اصول عکاسی تبلیغاتی

اصول عکاسی تبلیغاتی نکات بسیار ریز و مهمی هستند که باید در حرفه عکاسی به خوبی شناخته شده و از آن ها استفاده نمود تا عکس هایی که با استفاده از اصول عکاسی تبلیغاتی گرفته می شوند بهترین خروجی دوربین شما باشند. قطعا در زمینه تبلیغات عکاسی و توجه به اصول عکاسی تبلیغاتی از مسائل بسیار مهم می باشند. در کتاب، روزنامه، مجله، صفحه اینترنتی و… هر چقدر متن و تیتر آن عالی باشد اولین المانی که چشم بیننده را به خود جلب می نماید عکس ها و تصاویر هستند. عکس ها حتی تا ساعت ها و روزهای بعد نیز در ذهن افراد باقی می مانند. اهمیت اصول عکاسی تبلیغاتی به این جهت است که عکس های تبلیغاتی در بیلبوردهای سطح شهر، پوسترها، مجلات، آگهی ها و… مورد استفاده قرار می گیرند و بسیاری از افراد آن ها را می بینند پس باید به بهترین نحو انجام شود. هرچه بیشتر با اصول عکاسی تبلیغاتی آشنا شوید و آن ها را رعایت نمایید مطمئنا عکس هایی زیباتر و جذاب تر خواهید داشت. ما نیز برای آشنایی بیشتر شما با اصول عکاسی تبلیغاتی و بهرهگیری از آن ها در این حرفه چند مورد مهم را به اختصار در این مقاله بیان کردیم که در ادامه خواهید خواند.

• جلسه ایجاد استراتژی
در صورتی که قصد انجام پروژه عکاسی تبلیغاتی یک شرکت را برعهده گرفته اید اولین کاری که باید انجام دهید برگزاری یک جلسه استراتژی با مشتری می باشد. بله یکی از اصول عکاسی تبلیغاتی داشتن برنامه ریزی مناسب برای انجام پروژه است. برای اینکه بدانید مشتری درواقع چگونه عکسی از شما می خواهد و اهداف او از عکاسی تبلیغاتی چیست می بایست در این جلسه با یکدیگر صحبت و مشورت نموده و طبق برنامه های مشخص شده پیش بروید. بخصوص برای شرکت های کوچک برنامه ریزی از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا شرکت های بزرگ از یک کارگردان نیز به همراه عکاس برخوردارند تا بر پروژه، رعایت اصول عکاسی تبلیغاتی و پیشروی اهداف شرکت نظارت داشته باشد.

• عدم ایجاد توقع
در اصول عکاسی تبلیغاتی باید به این مساله نیز توجه داشته باشید که برای مشتری خود توقع کاذب و نابجا ایجاد نکنید. ابتدا باید ببینید که مشتری چگونه طرز فکر و چه زاویه دیدی در مورد کار شما دارد، سپس در مورد عکاسی تبلیغاتی و هرآنچه که قرار است در نهایت به او ارائه دهید صحبت کنید تا انتظارات بیش از حد توان شما در ذهن نداشته باشد. به عنوان مثال می توانید از مشتری خود بخواهید که اگر نمونه کاری نزدیک به ایده و نظر خود در دسترس دارد به شما نشان دهد. اصول عکاسی تبلیغاتی توصیه می کند که هیچ گاه طبق سلیقه خود پروژه را انجام ندهید، زیرا ممکن است مشتری عکس ها را نپسندد و شما کاری بیهوده انجام داده باشید. همچنین بی اعتنایی شما نسبت به نظر مشتری موجب اختلاف نظر و ناراضایتی او خواهد شد.

• درک درست از بکارگیری عکس
اینکه عکاس بداند مشتری می خواهد از عکس تبلیغاتی در کجا و به چه صورت استفاده نماید در اصول عکاسی تبلیغاتی مهم بوده و موضوعی است که باید به آن دقت شود. این مساله هم از نظر اجرا و چگونگی عکاسی مهم است و همچنین در تعیین قیمت پروژه تاثیرگذار می باشد. قیمتی که عکاس به مشتری اعلام می نماید با توجه به نوع عکاسی و استفاده از عکس می تواند تفاوت داشته باشد. علاوه بر قیمت و دریافت حق مجوز برای عکس تبلیغاتی، دانستن اینکه عکس در کجا قرار است استفاده گردد به شما در برنامه ریزی در مورد چگونگی ادیت و سایزبندی آن نیز کمک خواهد کرد زیرا نوع عکس ها در وب سایت با بیلبورد و یا مجله متفاوت می باشد، به همین جهت به موضوعی مهم در اصول عکاسی تبلیغاتی تبدیل شده است.

• آماده سازی
اصول عکاسی تبلیغاتی تنها نحوه استفاده از دوربین یا لنز و …. نیست بلکه کارهایی است که باید با توجه به نوع پروژه و مشتری خود انجام دهید. یکی دیگر از این اصول عکاسی تبلیغاتی که به شما در حرفه ای تر شدن و کسب تجربه بیشتر کمک می کند آماده سازی طرح پروژه می باشد. یک ضرب المثل معروف می گوید اگر برای پیروزی آماده نشوید برای شکست آماده شده اید. یه عکاس حرفه ای باید در شروع به کار خود تمام ابزارهای مورد نیاز و محیط عکسبرداری را آماده نماید و برای خود طرح و برنامه ریزی داشته باشد. تنها در صورتی که طرحی مناسب داشته و آماده سازی را به درستی انجام دهید در طی انجام پروژه از استرس دور خواهید بود و با آرامش بیشتری کار می کنید و کار شما از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

از آن جایی که عکاسی تبلیغاتی برای عکاسان حرفه ای یکی از بهترین زمینه ها در حرفه عکسبرداری می باشد در هنگام دریافت پروژه و انجام آن باید بسیار دفت نموده و اصول عکاسی تبلیغاتی را رعایت نمایید تا بهترین عکس ها را به مشتری خود ارائه دهید. می بایست از طریق مطالعه و آموزش اصول عکاسی تبلیغاتی توانایی های خود را بالا برده تا بتوانید رضایت مشتری را نیز بدست آورید. علاوه بر مواردی که در بالا نام برده شد فاکتورهای دیگری نیز در اصول عکاسی تبلیغاتی حائز اهمیت هستند که در هنگام عکسبرداری باید به آن ها توجه نمایید.

• زاویه بندی
در اصول عکاسی تبلیغاتی زاویه بندی و دقت به آن بسیار مهم است. تنظیم و انتخاب زاویه مناسب در زمان عکسبرداری از آن چیزی که تصور می کنید مهم تر است. زیرا عکاسی تبلیغاتی باید طوری باشد که محصول را از تمام زوایا به مشتری نشان دهد تا مشتریان نیز تصور درستی از محصول بدست آورند. همواره این موضوع را بخاطر داشته باشید که یک عکس تبلیغاتی هرگز نمی تواند بدشکل یا نامفهوم باشد، از این رو انتخاب زاویه صحیح عکس بهتری به شما می دهد و موجب رضایت مشتری نیز خواهد شد.

• تنظیم حالت
عکاسی تبلیغاتی با دیگر انواع عکاسی متفاوت است، در عکاسی تبلیغاتی می بایست تمام تمرکز بر روی محصول باشد به همین جهت باید حالت آن طوری تنظیم گردد که تنها محصول به چشم آید. اما برای انجام بهتر این کار می توانید از پس زمینه سفید استفاده نمایید تا تمام توجه بر روی محصول باشد. استفاده از بک گراند یا پس زمینه کاملا سفید یکی از معروف ترین ترفندها در اصول عکاسی تبلیغاتی می باشد.

• بهره گیری از تجهیزات پراستفاده
استفاده از تجهیزات حرفه ای و پیشرفته عکاسی به شما این امکان را می دهد تا عکس هایی فوق العاده خلق کنید. به عنوان مثال استفاده کردن از سه پایه در عکاسی تبلیغاتی باعث جلوگیری از لرزش دست و از بین رفتن تاری در عکس می گردد. معمولا از سه پایه برای گرفتن عکس هایی با زاویه بسته استفاده می شود. در اصول عکاسی تبلیغاتی به این موضوع اشاره شده است که استفاده از تجهیزاتی که در عکاسی بسیار کاربرد دارند کار شما را نیز حرفه ای تر می کنند.

• ویرایش صحیح
ویرایش عکس های تبلیغاتی نیز یکی از اصول عکاسی تبلیغاتی می باشد، البته عکاسان حرفه ای و مجرب تمام سعی خود را دارند تا با کیفیت ترین و بهترین عکس ها را بگیرند و چنین عکس هایی به ادیت کردن نیازی ندارند اما با صرف نظر از زمان و تخصصی که ادیت عکس ها لازم دارد این اطمینان را به شما می دهیم که حتی بهترین عکس ها هم با ویرایش صحیح بهتر و فوق العاده تر خواهد شد. گاهی ممکن است پس از گرفتن عکس ها و مشاهده آن ها در کامپیوتر متوجه شوید که از نور عکس راضی نیستید در این حالت می توانید به راحتی با استفاده از ابزارهای مختلف نور مناسب را به عکس خود بدهید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *