برای سلامت روانمان چه کنیم؟

امروزه سلامت روانی انسان ها با خطر بیشتری نسبت به سلامت جسمی رو به رو ست برای اجتناب از بیماری های مانند افسردگی، اضطراب، کمبود اعتماد به نفس و … زندگی شهرنشینی به ما و سلامتمان آسیب زیادی میزند که از آن اجتنابی نیست از این گذشته گوشی های هوشمند، شبکه های اجتماعی، سرعت زیاد تغییر و دغدغه های بیشمار ما را از رسیدن به مسائلی که اهمیت زیادی دارند بازداشته و خسته و فرسوده می کند بیایید با هم راه هایی که می توانیم سلامت روان بهتری داشته باشیم و کمتر گرفتار اضطراب و افسردگی شویم را بررسی کنیم.

کلمات مثبت به کار ببرید.
کلمات مثبت معجزه می کنند و حال شما را بهتر می کنند ما همیشه جملات منفی به خود می زنیم که اعتماد به نفسمان را از بین می برد و در موارد شدیدتر منجر به افسردگی می شود و عملا شما را از پرداختن به زندگیتان باز می دارد باید یاد بگیرید از نقد کردن خود دست برداشته و از زندگیتان لذت ببرید بی شک همه ما مشکلاتی داریم و اشتباهاتی می کنیم اما قرار نیست به خاطر اشتباهاتمان خودمان را سرزنش کنیم گاهی فقط باید مشکلاتمان را بپذیریم تا بتوانیم ادامه دهیم برخی افراد توسط خانواده و دوستانی احاطه شده اند که اوضاع را بدتر می کنند مدام قضاوتشان می کنند و در روز چندین بار سرزنش می شوند اگر چنین افرادی احاطه تان کرده اند از آن ها دوری کنید یا به طریقی آنها را در جریان بگذایرید که از این رفتارشان دست بکشند باید بدانید که مهمترین شخص برای کمک به شما خودتان هستید اگر در این روند با مشکل رو به رو شدید به مشاور مراجعه کنید تا به شما برای رویارویی با این مشکل کمک کند.

چیزهایی که بابت آن ها شکر گذارید را بنویسید.
ما ادت داریم مدام مشکلات زندگی را میبینیم و آن ها را آنقدر بزرگ می کنیم که داشته هایمان به چشم نمی آند برای دیدن زیبایی های زندگیتان باید دقت کنیم اندکی آرام بگیریم و از تعقیب بی وقفه آنچه نداریم دست برداریم. یک برگه یادداشت بردارید چیزهای خوبی که در زندگی دارید بنویسید مثلا سلامت، خانواده، دوستان خوب یا یک مهارت خوب فکر کنید و به همه جنبه های زندگیتان نگاه کنید بابت چه چیزهایی خوشحال و شکر گزار هستید؟ حال این لیست را جایی بگذارید که هر روز ببینید و بتواند حس خوب روزتان را به شما بازگرداند اینگونه اعتماد به نفس بیشتری برای غلبه به مشکلات خواهدی داشت.

در لحظه زندگی کنید.
یک روز زمستانی در خیابان قدم میدم و در فکر برنامه های روزانه خود بودم و اینکه خانه به چه چیزهایی نیاز دارد به خودم آمدم متوجه شدم زیبایی های مسیر را از دست داده ام و حتیمغازه ای که میخواستم از آن خرید کنم را رد کرده ام، ما هر روز همین کار را می کنیم فراموش می کنیم از لحظه اکنون لذت ببریم و زیبایی های اطرافمان را از یاد می بریم حتی اگر متوجه چیزهای زیبا و جذاب شویم فقط از آن عکس می گیریم تا در اینستاگرام بگذاریم بدون اینکه ازآن صحنه زیبا واقعا لذت ببریم ما زیادی در گیر نمایش زندگیمان به دیگران هستیم و کسی را که با او زندگی می کنیم از یاد می بریم پس از امروز یادتان نرود در لحظه زندگی کنید.

ورزش کنید.
ورزش به آرامش فکری و روحی کمک می کند و ذهن را آزاد می کند پس یک برنامه ورزشی به روز خود اضافه کنید لازم نیست حتما در باشگاه ثبت نام کنید می توانید در ورزش های صبحگاهی پارک ها شرکت کنید، بدوید، پیاده روی کنید یا حتی در خانه طناب بزنید حتی اگر هر روزنمی توانید یک روز در میان یا هفتگی ورزش کنید ولی هرگز آن را از زندگیتان حذف نکنید چون اگر فعالیت بدنیتان را کم کنید روزی میرسد که پیاده روی طولانی نیز برایتان مشکل خواهد شد.

غذای خوب بخورید.
سلامت روحی بدون سلامت جسمی ممکن نیست به تغذیه خود دقت کنید یک دفترچه بردارید چند روزی عادات غذایی خود را یادداشت کنید سپس بررسی کنید تا چه حد کمبود میوه ها در این برنامه دیده می شود، ببینید میزان مصرف شکر و شیرینی در حد استاندارد است یا خیر می توانید از برنامه ها و اپلیکیشن هایی که به ما کمک می کنند میزان کالری روزانه را محاسبه کنیم استفاده کرده و با کالری مورد نیازتان مقایسه کنید تا به چاقی و کمبود ویتامین ها دچار نشوید البته یک چکاب و مشورت با دکتر کمک بیشتری به شما می کند.

ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.
انسان ها نیازمند ارتباط با دیگران هستند به خصوص کسانی که از نظر فکری و روحی به شما نزدیک باشند ارتباطات اجتماعی شما را فعال نگه می دارد و به شما کمک می کند دوستان جدید پیدا کنیدف بیشتر تفریح کنید و بیشتر شاد باشید گاهی یافتن دوستان متفاوت و جدید می تواند زندگیتان را متحول کند و شما را با دنیای جدیدی آشنا کند که تا به امروز از آن بیخبر بودید و این اتفاق به شما ایده های زیادی برای بهبود زندگیتان می دهد پس بیشتر به مهمانی بروید و در مهمانی ها سر صحبت را باز کنید تا با افراد جدیدی آشنا شوید.

زود بخوابید.
زود خوبیدن سلامت جسمی و روحی شما را تا حد زیادی بهبود می دهد و برای ما انسان های قرن ۲۱ بسیار سخت است اغلب آخر شب به یاد کارهای مختلف روزانه میفتیم از روشن کردن ماشین لباسشویی، فیلم دیدن تا حتی چک کردن شبکه های اجتماعی.
خوابیدن حدود ساعت ۱۱ به سلامت کمک می کند چون تا ۴ صبح ترشح هورمون های مورد نیاز برای بدن که فقط در خواب در بدن ما اتفاق می افتد وبرای سلامت بسیار مفیدند. فراموش نکنید که خوب خوابیدن آداب خاصی دارد و اگر مشکل جدی در خواب دارید حتما به دکتر متخصص مراجعه کنید چون خواب خوب کمک می کند تا در طول روز شادتر و پر انرژی تر باشید. برای خواب خوب و راحت باید در جای کاملا تاریک و بی سر و صدا بخوابید و عوامل مزاحم را تا حد ممکن کاهش دهید.

فراموش نکنید سلامت روان اگر مهم تر از سلامت جسمی نباشد اهمیتی برابر دارد و هرگز به کسی که با مشاور مشورت می کند برچسب دیوانه نزنید این افراد به سلامت خود و اطرافیانشان اهمیت زیادی می دهند چون نداشتن سلامت روان فقط به خود ما آسیب نمی زند واطرافیان ما را تحت تاثیر قرار می دهد پس همین امروز قدم کوچکی برای بهبود حال خودتان بردارید تا زندگی را زیباتر تجربه کنید و فراموش نکنید زندگی با اهداف دور دراز بدون واقع نگری و لذت نبردن از زندگی امروزمان هم امروزمان را خراب می کند وهم آینده ما را، پس در لحظه زندگی کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *