شناخت بخش تاریک وجود

در زندگی تان موقعیت هایی پیش می آید که بی هیچ دلیلی یک رابطه دوستی را از بین می برید؟ بی دلیل مشخصی یک موقعیت کاری را خراب می کنید؟ از خودخواهی یک دوست، غرور و تکبر یک عضو خانواده، تنبلی یک همکار و گستاخی یک غریبه از کوره در می روید؟

کلید حل بسیاری از ناراحتی های ما، مشکلات ما در روابط با دوستانمان، روابط عاشقانه، مشکلات کاری و مشکلات اعتماد به نفس ما در پذیرش کامل خودمان است ما باید خودمان را با تمام کاستی ها شناخته و بپذیریم.

ما همیشه به دنبال برقراری تعادل بین بخش های وجودمان هستیم همیشه به ما گفته شده مواظب باشید تحت تاثیر بخش تاریک وجودتان قرار نگیرید اما باید بدانید که ما نیاز داریم برای شناخت خودمان بخش های تاریک وجودمان را بشناسیم، فراموش نکنید تاریکی لزوما منفی نیست این بخش شیطانی وجود شما نیست بلکه بخشی است که خارج از حیطه ضمیر خودآگاه قرار می گیرد و ما آن را نمی بینیم.

جنبه های تاریک وجود ما همان ویژگی هایی است که آن ها را دوست نداریم و سعی می کنیم آن ها را پنهان کنیم، همان ویژگی است که در افرادی که دوستشان ندارید مورد انتقاد قرار می دهید.

در روزهایی که امید به آینده بسیار سخت است و در شرایطی هستیم که با فارغ التحصیلی از دانشگاه شرایط ورود به بازار کار را نداشته و مهارت کافی نداریم و اغلب خود را به خاطر نداشتن مهارت یا کار خوب سرزنش می کنیم، شاید خیلی از ما رویای کارآفرین شدن داشته باشیم و داستان موفقیت افرادی را که با تلاش خودشان رویایشان را به حقیقت بدل کرده اند را شنیده ایم اما در شرایطی که نمی دانیم دقیقا از زندگی چه می خواهیم و استعدادهای خود را نمی شناسیم و حتی نمی توانیم ضعف های خود را بپذیریم اندیشیدن به رویاهای دور و دراز فقط انرژی شما را تحلیل برده و شما را افسرده خواهد کرد باید بتوانید تفاوت هایتان را با دیگران بپذیرید نباید خودتان را با دیگران و بخصوص افراد بسیار موفق مقایسه کنید تا زمانی که خودتان را نپذیرید و خود را دوست نداشته باشید رویاهای شما در حد رویا باقی می مانند.

تمام مواردی که در آن ها شکست خورده اید یا از آن ها نفرت دارید بزرگترین دارایی های شما هستند آن ها بیش از حد برای شما بزرگ شده و صدای آن ها کمی برای شما بلند شده است فقط باید کمی صدای آن ها را کم کنید پس از اینکه صدایشان کم شد خواهید دید ضعف شما به قدرت و نکات منفی به مثبت تبدیل خواهند شد و معجزه اش را در زندگی تان خواهید دید در واقع این نقاط ضعف شما ابزاری شگفت انگیز هستند که آماده اتد برای شما کار کنند فقط باید یاد بگیرید چگونه با این نقاط ضعف و صفات شخصیتی رو به رو شوید باید یاد بگیرید چگونه ، کجا و به مقدار مناسب از آن ها استفاده کنید.

دنیای درونی و دنیای بیرونی
ما می خواهیم نقاب از چهره سایه وجودمان برداریم پیامی که نیمه تاریک وجودمان به ما می دهد این است: مشلی در درون من وجود دارد. من خوب نیستم، من شایسته نیستم، من دوست داشتنی نیستم. ما می ترسیم در اعماق وجودمان کسی را بیابیم که نتوانیم با آن زندگی کنیم.

کتاب نیمه تاریک وجود ما را با دنیای درونمان آشنا می سازد درباره برداشتن دیوارها و محدودیت هایی است که ما برای خودمان ساخته ایم. مولانا می گوید:
روی تو یگانه است ولی گاه تجلی

بسیار نماید چو بود آینه بسیار
شما باید وارد تاریکی شوید تا بتوانید روشنایی را بیابید وقتی هر احساس و هوسی را سرکوب کنیم در واقع قطب های مخالف آن ها را نیز سرکوب کرده ایم یعنی اگر زشتی مان انکار کنیم در واقع زیبایی خود را کمتر کرده ایم. اگر ترسمان را انکار کنیم شجاعت مان را نادیده گرفته ایم. اگر اعتقاد شما این باشد که ما نمونه کوچکی از تمام انسانیت را درون خودمان داریم قادر خواهید بود به بهترین شخصی که تحسینش می کنید یا یا بدترین کسی که تصورش را کرده اید تبدیل شوید.

باید بدانید که حتی ترس می تواند اکثر اوقات به شما کمک کند و شما را از اشتباهات و خطرها مصون نگه دارد پس از ترس های خودتان نترسید و ترس هایتان را بپذیرید تا بتوانید در مواقع مورد نیاز از آن بهره بگیرید. فهرستی از تمام مورادی که در وجود خودتان دوست ندارید تهیه کنید این فهرست می تواند شامل مواردی از قبیل اعتماد به نفس کم، خشونت، زیبایی، شلختگی و … باشد سپس سعی کنید نکات مثبت آن ها را بیابید آن ها موهبت های هر یک از این ویژگی هاست مثلا زمانی که حقی از کسی پایمال می شود شما می توانید از خشم و عصبانیت خودتان استفاده کرده و از او دفاع کنید یا شلخته بودن گاهی باعث می شود ایده های جدیدی به ذهن ما برسد و خلاقیت ایجاد می کند پیدا کردن موهبت هر ویژگی ای که در زندگیتان دوست ندارید کمی وقت گیر است و دوستان شما میتوانند به شما در پیدا کردن این موهبت ها کمک کنند این می تواند یک تفریح برای شما باشد تا با روحیه بهتری به صفاتی که سال ها شما را آزار داده اند بنگرید و حتی به آن ها لبخند بزنید.

یونگ می گوید: “هیچ کس با تصور نور به نور حقیقی نمی رسد ولی به کمک شناخت تاریکی ها می توان به روشنایی حقیقت دست یافت.”
سایه شخصی است که ترجیح می دهید نباشید یکپارچه شدن با سایه ما را قادر می سازد تا به منبع عمیق تری را در زندگی معنوی خود کشف کنیم. ما تا کاملا خودمان را دوست نداشته باشیم نمی توانیم دیگران را دوست بداریم و عشق را به خانواده مان و خودمان هدیه کنیم و استعداد خودمان را بشناسیم تا بتوانیم رسالت و هدف زندگیمان را محقق کنیم.

این مطلب بر اساس کتاب نیمه تاریک وجود از دبی فورد نگاشته شده است تمرین های این کتاب برای خودشناسی و رو به رو شدن با نیمه تاریک وجودتان بسیار اثر بخش است. در مطالب بعدی در مورد خودشناسی و ایجاد عادات مثبت در زندگی بیشتر صحبت می کنیم.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *