چگونه می توان بهترین مارک کپسول آتش نشانی را تشخیص داد؟

این مقاله به بررسی بهترین مارک کپسول آتش نشانی و روش تشخیص آن اختصاص دارد. اگر قصد دارید در آینده یکی از این کپسول ها را برای خود تهیه کنید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

کپسول آتش نشانی
کپسول آتش نشانی وسیله ای پرمصرف و ضروری است که برای کنترل و مهار آتش سوزی های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله فقط برای حوادث آتش سوزی کوچک و جزئی طراحی و ساخته شده و آتش سوزی های بزرگ باید توسط آتش نشانان مهار شوند.
این دستگاه بر اساس ابعاد ساخت و ظرفیت به دو نوع دستی و چرخدار تقسیم می شود. در نوع دستی، وزن کپسول از ۱ تا ۱۴ کیلوگرم متغیر است و به راحتی با دست حمل می شود. این نوع خاموش کننده در اماکن کوچک و به تعداد بالا مورد استفاده قرار می گیرند؛ به عنوان مثال برای ساختمان های مسکونی در هر طبقه یک کپسول متوسط به دیوار بخشی ورودیی یا خروجی نصب می شود.
اما در برخی اماکن کپسول دستی پاسخگوی نیازها نیست و در عوض چند کپسول دستی از یک کپسول چرخدار و بزرگ استفاده می شود. این نوع کپسول ها ظرفیت و وزن بالایی داشته و به همین منظور روی چرخ حمل می شوند.

ساختار و نحوه عملکرد کپسول آتش نشانی
آنچه در وهله اول در رابطه با ساختار کپسول اتش نشانی به چشم می خورد، بدنه استوانه ای و اهرم آن است. مخزن محتوی مواد خاموش کننده در بدنه استوانه ای قرار گرفته و خروج آن توسط اهرم و ضامن متصل به آن کنترل می شود. در صورت نیاز می توان با کشیدن ضامن و فشردن اهرم، اقدام به پاشیدن مواد خاموش کننده به محل مورد نظر نمود.

انواع کپسول آتش نشانی
کپسول ها بر اساس مواد خاموش کننده انواع مختلفی دارند و عبارتند از:

  • کپسول محتوی کف
  • کپسول محتوی آب
  • کپسول محتوی پودر
  • کپسول محتوی گاز
  • کپسول محتوی مواد هالوژنه

علت تولید و طراحی کپسولدهای آتش نشانی با مواد خاموش کننده مختلف را می توان به تفاوت اجناس و مواد سوختنی نسبت داد. به عبارتی هر ماده سوختنی با نوع خاصی از ترکیبات سریع تر واکنش داده و خاموش می شود. به همین دلیل روی هر کپسول اطلاعاتی در رابطه با نوع مواد خاموش کننده، نحوه استفاده، ظرفیت و … درج شده است. البته همیشه اطلاعات به شکل واضح در معرض دید نیستند و ممکن است با استفاده از حروف لاتین (A و B و …)، تغییر رنگ (قرمز، سبز و ..) و یا تغییر شکل عنوان شوند.

کپسول آتش نشانی یک بار مصرف
برخی کپسول های آتش نشانی موجود در بازار یک بار مصرف هستند؛ به این معنی که پس از اتمام محتویات خود قابل شارژ نبوده و بلااستفاده می شوند. ذکر این نکته ضروریست که کپسول های آتش نشانی یک بارمصرف چینی در بازار ایران از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و به همین دلیل مورد تایید سازمان آتش نشانی نیستند. به همین دلیل بهتر است شهروندان از خرید اینگونه کپسول ها خودداری نمایند.

بهترین محل نصب کپسول آتش نشانی
بهترین ارتفاع برای نصب این دستگاه، فاصله ۱.۵ متری از سطح زمین است. البته در صورت سنگینی کپسول این ارتفاع تا ۱ متر کاهش می یابد. بهترین مکان نصب این دستگاه، مکانی خلوت در نزدیکی ورودی یا خروجی ساختمان است؛ به نحویکه از سوی سایر وسایل صدمه و یا تهدیدی متوجه کپسول نباشد. علاوه بر این، کپسول باید در مکانی به دور از نور خورشید، باد، باران، برف و مواد خطرناک نصب شود.

بهترین برند کپسول آتش نشانی
برندهای مختلفی از کپسول اتش نشانی در بازار ایران موجود است که برخی از آنها ایرانی و برخی دیگر ساخت کشورهای دیگر هستند. اغلب دستگاه های موجود در بازار استاندارد و باکیفیت بوده و البته برخی کیفیت مناسبی ندارند. بهترین برند کپسول آتش نشانی در ایران بر اساس تایید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و کسب گواهینامه استاندارد تعیین می شود. به همین منظور آتش نشانی در اقدامی قابل تحسین لیست بهترین برندهای کپسول آتش نشانی که موفق به دریافت این گواهینامه شده اند را در وب سایت رسمی خود درج کرده است. بنابراین متقاضیان می توانند قبل از هر اقدامی به این وب سایت مراجعه نموده و از وضعیت برند انتخابی خود مطلع شوند.

نکات مهم در زمان خرید کپسول آتش نشانی

  • شرکت های ایرانی در زمینه تولید کپسول آتش نشانی وضعیت بسیار مطلوبی دارند و توانسته اند محصولات باکیفیت و متنوعی روانه بازار کنند. به همین منظور و برای رونق تولید ملی، سعی کنید از کپسول های آتش نشانی ایرانی در خانه، محل کار، خودرو و هر جای دیگری استفاده کنید.
  • قبل از خرید محدوده و محل مورد استفا ه را در نظر گرفته و متناسب با آن اقدام به خرید کپسول آتش نشانی کنید. اندازه و وضعیت محدوده، تعیین کننده تعداد کپسول، ظرفیت و نوع مواد خاموش کننده خواهد بود.
  • در زمان خرید نکاتی از جمله دمای محیط، نحوه استفاده، زمان تخلیه و … را نیز مدنظر داشته باشید.
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *