رنگ موی شیمیایی چه عوارضی دارد؟

رنگ مو، یکی از محصولات بهداشتی آرایشی است که مورد علاقه بسیاری از خانم ها و آقایان بوده و آمار استفاده از آن بسیار بالاست. رنگ ها با هدف پوشانندگی موهای سفید و همچنین ایجاد تنوع در رنگ مو و زیباتر شدن مورد استفاده قرار می گیرند. رنگ مو از زمان های گذشته مورد توجه مردم است و چیزی نیست که به تازگی شناخته شده باشد. البته رنگ های مورد استفاده در قدیم، گیاهی بوده و به شکل طبیعی تهیه می شدند. این رنگ ها هیچ گونه آسیبی به سلامت نمی زنند و خاصیت دارند. گستردگی استفاده از رنگ های گیاهی به حدی است که کمتر کسی هست که چهره مادربزرگ خود را با موهای حنایی به یاد نداشته باشد. اما امروزه رنگ های شیمیایی جایگزین رنگ های گیاهی شده اند. اگر چه این رنگ ها بسیار متنوع اند، اما می تواند آسیب های زیادی را برای فرد ایجاد کند. برخی از عوارض ایجاد شده بلافاصله بعد از استفاده و برخی در اثر رنگ گذاری های مکرر خود را نشان می دهد. این مقاله برای معرفی عوارض رنگ های شیمیایی تهیه شده تا گامی مثبت برای آگاهی شما عزیزان باشد.

آلرژی های پوستی: مهم ترین و فراوان ترین عارضه رنگ های شیمیایی مو، به حساسیت های پوستی مربوط می شود. حساسیت پوستی ایجاد شده می تواند خفیف یا شدید باشد. در حالت خفیف، در بخش هایی از پوست صورت، خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن، سوزش و تاول های کوچک دیده می شوند. اما اگر حساسیت شدیدتر شود، این عارضه ها گسترده شده و بخش های بیشتری از پوست را درگیر می کنند. به این حالت از حساسیت درماتیت و التهاب پوستی گفته می شود. حتی در برخی موارد بخش های مختلف صورت مثل پلک ها دچار ورم می شود. گاهی ضایعات پوستی ایجاد شده در این حالت به بیماری راش منجر می شود. راش به جوش های قرمز و موقت پوستی گفته می شود که با خارش های زیاد همراه است. نکته مهمی که در رابطه با حساسیت پوستی رنگ های شیمیایی وجود دارد، درگیر کردن پوست صورت است نه پوست سر. در واقع این پوست پیشانی، گوش و پشت گردن است که بیشترین آسیب ها را متحمل می شود و بهبود آن می تواند بسیار طولانی و در موارد حاد تا چند سال باشد. محققان طی بررسی های انجام شده دریافته اند که از بین افرادی که رنگ های شیمیایی استفاده می کنند، حدود دو سوم به آلرژی های پوستی خفیف تا شدید دچار می شوند. مهم ترین ترکیب موجود در رنگ که باعث ایجاد حساسیت می شود، پارافنیلین دی آمین نام دارد که به اختصار به آن PPD می گویند. کسانی که مکرر موهای خود را رنگ می کنند و یا آرایشگران که هر روزه در معرض این ترکیب شیمیایی هستند، بیشتر از دیگران از این ماده آسیب می بینند. برای جلوگیری از ایجاد حساسیت پوستی رنگ مو، تنها راهکار تست رنگ قبل از استفاده است. حتی این نکته روی جعبه رنگ نیز قید شده که ابتدا رنگ را بر روی بخش کوچکی از مو امتحان کنید. اگر بعد از گذشت ۴۸ ساعت هیچ یک از علائم ذکر شده مشاهده نشد، می توانید با خیال راحت ان را برای کل مو مورد استفاده قرار دهید.

آلرژی تنفسی: PPD موجود در رنگ های شیمیایی، علاوه بر تحریک پوست، حساسیت ریه ها را نیز موجب شده و انواع آلرژی در دستگاه تنفسی مثل آسم را به وجود می آورد. احتمال وجود این نوع آلرژی در افرادی که دائم با رنگ سر و کار دارد بسیار بالاست. اگر حساسیت تنفسی به رنگ موی شیمیایی خیلی شدید باشد، به آن شوک آنافیلاکسی می گویند. در این حالت راه های تنفسی بسیار تنگ شده و به خس خس سینه و عطسه ختم می شود. همچنین ضربان قلب افزایش یافته و فرد بیهوش می شود. در این موارد که کمتر اتفاق می افتد فرد باید بلافاصله تحت مراقبت پزشک قرار گیرد.

سرطان: عوارض رنگ های شیمیایی فقط به آلرژی های پوستی و تنفسی محدود نمی شود. PPD و سایر مواد سمی موجود در رنگ ها موجب فراهم شدن زمینه برای برخی سرطان ها می شود. به عنوان مثال رزورسینول موجود در ترکیب رنگ، عملکرد غدد درون ریز بدن را تحت الشعاع قرار داده و تولید هورمون ها را با اختلال مواجه می کند. به همین دلیل استفاده از رنگ خصوصاً از نوع تیره، زنان را بیشتر در معرض سرطان سینه، غدد لنفاوی و خون قرار می دهد. مطالعات زیادی تاکنون درباره این موضوع صورت گرفته و درستی این ادعا بارها به اثبات رسیده است. محققان اعلام کرده اند که مواد شیمیایی موجود در رنگ مو تا ۲۳ درصد احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

آسیب به موها: مواد شیمیایی موجود در رنگ به مرور رطوبت جوها را از بین برده و ساختار آنها را خشک می کند. موهای خشک در مقایسه با موهای طبیعی، زیبایی و درخشندگی خود را از دست داده و از وسط خرد و شکننده می شوند. در برخی موارد ریزش و نازک شدن تارهای مو نیز گریبان گیر فرد خواهد شد. بسیاری از پزصکان برای رفع این مشکل و همچنین اجتناب از سایر عوارض رنگ های شیمیایی، استفاده از رنگ های گیاهی را پیشنهاد می دهند. اگرچه رنگ های گیاهی تنوع رنگ های شیمیایی را ندارند. اما می توان به دفعات از آنها استفاده کرد بی آنکه نگرانی بابت عوارضشان داشته باشید. علاوه بر این بیشتر رنگ های گیاهی و طبیعی، برای مو خاصیت داشته و انها را تقویت می کنند. حنا مهم ترین و بهترین رنگ طبیعی و گیاهی است که برای رنگ کردن مو، پوست و ناخن در قدیم مورد استفاده بوده است.

از خواص حنا برای مو می توان به تنظیم PH پوست سر، کنترل ریزش و شوره سر، نرم کردن مو، افزایش رشد و ترمیم تارهای آسیب دیده اشاره کرد. حنا اگر به تنهایی استفاده شود موجب قرمزی مو می شود. اما می توان با برخی مواد به صورت ترکیبی استفاده و رنگ آن تغییر کند. البته حنا تنها گزینه نیست و می توانید از نسکافه، قهوه، پوست گردو، چای سیاه و … برای این منظور استفاده کنید. فقط کافی است رنگ مورد علاقه خود را انتخاب و دستور آن را از یک متخصص گیاهان دارویی جویا شوید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *