کنیم که چیزدیگری بشویم.” ذهن مبتدی ها سرشار از ایده های جدید است آنها ذهن خلاقی دارند چون با اصولها و باید ها و نبایدها تسخیر نشده است.

از علاقیتان حرف بزنید، نترسید در برابر همه متعهد شوید که در آن زمینه چیزهای جدید یاد بگیرید و متخصص شوید.

زمانی که با ابزاری جدید رو به رو می شوید پرسشهای زیر را مطرح کنید: به چه دلیل ساخته شده است؟ دیگران چگونه از آن استفاده می کنند؟ و چه کاربردی برای من دارد؟

خواندن آگهی ترحیم!
به یاد داشته باشید زندگی کوتاهست و فرصت ها اندک با یادآوری مرگ شما راحت تر انتخابهای زندگی تان را انجام می دهید، نگرانی های شما از شکست در برابر مرگ کمرنگ می شود پس هر روز آگهی های ترحیم روزنامه ها را مرور کنید ببینید آنها با زندگی شان چه کرده ند آن وقت ترغیب می شوید برخیزید و کاری ارزشمند انجام دهید.

۲. فرآیند نه نتیجه
از آنچه انجام می دهید فیلم تهیه کنید پشت صحنه کارتان را نمایش دهید مردم عاشق دانستن در مورد افراد پشت صحنه اند، اگر فضانورد باشید انتشار هر چیزی میتواند برای مخاطب جذاب باشد اما ما همه فضانورد نیستیم بسیاری در پایان روزاحساس می کنند چیزی برای نمایش ندارند، اما طبیعت کارتان هر چه که باشد اگر به زیبایی آن را نمایش دهید مخاطب خودش را خواهد داشت، اگر کارآموز هستید و کارتان به یک فرآورده نمی انجامد از هر آنچه انجام می دهید فیلم تهیه کنید، افکارتان را یادداشت کنید یا صدای خود را ضبط کنید، یک مجله کاری به راه بیاندازید. فیلم ها و عکس های شما قرار نیست خیلی زیبا یا هنری باشد فقط ثبت کردن مهم است. لایو اینستاگرام برای همین است و مخاطبان زیادی از ویدیوهای لایو استقبال می کنند.

۳. به اشتراک گذاری روزانه
Bobby Solomon می گوید “خودتان و کارتان را آن بیرون نشان دهید تا با یک سری آدم شگفت انگیز دیدار کنید.”
گزارش روزانه تان را ثبت کنید در پایان هفته به سراغ عکسها، فیلم ها و یادداشت هایتان بروید و قسمتی را برای به اشتراک گذاری انتخاب کنید اگر در ابتدای کارید آنچه به شما الهام داده است را منتشر کنید اگر در میانه پروژه اید از متدها و کارهای باقیمانده بگویید و اگر پروژه به پایان رسیده از نتیجه کار و آنچه آموخته اید بنویسید. به قول سایت dribble.com روی چی دارید کار می کنید؟
لازم نیست بی نقص باشید در واقع ما نمی دانیم چی خوب و چی بد است به قول تیودور استرجن ” نود درصد هر چیزی تفاله است.” به همین دلیل باید چیزها را منتشر کرده و واکنش ها را بررسی کنیم.
نگذارید که در میان گذاشتن کار بر انجام آن اولویت پیدا کند تنها ۳۰ دقیقه برای به اشتراک گذاری در نظر بگیرید تایمر را تنظیم کرده و بعد از نیم ساعت سریعا به سراغ کارتان بروید.
هر بار که می خواهید چیزی به اشتراک بگذارید از خودتان بپرسید: خب که چی؟ مراقب باشید چیزی به اشتراک نگذارید که حرفی برای گفتن نداشته باشد.
ما در شبکه های اجتماعی بلند بلند می اندیشیم، آنها دفترچه های عمومی هستند بهترین راه برای ساخت یک سرمایه ارزشمندگردآوری داده ها بر اساس جریان است ما در شبکه های اجتماعی افکار وطرح هایمان را ارائه می دهیم سپس اجازه می دهیم دیگران در مورد ما بیندیشند باید اطلاعات گذشته و یافته هایمان را مجدد ارزیابی کنیم و قسمت های ارزشمند کارمان را یافته و از آنها سرمایه ای ارزشمند بسازیم.
یک دامنه خوب برای خودتان انتخاب کنید فضایی آنلاین که درآن بتوانید از خودتان بگویید چه بهتر که این دامنه به نام خودتان باشد که به برندسازی شخصی شما کمک می کند. نوشته های شما در صفحه شخصی تان برای شما تعهد ایجاد می کند که هر روز چیزی بیافرینید.

۴. کنجکاو باشید.
Dj spooky می گوید: ” شما همان قدر خوب اید که مجموعه موزیکی که گرد آورده اید.”
شاید چیزهایی که شما دوست دارید از نظر دیگران زباله باشند نباید بابت آنها شرمنده باشید همین شما را متفاوت می کند زمانی که از چیزی لذت می برید به کسی اجازه ندهید در مورد آن احساس بدی در شما ایجاد کند.
منابعی که از آنها استفاده می کنید معرفی کنید نام صاحب اثر را ذکر کنید، به مواردی از قبیل کی و در کجا ساخته شده؟ کجا می توانند مشابه آن را بیابند؟ چه چیزی این اثر را جذاب می کند؟ اشاره کنید. منابع الهام و کسانی که به شما کمک کرده اند را معرفی کنید.

۵. داستان بگویید
انتشار اثر بدون توضیح و داستان ارزشش را کم می کند، هنگامی که مردم کالایی را می بینند ارزیابی شان تحت تاثیر آن چیزی است که شما در مورد آن اثر می گویید پس یک داستان زیبا بگویید تا اثرتان مورد توجه قرار بگیرد.
ساختار اکثر قصه های افسانه ای این است:
روزی روزگاری، …… بود که هر روز…… .یک روز…… . از این رو ……. . تا اینکه سرانجام …. .
ارائه به مشتری، نامه ها، متون تبلیغاتی و درهواست جمع آوری کمک همه به دنبال جلب نظر مخاطب هستند، این متن ها سه بخش دارند:
گذشته، اکنون و آینده. گذشته چیزی است که قبلا بودید و چه کارهایی برای زندگی فعلی خود کردع اید، اکنون جایگاه فعلی شماست و آینده جایگاهی است که میخواهید به آن دست یابید و اینکه مخاطب چه کمکی می تواند بکند تا شما بع آن دست یابید و مخاطب تصمیم می گیرد پایان داستان چگونه رقم بخورد.

۶. آموزش دهید
هر چه می آموزید با دیگران به اشتراک بگذارید این کار کمک می کنددانسته های شما تثبیت شده و همواره به دنبال چیزهای بیشتری برای یادگیری باشید زیرا مخاطب از شما بیشتر می خواهد.

۷. هرزنامه نشوید
خوب خوانید و خوب گوش دهید اگر هوادار می خواهید باید یک هوادار باشید اگر در فضای آنلاین فقط پیام خود را انتشار دهید و از خودتان بگویید راه اشتباه را رفته اید اگر دوست دارید دیده شوید باید خوب ببینید تنها نگران فالورهای خود نباشید از چیزهایی که دوست دارید بگویید و آنها را بسازید تا افرادی که به آنها علاقه دارند به سوی شما بیایند.
آزمون خون آشام
روزهایی که با دوستان خود می گذرانید بررسی کنید اگر از وقت گذرانی با شخصی احساس احساس فرسودگی می کنید آن فرد خون آشام است، و باید از او دوری کنید، اگر خود را پر انرژی می یابید به دوستی خود ادامه دهید.
این آزمون را به سرگرمی ها، مکان ها و شغلتان تعمیم دهید و کارها و مکانهایی که احساس خوبی در شما ایجاد می کنند را بیابید. افرادی بیابید که علایقی مشابه با شما دارند آنها را به همکاری دعوت کنید، با آنا مشورت کرده و به آنها نزدیک بمانید.

۸. پوست کلفت باشید.
اگر نقدی منفی دریافت کردید این پایان جهان نیست آسوده باشید و نفس بکشید. راه پوست کلفت شدن این است که بیشتر ضربه بخورید.
اگر اثری خاص دارید که روی آن حساس اید و اهمیت زیادی دارد آن را از دید منتقدان پنهان کنید، این که عده ای شما را دوست نداشته باشند بخشی از دنیای حرفه ای است بیشتر از آنها در کارتان استفاده کنید. فراموش نکنید که کارتان هویت شما را مشخص نمی کند پس خیلی روی کارتان حساس نباشید و نقدها را شخصی نکنید، کارتان چیزی است که انجام می دهید نه آن چیزی که هستید.
به ترول ها اهمیت ندهید
ترول کسی است که به پیشرفت شما علاقمند نیست تنها می خواهد با حرفهای پرخاشگرانه و ناراحت کننده شما را از رسیدن به اهدافتان بازدارد، این اشخاص فقط قصد دارند شما را دلسرد کنند آنها چند وقت یکبار به سراغ شما می آیند به آنها اهمیت ندهید.

۹. بفروشید
یک دکمه اهدای کمک مالی در جای مناسبی در سایتتان قرار دهید، شما برای ادامه کار نیاز به پول دارید پس می توانید هر از گاهی کارهایتان را بفروشید.
اگر فرصتی پیش آمد که به شما امکان میداد کاری را که دوست دارید بیشتر انجام دهید بگویید بله اما اگر امکان انجام کار دلخواهتان را کم می کرد بگویید نه. شما باید آن قدر خودخواه باشید که بتوانید کارهایتان را به انجام برسانید و ما نمی گوییم سخاوتمند نباشید، سخاوتمند باشید نه آن قدر که به کارتان صدمه بزند.

۱۰. پشتکار
پشتکار بیش از هوش در رسیدن به اهداف شما را یاری می دهد، نگذارید چیزی شما را از پرداختن به کارتان بازدارد. اورسن ولز می گوید “اگر پایان خوش می خواهید، بسته به این است که کجا داستانتان را پایان دهید.”
به جای اینکه در مورد بازخورد هر پروژه نگران باشید و بین پروژه ها صبر کنید، از پایان یک پروژه برای آغاز پروژه بعدی استفاده کنید در پایان کار از خودتان بپرسید چگونه می توانستم آن را بهتر انجام دهم؟ چه چیزی کم داشت؟ سپس سریعا سراغ پروژه بعدی بروید.
استراحت برای یافتن ایده های جدید ضروری است، جینا تراپانی سه فرصت برای ایده یابی معرفی می کند:

  1. زمان رفت و آمد روزانه: گوش دادن کتاب صوتی در ماشین شخصی به ایده یابی کمک می کند همچنین مترو و اتوبوس برای خط خطی کردن و نگاه کردن به اطراف و ایده گرفتن بسیار عالی است.
  2. ورزش کردن: زمانی که ورزش می کنید ذهنتان آرام شده و اندیشه های نو به سراغ شما می آید. با پیاده روی یا دویدن افکار شما آزاد شده و ایده های جدید به سراغ شما می آید.
  3. طبیعت: اگر امکان رفتن به جنگل و دریا ندارید به پارک نزدیک خانه بروید و قدم بزنید هیچگونه وسیله الکترونیکی با خود نبرید و فقط از طبیعت لذت ببرید.

باید کارتان را از زندگی شخصی تان جدا کنید، اگر در خانه کار می کنید باید اتاق جداگانه ای برای کار در نظر بگیرید در غیر اینصورت هیچگاه از اندیشه کار رهایی نمی یابید و نمی توانید به درستی استراحت کنید تا برای روز کاری جدید انرژی داشته باشید.
سعی کنید هیچگاه از آموزش چیزهای جدید دست نکشید آلن دو باتن می گوید “هر کس از خود پارسالی اش شرمگین نیست، احتمالا به اندازه کافی نمی آموزد.” پیکاسو هر گاه کار تازه ای می آموخت رهایش می کرد این آموزش های جدید سرچشمه ایده های جددند و به کار ما غنا می بخشد.

سخن آخر
در دنیای امروز ما نمی توانیم به دور از فضای آنلاین زندگی و مخصوصا کار کنیم باید همین حالا کارمان را به اشتراک بگذاریم همه ما کسب و کار شخصی خودمان را داریم وحتی اگر بخواهیم کارمند باشیم صفحه شخصی ما یک رزومه کاری است پس نمی توانیم فضای آنلاین را به فراموشی بسپاریم همین حالا آنلاین شوید و آنچه الان روی آن کار می کنید به اشتراک بگذارید. یک دورهمی برنامه ریزی کنید با دوستان و همکارانتان بنشینید و آثارتان را به هم نشان دهید شما می توانید از این متن به عنوان راهنما استفاده کرده و جرات پیدا کنید کارهایتان را به اشتراک بگذارید، حال این فضای اشتراک گذاری می تواند شبکه های اجتماعی مختلف باشد یا وبلاگ شخصی شما. هدف ما ارائه اطلاعات مفید برای رشد شخصی شما و معرفی کتابهایی در این حوزه است، اگر توضیحات بیشتری در این مورد خواستید کتاب مثل هنرمندها چشمگیر باشید را می توانید تهیه کنید.

نویسنده: فاطمه موسی کاظمی

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *