نمک خوراکی چگونه تهیه می شود

آیا می دانید نمک خوراکی چگونه تهیه می شود ؟ همه ما قطعا می دانیم نمک خوراکی چیست و بارها از آن در پخت و پز استفاده کرده ایم اما حتما خیلی از ما نمی دانیم که نمک خوراکی چگونه تهیه می شود. پس حتما به مطالعه این مطلب بسیار مفید بپردازید تا دانش خود را در این زمینه افزایش داده و متوجه شوید که نمک خوراکی چگونه تهیه می شود. به طور کلی برای تهیه نمک خوراکی دو منبع اصلی وجود دارد، استفاده از سنگ نمک و استفاده از آب شور. سنگ نمک را همه ما می شناسیم که همان نمک بلورین است و معمولا با نام نمک طعام شناخته می شود. نمک طعام یا سنگ نمک از تبخیر شدن اقیانوس های باستانی در طول میلیون ها سال پیش بوجود آمده است. آب شور یا آب نمک هم به آبی که دارای غلظت بالایی از نمک می باشد گفته می شود، که بیشترین منابع آب نمک را اقیانوس ها تشکیل می دهند، البته منابع کوچکتری نیز مانند دریاچه های نمکی و حوزهای آب نمک زیرزمینی هم وجود دارند که می توان برای تهیه نمک خوراکی از آن ها استفاده کرد. در ادامه با این موضوع که نمک خوراکی چگونه تهیه می شود آشنا خواهیم شد. معمولا در آب شور علاوه بر نمک، مواد معدنی دیگری نیز ترکیب شده اند که از رایج ترین آن ها می توان به سولفات مگنزیم، کلرید مگنزیم، کلرید پتاسیم، مگنزیم نمک آلی، کربنات کلسیم، سولفات کلسیم اشاره نمود. گاهی ممکن است حتی ارزش تجاری این مواد معدنی کمتر از نمک موجود در آب نباشد اما بیشتر آب شور برای استخراج نمک استفاده می شود.

در مورد سنگ نمک اما ممکن است در برخی مناطق نوع نسبتا خالص آن پیدا شود، اما گاهی هم پیش می آید که در ناخالصی های سنگی همچون سنگ چینی یا سنگ رست مقادیر گوناگونی از دیگر مواد معدنی بجز نمک وجود داشته باشد. در هر حالت همیشه در نمک خوراکی مقداری از افزودنی های ترکیب شده ای وجود دارد، به عنوان مثال از آنجایی که مقدار کمی ید برای بدن لازم است اندکی از آن را به نمک خوراکی می افزایند زیرا ید از مبتلا شدن به بیماری گواتر که یکی از بیماری های مربوط به غده تیروئید است جلوگیری می کند. گرچه برای تولید ید نیز می بایست مقداری ید پتاسیم به نمک اضافه گردد. همچنین برای جلوگیری از جذب آب و خرد شدن نمک نیز به آن چند ماده شیشمیایی دیگر اضافه می کنند که این مواد عبارتند از سیلیکات کلسیم، کربنات کلسیم، فسفات کلسیم، سیلیکات مگنزیم و کربنات مگنزیم.

مراحل تبدیل سنگ نمک به نمک خوراکی
نمک خوراکی چگونه تهیه می شود ؟ به طور خلاصه در ابتدای مقاله گفتیم که نمک خوراکی از طریق سنگ نمک و یا آب شور تهیه می شود. حال به توضیح روش اول یعنی تبدیل سنگ نمک به نمک خوراکی می پردازیم تا بهتر و دقیق تر متوجه شویم که نمک خوراکی چگونه تهیه می شود. بیشترین منابع زیرزمینی نمک های ته نشین شده از طریق اکتشاف کنندگانی که به دنبال نفت یا آب هستند یافت می شوند. پس از پیدا شدن منابع زیرزمینی نمک حفاران با استفاده از مته های مخصوص چندین حفره با فاصله های مناسب در تمام منطقه ایجاد می کنند و از این حفره ها نمونه هایی را جهت تعیین میزان ارزش و سودآوری معدن نمک بهره برداری می کنند. پس از آن سنگ نمک ها از معدن استخراج شده و آن ها را خرد می کنند بعد از آن سنگ های کوچک تر شده نمک توسط دستگاه های مخصوص طی چندین مرحله خردتر شده و در نهایت برای داشتن نمکی خالص تر آن ها را در آب حل کرده و فعالیت های بیشتری روی آن صورت می گیرد. در نهایت نمک را از توری های سیمی عبور می دهند و نمک خوراکی بدست آمده را بسته بندی کرده و جهت مصارف خانگی و آشپزی توزیع می نمایند.

مراحل تبدیل آب شور به نمک خوراکی
متوجه شدیم که چگونه سنگ نمک را به نمک خوراکی تبدیل می کنند، اما روش دیگری هم برای تهیه نمک خوراکی وجود دارد که استفاده از آب شور می باشد. ولی از طریق آب شور نمک خوراکی چگونه تهیه می شود ؟ اولین و ساده ترین روشی که برای این کار به ذهن همه ما می رسد عمل تبخیر است، اما برای حجم وسیعی مانند آب اقیانوس ها این کار تنها در مناطق گرم و خشک و از طریق خورشید امکان پذیر است. از این رو آب های شور درون حوض هایی ذخیره می شوند تا در معرض نور خورشید قرار بگیرند. آب های شور دارای ناخالصی هایی هستند که در همین ابتدای کار در کف حوض نشست می کنند. به همین جهت برای جداسازی ناخالصی های حل نشدنی مانند خاک و ماسه آب شور توسط جریان گرانشی به یک حوض دیگر پمپاژ می شود. اما هنوز هم ناخالصی هایی مانند سولفات کلسیم با آب شور همراه است، پس بار دیگر آب شور را به حوض دیگری منتقل کرده تا از طریق تبخیر، نمک ها نشست کرده و جدا شوند. این روند یک بار دیگر برای جداسازی ناخالصی های حل شدنی دیگر انجام می شود و در نهایت نمک را توسط دستگاه های مخصوص از حوض بیرون آورده و آن را با آب نمک دارای غلظت بالا شستشو می دهند، نمک را از آن جدا می کنند، سپس دوباره با آب تمیز شسته و برای آبکشی کامل آن ها را در توده های بزرگی به مدت دو تا سه ماه انبار می کنند و اینگونه نمک خوراکی بدست می آید.

امیدواریم که با مطالعه این مطلب علمی متوجه شده باشید که نمک خوراکی چگونه تهیه می شود و با روش های تهیه آن آشنا شده باشید. نمک خوراکی عموما برای آشپزی و مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد و می توان گفت مهم ترین موادی که افراد به صورت روزانه در خوراک خود بکار می برند نمک دریا یا همان نمک خوراکی می باشد. در روش های قدیمی تهیه نمک که به صورت سنتی انجام می شد نمک به خوبی تصفیه نمی شد و ماسه و املاح اضافی در آن وجود داشت که در دراز مدت باعث بروز عوارض نامطلوب می گشت. امروزه کارخانه هایی مجهز برای تصفیه نمک بوجود آمده اند که تمام ناخالصی های آن را جدا کرده نمک خوراکی کاملا تصفیه شده را در دسترس مصرف کننده قرار می دهند.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *