هر آنچه که باید از رژیم لاغری بدانید

مقاله پیش روی شما به بررسی رژیم لاغری و همه جوانب آن اختصاص دارد. در صورتی که شما نیز از اضافه وزن و چاقی رنج می برید و به دنبال راهکاری برای درمان خود هستید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

دلیل استفاده از رژیم لاغری
رژیم لاغری یکی از راهکارهایی است که افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن برای درمان به آن روی می آورند. چاقی نوعی بیماری است که در آن بدن فرد به دلیل افزایش وزن، دچار اختلال در فعالیت و عملکرد می شود. دلیل اصلی چاقی نابرابری و عدم توازن کالری دریافت شده توسط بدن و کالری سوزانده شده است. به عبارتی حجم کمتری از کالری دریافت شده توسط بدن سوزانده شده و بخشی از آن به شکل چربی در اندام های خاص (پهلو، شکم و …) انباشته می شود.

دلیل ایجاد عدم توازن در این معادله، استفاده از غذاهای پرکالری، خواب زیاد، عدم تحرک، افزایش سن، بیماری های مختلف و عوامل ژنتیکی است. چاقی مضرات زیادی برای سلامتی داشته و شخص را با بیماری و مشکلات جدی روبرو می کند. از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنگی نفس
  • مشکلات حرکتی
  • آرتروز و اختلال در مفاصل
  • اختلال در خواب
  • مشکلات نازایی
  • دیابت نوع دو
  • افزایش چربی و فشار خون
  • ایجاد زمینه برای بیماری های قلبی و عروقی
  • افزایش سکته مغزی و قلبی
  • افسردگی و سایر اختلالات روحی روانی

به دلیل تبعات و آسیب های جدی چاقی برای سلامتی، بسیاری از افراد تصمیم به درمان گرفته و به رژیم های لاغری روی می آورند. البته رژیم های لاغری تنها راهکار درمان این مشکلات نیست؛ اما به عنوان اولین و اصولی ترین گام مورد توجه قرار می گیرد. در صورتی که رژیم لاغری استفاده شده، نتیجه لازم را نداشته باشد، بنابر صلاح دید پزشک متخصص می توان از دارو و روش های جراحی استفاده کرد.

رژیم لاغری
رژیم های لاغری وظیفه دارند از یک سو، حجم کالری دریافتی بدن را کاهش داده و از سوی دیگر، کالری سوزی بدن را افزایش دهند. به این ترتیب حجم بالایی از چربی های انباشته شده در دور شکم و پهلوها به تدریج از بین می روند.
در رابطه با این رژیم ها، موارد مختلف و متنوعی وجود دارد که از جمله معتبرترین آنها می توان به رژیم مدیترانه ای، دش، مایند، آسیایی، گیاه خواری، خام خواری و … اشاره کرد. البته خوب است بدانید که همگی رژیم های موجود صلاحیت لازم برای استفاده را ندارند.
بهترین رژیم لاغری، موردی است که وزن را به صورت تدریجی و مداوم و نه سریع و ناگهانی کاهش دهد. برخی از رژیم های موجود، به دلیل عدم رعایت اصول و استانداردهای لازم، تاثیری در رفع اضافه وزن نداشته و در عوض زمینه های ایجاد بیماری های جدید را در فرد فراهم می کند. از جمله این موارد می توان به پوکی استخوان، سنگ صفرا و زخم معده اشاره کرد.

بهترین رژیم لاغری چه ویژگی هایی دارد؟
مهم ترین نکته در رابطه با رژیم های لاغری این است که هر فرد چاق بنابر سن، جنسیت و ویژگی های فیزیکی خود به نوع خاصی از رژیم لاغری نیاز دارد. تشخیص مناسب ترین رژیم لاغری از عهده ما خارج است و بهتر است به یک متخصص تغذیه سپرده شود. بنابراین در قدم اول به یک متخصص تغذیه مراجعه کرده و طبق برنامه ریزی علمی حرکت کنید. مهم ترین ویژگی یک رژیم لاغری خوب این است که با مشخصات فیزیکی فرد منطبق باشد.
زنان باردار و شیرده، افراد دچار افسردگی و یا اعتیاد به مواد مخدر از جمله افرادی هستند که نباید خودسرانه از رژیم های لاغری استفاده کنند و باید قبل از هر اقدامی به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

علاوه بر این بهترین رژیم لاغری، رژیمی است که علاوه بر تغذیه به میزان تحرکات بدنی نیز توجه شده باشد. به عبارتی یک رژیم لاغری مناسب از دو بخش رژیم غذایی و رژیم حرکتی و ورزش تشکیل شده است. مهم ترین اصول رژیم غذایی شامل موارد زیر است:

  • محدودسازی مصرف غذاهای پرچرب از جمله کره، روغن، گوشت قرمز و لبنیات با درصد چربی بالا و …
  • افزایش مصرف غذاهای کبابی، آب پز شده، خام و یا بخار پز
  • افزایش استفاده از مواد غذایز دارای فیبر از قبیل میوه، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل و نان سبوس دار
  • کاهش مصرف غذاهای پرکالری و فست فودی
  • افزایش تعداد وعده ها و کاهش حجم غذای مصرفی در هر وعده
  • کاهش مصرف قند و شکر

رعایت اصول رژیم غذایی در صورتی به نتیجه بهتر ختم می شود که با فعالیت بدنی و ورزش های متناسب همراه باشد. به همین منظور می توانید به متخصصان مربوطه مراجعه و یک برنامه ورزشی دریافت کنید. ورزش هایی از قبیل شنا، پیاده روی، دو، دوچرخه سواری و بدنسازی از جمله بهترین ورزش های چربی سوز و مناسب برای کاهش وزن هستند. البته افراد مبتلا به بیماری های خاص مثل بیماری های قلبی عروقی بایستی قبل از اقدام به ورزش با یک متخصص مشورت کنند.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *