لیبل اصالت کالا

لیبل اصالت یکی از انواع لیبل بسیار پر کاربرد می باشد به همین دلیل در این مقاله در مورد این لیبل برای شما توضیحاتی خواهیم داد.
آیا می‌دانید لیبل اصالت چیست؟
هدف استفاده از آن چیست و چگونه می‌توان آن را شناخت؟
در این ادامه قصد داریم سوالات بالا را مورد بحث قرار دهیم و به طور کامل و جامع به آن‌ها پاسخ دهیم.

برای آن که به محصولات مهر تأییدی زده شود، از لیبل اصالت استفاده می‌شود. وجود این لیبل بر روی محصولات از کیفیت و سلامت محور بودن آن محصول خبر می‌دهد. همچنین لیبل‌ها بر روی محصولات نشان دهنده‌ی اصل بودن کالا و قانونی بودن آن‌ها می‌باشد. همچنین می‌توان فهمید که محصول دارای لیبل، از سازمان غذا و دارد تأییده داشته و دارای پروانه بهداشتی می‌باشد.
بر عکس این مورد نیز وجود دارد و آن هم نبود لیبل بر روی محصولات است که نشان دهنده‌ی نداشتن تأییدیه‌های لازم، ورود غیر قانونی محصول، تقلبی بودن آن، نداشتن پروانه بهداشتی و غیره می‌باشد.
در این مقاله لیبل اصالت را به طور کامل و دقیق‌تری معرفی خواهیم کرد و در مورد انواع طرح‌ها و اندازه‌های آن، توضیحات جامعی را خدمتتان ارائه می‌دهیم.

هر آن چه باید در مورد لیبل اصالت بدانید
در این بخش و بخش‌های بعدی قصد داریم تمامی اطلاعات مربوط به لیبل اصالت را توضیح دهیم و شما را به طور کامل از انواع آن‌ها آگاه سازیم.
اگر بخواهیم واژه‌ی هویت را تعریف کنیم، می‌توان گفت که به مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و نگرش‌ها هویت گفته می‌شود. لازم است بدانید که این ویژگی‌ها تنها شامل حال افراد نمی‌شود بلکه محصولات مصرفی را نیز شامل می‌شود. با این تفاوت که در این مورد واژه اصالت به کار می‌رود.
در هر کشوری سازمانی وظیفه دارد به محصولات اصالت دهد، در کشور ما این وظیفه بر عهده‌ی سازمان غذا و دارد است. با تصویب شورای عالی کشور در سال ۱۳۸۹ و در تاریخ ۱۵ اسفند، این سازمان کار خود را به طور رسمی آغاز نمود.
کنترل کیفیت بسیاری از محصولات، سلامت محور می‌باشد که می‌توان به محصولاتی همچون وسایل آزمایشگاهی، تجهیزات پزشکی، داروهای دامپزشکی و انسانی، وسایل آرایشی بهداشتی اشاره کرد.
امروزه برچسب‌ها و نمادهایی بر روی محصولات وجود دارد که مربوط به این سازمان می‌باشد و بر روی هر محصولی این برچسب‌ها و نمادها دیده شود، با خیال راحت می توانید از آن‌ها استفاده کنید.
نشانی که سازمان غذا و دارو برای دادن اصالت به محصولات استفاده کرده است، سیبی با رنگ سبز و آبی می‌باشد. زمانی که این نماد را بر روی محصولی مشاهده کردید، بدانید که آن محصول از سلامت و کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.
در طی چند سال اخیر، سازمان غذا و دارو، کار جدیدی انجام داد و آن کار این بود که برای کالاها، اصالتی مشخص شد.
بنابراین زمانی که بر روی اجناس، لیبل اصالت را دیدید، متوجه می‌شوید که سازمان غذا و دارو بر روی اجناس نظارت کامل دارد و از این رو خیالتان جهت استفاده از محصول مورد نظر راحت می‌شود.
در بخش‌های بعدی توضیحات بیش‌تری را در رابطه با لیبل اصالت خواهیم داد.

چگونه لیبل اصالت بر روی محصولات را بشناسیم
مشخص است که این لیبل با یک طرح مشخص و خاصی بر روی محصولات زده شده است و برای تشخیص آن لازم است که بدانیم چه طرحی دارد. در این بخش قصد داریم در مورد طرح لیبل اصالت توضیحات کاملی را خدمتتان ارائه دهیم.
به احتمال زیاد تاکنون بسیار پیش آمده است بر روی محصولاتی که خریداری می‌کنید، برچسب سفید رنگی را مشاهده کنید. این برچسب سفید رنگ همان لیبل اصالت می‌باشد. البته دقت داشته باشید که دور این لیبل، حاشیه زرد رنگی قرار گرفته است.
بر روی این برچسب می‌توانید اطلاعات و مشخصات مربوط به محصول را مشاهده کنید. این اطلاعات شامل تولید کننده محصول، وارد کننده، تاریخ تولید و تاریخ انقضای محصول، بارکد اصالت و غیره می‌باشد که بر روی برچسب مربوطه درج شده است.

اطلاعات دیگری که بر روی برچسب درج شده است عبارت است از:

UID :UID کد کنترل و پیگری می‌باشد که بر روی برچسب کالا درج شده است. این کد شامل ۲۰ رقم می‌باشد و برای هر محصول این کد منحصر به فرد است. این کد به این دلیل قرار داده شده است که در صورت مواجهه با مورد خاصی، بتوان با استفاده از آن بازرسی و ردیابی لازم را انجام داد. در واقع این کد تشکیل شده از سه بخش می‌باشد، این سه بخش شامل پیش شماره، رقم ششم و چهارده رقم بعدی می‌باشد.
از عدد یک تا پنج پیش شماره انتخاب می‌شود و رقم ششم نشان دهنده‌ی سطح بسته‌بندی می‌باشد و چهارده رقم باقی مانده بعدی کاملا رندم و تصادفی انتخاب می‌شود. دقت داشته باشید که ردوم بودن این چهارده رقم بی‌علت نیست و دلیل آن فاش نشدن اعداد و درج نشدن آن‌ها بر روی کالای قاچاق می‌باشد.

GTN :GTN شناسه تجاری محصول می‌باشد و با یک کد چهارده رقمی بر روی لیبل اصالت درج شده است. این شناسه در کل جهان به هر محصول اختصاص داده می‌شود و به هیچ عنوان این شناسه تکراری نبوده و برای هر کالا به صورت اختصاصی یک کد در نظر گرفته شده است.

EXP: به احتمال زیاد با این مورد بر روی لیبل اصالت محصولات بسیار مواجه شده‌اید، زیرا EXP نشان دهنده‌ی تاریخ انقضای محصول می‌باشد.

LOT: این مورد نشان دهنده‌ی شماره سری ساخت محصول است. LOT شماره‌ای است که به تولیدکنندگان محصول مربوط می‌شود.
مورد بعدی یک کد شانزده رقمی است که بر روی لیبل اصالت هر محصول وجود دارد. با لایه‌ای این کد پوشش داده شده و در ابتدا از دید پنهان است. می‌توان با استفاده از خراش دادن، این کد را مشاهده کرد و لازم است بدانید که این کد هم برای هر محصول اختصاصی می‌باشد.
مورد دیگری که بر روی برچسب درج شده است، بارکد دو بعدی می‌باشد. این کد به دلیل امنیت قرار داده شده است و مورد استفاده بازرسان می‌باشد. این کد را بازرسان می‌توانند توسط دستگاه مخصوصی که بارکدخوان نام دارد، بخوانند. همچنین لازم است که به وضوح این کد چاپ شده باشد تا توسط دستگاه بارکدخوان خوانده شود و تمام ویژگی‌های محصول در اختیار بازرسین قرار گیرد.

لیبل اصالت بر روی چه کالاهایی چسبانده می شود و هدف استفاده از این لیبل چیست
در سال‌های گذشته تنها بر روی مکمل‌ها و حصولات وارداتی، لیبل اصالت چسبانده می‌شد اما امروزه این برچسب بر روی تمام لوازم بهداشتی، تجهیزات پزشکی، دارویی، مواد غذایی، کالاهای وارداتی و به طور کلی بر روی تمام کالاهایی که سلامت محور هستند، این برچسب چسبانده می‌شود. وجود این برچسب نشان دهنده‌ی اصالت محصول است.
لازم است بدانید که امروزه الزام شده است که این برچسب بر روی پنج مورد از ملزومات و تجهیزات پزشکی چسبانده شود و این الزام به دلیل رفع نگرانی بیماران، پزشکان و مصرف کنندگان می‌باشد. محصولاتی همچون ایمپلنت‌های ارتوپدی، تمام تجهیزات دندان پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی، کلیه لوازم پزشکی که در داروخانه‌ها وجود دارد و همچنین داروهای نازایی شامل این لزومات می‌باشد.

اما این سوال مطرح می‌شود که اصلا هدف استفاده از لیبل اصالت چیست؟
در پاسخ باید بگوییم که هدف از چسباندن این برچسب بر روی کالاها دادن اطلاعاتی همچون کدهای رهگیری و شناسایی و همچنین تاریخ تولید و انقضا می‌باشد. با وجود این اطلاعات بر روی کالا حس آرامش و اعتماد به مصرف کننده داده می‌شود. همچنین وجود این لیبل بر روی محصولات باعث می‌شود که در بازار خرید و فروش با سرعت بیش‌تری انجام شود و اطمینان در هنگام خرید و فروش وجود داشته باشد.
از آن جا که برای سازمان غذا و دارد، سلامتی جامعه اهمیت بسیار زیادی دارد، از لیبل اصالت برای محصولات استفاده می‌شود و به مصرف کننده نسبت به تهیه آن محصول، اطمینان می‌بخشد.

سخن پایانی
هدف از نوشتن این مقاله آشنایی شما با لیبل اصالت و هدف استفاده از این برچسب بر روی کالاها بوده است. در یک نتیجه‌گیری کلی دانستید که وجود این لیبل بر روی محصولات، نشان دهنده‌ی سلامت محور بودن آن محصول و اصل بودن آن است. همچنین دانستید که امروزه بر روی بسیاری از محصولات پزشکی از این برچسب استفاده می‌شود و از این طریق پزشکان و بیماران حس آرامش و اعتماد بیش‌تری نسبت به استفاده از محصول مورد نظر خواهند داشت.
در آخر لازم است بگوییم که در هنگام خرید محصولات، به وجود این لیبل بر روی محصولات توجه کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *