چگونه عادت جدیدی بسازیم؟

همه ما دوست داریم عادت های جدیدی در زندگیمان ایجاد کنیم ساخت عادت های جدید سخت است، تحقیقات نشان داده ۲۰ روز کافی است تا عادتی جدید شکل دهیم اما چگونه با تنبلی و بهانه آوردن هایمان مبارزه کنیم؟ ما در این متن به چگونگی ساخت عادتهای جدید می پردازیم پس برای یک تغییر بزرگ در زندگیتان آماده شوید. ما یک عمل را بارها و بارها تکرار می کنیم این همیشه غیرممکن به نظر می رسد که یک تغییر دائمی در رفتارهایمان ایجاد کنیم هر موفقیت یا شکستی در زندگی شما به عادت های شما برمی گردد، کارهایی که روزانه انجام می دهید تعیین می کند که به چه چیزهایی در زندگی دست می یابید. یک دلیل اصلی برای شکست خوردن مردم در ایجاد و توسعه عادت ها وجود دارد:

این غیر ممکن است که عادات متعدد را در یک زمان تغییر دهیم. تغییر عادات روتین استقامت و تعهد زیادی نیاز دارد راه حل این است که روی یک عادت در یک زمان تمرکز کنیم. برای شروع به ایجاد یک عادت جدید در اینجا ۶ قدم را توضیح می دهیم:

  1. شناسایی چیزی که می خواهید تغییر دهید، باید آنچه می خواهید تغییر دهید را تعریف کنید.
  2. چرا می خواهید تغییر کنید؟ دانستن دلیل شما برای این تغییر کمک می کند تا انگیزه پیدا کنید تا برای ساختن عادت جدید تلاش کنید.
  3. عادت بد را تعریف کرده و یک جایگزین برای آن پیدا کنید. اگر جایگزینی برای آن نیابید در مدت کوتاهی به عادت قدیمی خود بر می گردید.
  4. شانس های خودت را برای بردهای کوچک انباشته کنید، محیطی فراهم کنید که برای شما سخت باشد که به عادتهای قدیمی برگردید.
  5. فرآیند تغییر عادت را آغاز کنید، استاندارادی روزانه برای دنبال کردن این تغییر و شروع عادت جدید بسازید.
  6. به خودتان جایزه بدهید، فقط مراقب باشید که جایزه تناقضی با عادت جدید نداشته و شما را به عادت قبلی برنگرداند.

عادت ها روزمره ما را می سازد پس باید با آنها رو به رو شویم، صبح ها از خواب برمی خیزیم والگوی گذشته را دنبال می کنیم: دوش می گیریم، مسواک میزنیم، لباس می پوشیم، صبحانه درست می کنیم، سر کار می رویمو به خانه برمی گردیم.

برخی از ما انتخاب می کنیم که عادات خود را تغییر دهیم: هدف گذاری می کنیم، کتابهای الهام بخش می خوانیم، روی پروژه های مهم کار می کنیم و حواسپرتی های بی فایده را نادیده می گیریم. بقیه مردم عادات تخریب کننده انتخاب می کنند: انجام دادن حداقل ها، کمترین حد خلاقیت در کیفیت کم سرگرمی ها، خوردن غذای ناسالم و سرزنش کردن دیگران برای شکست هایشان در زندگی.

حقیقت این است که عادتها می توانند هم خوب و هم بد باشند. عادتهایمان آنچه ما هستیم و آنچه ما در زندگیمان می توانیم به انجام برسانیم. جالب اینجاست که هر عادتی با یک طرح مشابه ساخته می شوند. زمانی که شما یاد بگیرید چگونه کار می کند شما مطمئنا می توانید هر عادت جدیدی را بر اساس یک پایه ثابت بسازید.

فرض کنید شما می خواهید روزی ۳۰ دقیقه بنویسید. شما به وسیله برنامه ای که بقیه در گذشته دنبال کرده اند می خواهید عادت جدیدی بسازید:

  1. زمانی اختصاصی برای این عادت در نظر بگیرید.
  2. یک یادآور برای دنبال کردن این عادت در یک زمان خاص اختصاص دهید.
  3. با تنظیم کردن یک هدف کوچک مثل نوشتن برای ۵ دقیقه شروع کنید.
  4. این عادت را دنبال کنید تا زمانی که مطمئن شوید آن را هر روز انجام می دهید.
  5. یک برنامه برای روزهایی که حوصله ندارید بنویسید.
  6. تلاشهاتون را بیشتر کنید تا زمانی که روزی سی دقیقه بنویسید.

شما احتمالا از انجام این مراحل طفره رفته و آنها را به تعویق انداخته اید.

عادات خوب و بد شما هر دو به وسیله تکرار شکل می گیرند گاهیشما در زندگی عادت طفره رفتن را توسعه می دهید چون در کوتاه مدت حس خوبی به شما می دهد و زندگی در لحظه را به شما هدیه می دهد. شما یاد نگرفته اید که چگونه احساس تنبلی را مدیریت کنید.

یکی از مهم ترین دلایل به تعویق انداختن این است که هدف جدید با عادتهایمان تعارض دارد.هر وقت که شما تلاش می کنید کاری را انجام دهید که بخشی از عادات روزانه شما نیست تلاش و عزم راسخ برای به انجام رساندن آن نیاز است مخصوصا اگر عادت جدید ناخوشایند باشد. ساده ترین راه حل برطرف کردن به تعویق انداختن جنگیدن با آن نیست برعکس شما باید با عادات جدید که به زندگی شما سود می رساند جایگزین کنید. شما باید راهی بیابید تا یک وظیفه سخت تبدیل به عادت شود سرانجام می توانید بدون فکر کردن آن را انجام دهید مثل مسواک زدن یا تلویزیون تماشا کردن. تمام چیزی که شما نیاز دارید یک طرح و برنامه کلی است که به شما کمک کند هر کاری را به فرآیند روتین روزانه بشکنید تا کامل شود.

زمانی که ما با یک چالش سخت رو به رو می شویم طبیعی است که وسوسه می شویم کارهایمان را به تعویق بیندازیم ما باید بفهمیم چرا آن را به تعویق می اندزیم سپس ۷ بهانه اصلی که ما برای وسوسه به تعویق انداختن می آوریم بررسی میکنیم:

بهانه آوردن برای شروع نکردن کاری بسیار آسان استراه حل این است که دلیل معتبر است یا بهانه ای است برای طفره رفتن از انجام فعالیت. بیشتر به تعویق انداختن از ترس ناخودآگاه یا باورهای محدودکننده نشات می گیرد.

ذهن شما یک ماشین شگفت انگیز است که به شما قدرت می دهد هر چیزی را با تخیلتان بسازید ذهن شما همچنین می تواند توانایی شما را محدود کند. ما اغلب به پروژه های خودمان می چسبیم که از علایق ما سرچشمه نمی گیرند بلکه به وسیله افکار ناهنجار خانواده ها و جامعه شکل گرفته است.علت ریشه ای عادت به تعویق انداختن باورهای محدود کننده خودمان است. وقتی این افکار بررسی نمی شوند ما برای انجام ندادن و تمام نکردن پروژه هایمان بهانه می تراشیم. فهمیدن اینکه چطور آنها اتفاق می افتند یک قدم مارا به غلبه بر به تعویق انداختن نزدیک تر می کند.

بهانه اول: مهم نیست.
مردم اغلب از کارهایی که به نظر مهم نیستند طفره می روند گاهی این زمان حیاتی نیست در بقیه زمانها کار ناخوشایندی است که به اهداف بلند مدت ما مربوط نمی شود واغلب آن کاری است که لازم است انجام دهیم تا بر ترس اصلی مان غلبه کنیم یکی از راه های ساده درمان این بهانه توسعه عادت گرفتن تصمیمات ساده است. همین طور که شما یاد گرفته اید یکی از بهترین راه های علبه بر به تعویق انداختن گرفتن تصمیمات سخت در زندگی شماست حتی اگر آن به این معنی باشد که چیزهایی که به نظر مهم می رسند حذف می کند.

بهانه دوم: اول از همه لازم است …. را انجام دهم.
پروژه های ما معلق می ماند چون همیشه کاری هست که باید قبل از هر کاری انجام شود چه یک تماس تلفنی باشد یا تضاد پروژه یا یک خرید ساده. کلید آن این است که کارمان را به مجموعه ای از فعالیت های کوچیک بشکنیم و هر روز یکی از آن راانجام دهیم.

بهانه سوم: من برای شروع کار به اطلاعات بیشتری نیاز دارم.
گاهی این بهانه درستی است. ما اغلب کارهایی داریم که قبل از شروع آن ها لازم است تحقیقات گسترده ای انجام دهیم بهرحال این بهانه درستی نیست اگر شما به صورت هفتگی آن را انجام دهید. ساده ترین راه حل برای این بهانه گرفتن اطلاعات بیشتر است. امروزه شما می توانید هر مهارتی یاد بگیرید یا شخصی بیابید تااین کار را برای شما انجام دهد.

بهانه چهارم: من احساس می کنم غرق شده ام و کارهای زیادی برای انجام دادن دارم.
ما همه احساس غرق شدگی توسط کارهای ریز و درشت را داشته ایم هر قدر سخت کار کنید لیست کارهای شما هرگز تمام نمی شود این مشکل زمانی اتفاق می افتد که مردم تصور می کنند مسئولند همه کارهایشان را خودشان انجام دهند. ما باید یاد بگیریم تنها روی پروژه های مهم تمرکز کنیم شما باید بتوانید چیزی که مهم است را تعریف کرده و به تنهایی آن ها را به سرانجام برسانید.

بهانه پنجم: الان وقت ندارم.
این هم بهانه درستی است گاهی ما روی پروزه ای تمرکز می کنیم که ممکن است انجام آن برای دیگری بی معنی باشد.
زمانی که می گویید در حال حاضر وقت ندارم به خودتان آینده ای وعده می دهید که کار شما آسانتر، کمتر پیچیده و سرگرم کننده تر می شود. ما همیشه می گوییم یک روزی ورزش را آغاز می کنم، روزی کتاب خواهم نوشت و … اگرشما فعالیتهایتان را همچنان به تاخیر بیاندازید افسانه “یک روزی” باعث می شود هیچوقت کارهایتان به انجام نرسد.

بهانه ششم: من فراموش کردم آن را انجام دهم.
مردم اغلب کارها را به تعویق می اندازند چون فراموش می کنند آن ها را انجام دهند همه ما گاهی برخی کارها را از قلم می اندازیم. شاید شما فکر کنید که این موضوع مهم نیست یا از شکست می ترسید یا شاید از سیستم موثر سازماندهی شده ای استفاده نمی کنید شما باید بدانید که فراموش کردن دلیل مورد قبولی برای به تعویق انداختن نیست شما برای به انجام رساندن کارها باید تعهد ایجاد کنید.

بهانه هفتم: حس انجام این کار را ندارم.
همیشه کارهایی هست که انجام آنها برای ما خوشانید نیست و ما از انجام آنها می ترسیم ما باید بدانیم چه چیزی باید انجام شود و انجام چه کاری نیاز نیست و قابل حذف است. ما همیشه گیج می شویم و نمی توانیم تشخیص دهیم که چه کاری نتیجه مثبت بلندمت روی زندگی ما خواهد گذاشت. راه حل این است که آنالیز کنید که چرا از انجام کاری می ترسید که این احتمالا نشانه ای است از یک مشکل بزرگتر.

هیچ کس در برابر بهانه آوردن مصون نیست مهم نیست چقدر موفق هستید برخی موارد شما کارهایتان را به تعویق می اندازید، برای همین مهم است عادتهایی برای جلوگیری کردن و غلبه بر اندیشه بهانه آوردن شکل دهید در مطالب بعدی عاداتی معرفی می کنیم که آنها را aph (anti-procrastination habits) می نامیم چون آنها شما را مجبور می کنند کاری کنید حتی زمانی که احساس تنبلی و بی انگیزگی می کنید. نه تنها راه حلی برای عادت ارائه می دهیم همچنین در مورد چگونگی حل ۷ بهانه رایج که مردم برای به تعویق انداختن پروژه ها می آورند صحبت می کنیم.

نویسنده: فاطمه موسی کاظمی

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *