نوجوانان و اینترنت

اینترنت در زندگی بسیاری از نوجوانان آمریکایی و نوجوانان سایر کشور ها، یکی از وسایل همیشگی شده است. بین ۸۵ تا ۹۸ درصد نوجوانان آمریکا و بریتانیا، از اینترنت استفاده می کنند، و حدود نیمی از آنها، هرروز آنلاین می شوند، به وب گردی می پردازند یا ایمیل بازی می کنند، و وب سایت های خودشان را می سازند. در بین نوجوانان، بیشترین استفاده از اینترنت، پیام رساندن و ارتباط با دوستان است. نوجوانان، از طریق یاهو میل ، جی میل، فیسبوک، مای اسپیس، آیفون وآیپد، موبایل های اندرویدی، و سایتهای شبکه های اجتماعی، با دوستانشان تماس برقرار می کنند، اطلاعات و اخبار را به گوش هم می رسانند و حرف های شایع آمیز را پخش می کنند. به علت شیوع اینترنت در بین نوجوانان امروزی، محققان به ارزیابی این موضوع پرداخته اند که آیا استفاده از اینترنت ، برای رشد و سعادت نوجوانان مفید است یا مضر.

یکی از بزرگترین ترس های والدین این است که نوجوانان اینترنت-باز آنها ، قربانی منحرفان جنسی شوند که در اینترنت به کمین بچه ها نشسته اند. پیشنهاد های شوم و آزار جنسی، برای نوجوانان موضوع نادری نیست. در مطالعه ۱۵۰۰ نوجوان آمریکایی، معلوم شد که حدود یک چهارم آنها، در طول یکسال قبل از تحقیق، حداقل یک بار با یک پیشنهاد جنسی کثیف و ناخواسته در اینترنت مواجه شده اند. نوجوانانی که قربانی شده بودند، افسرده تر، مضطرب تر و هراسان تر از نوجوانانی بودند که چنین تجربه ای را نداشتند.بعضی نوجوانان کارهای خطرناکی را انجام می دهند که خطر قربانی شدن را افزایش می دهد. در مطالعه نوجوانان نیوزلندی، معلوم شد که یک سوم آنان، در اینترنت اطلاعات خصوصی خود را به دیگران داده اند، و یک چهارم آنها، با کسی که با وی روی اینترنت آشنا شده بودند، عملا ملاقات کرده اند.

نگرانی دیگر اینکه بعضی نوجوانان مبتلا به مشکلات روانی، از اینترنت برای آسان تر انجام دادن کارهای غیر عادی و ناسازگارانه استفاده می کنند. مثلا، یک مطالعه نشان داد که بیش از ۴۰۰ سایت تالار گفتگو(یا سخنگاه) برای “خود زن ها” وجود دارد(برای کسانی که به خودشان آسیب فیزیکی می رسانند، مثلا با زخمی کردن، سوزاندن، و سایر کارهای صدمه آور). اکثر بازدید کنندگان این سایتها دختران نوجوان بودند. این سایت ها ، از یکسو، به دختران نوجوان فرصت می دادند تا، درباره ی رفتار ها و احساسات خود، با افراد دلسوز و دلگرمی دهنده صحبت کنند. بسیاری از دخترانی که به خود-زنی(یا خود آسیب رسانی)می پردازند، افسرده و منزوی هستند، و خود-زنی را از والدین و دوستانشان پنهان نگه می دارند. با این حال، مستاصلانه و دربه در، به دنبال کسی هستند که با او درد دل کنند. تالار های گفتگوی اینترنتی، حمایت اجتماعی ارائه می دهند و این نوجوانان را تشویق می کنند که ، برای درمان، به متخصصان بهداشت روانی مراجعه کنند.از طرف دیگر، تالارهای گفتگو، ممکن است خود-زنی را امری عادی و قابل قبول جلوه دهند و از قباحت یا غیر عادی بودن آن بکاهند.این کار باعث می شود که این رفتارها تقویت شود. بعضی تالار های گفتگو، حتی برای انواع و اقسام خود-زنی و نحوه پنهان کردن آنها از دیگران، دستورالعمل هایی دارند. درباره تالار های گفتگو برای کسانی که به اختلالات غذایی مبتلا هستند، نگرانی های مشابه وجود دارد. این سایتها رفتارهای مرتبط با اختلالات غذایی را عادی جلوه می دهند و درباره ی نحوه ی صحیح و موفقیت آمیز پرخوری، تصفیه، و خود-گرسنگی دهی، آموزش می دهند.

اما اینترنت برای نوجوانان فوایدی نیز دارد. محققان ،به یک گروه از نوجوانان سیاه پوست آمریکایی ، اینترنت خانگی دادند، و مشاهده کردند که دارندگان اینترنت خانگی، در عرض ۱۶ ماه، در دروس دانشگاهی خود، نمرات بیشتری آوردند. محققان معتقدند که اینترنت به نوجوانان فرصت می دهد تا مهارتهای خود در خواندن و مطالعه کردن را تقویت کنند؛همچنین، انگیزه خود برای یادگیری را افزایش دهند. در اینترنت برنامه های اجتماعی-بهداشتی وجود دارد که به نوجوانان می گویند، درصورت مبتلا شدن به یک بیماری، چه کار کنند. این برنامه ها برای نوجوانانی که به دلایل مختلف به مراکز بهداشتی و درمانی عادی مراجعه نمی کنند، بسیار مفید واقع می شود. یکی از برنامه های کاهش وزن، به نام هیپ-تینز، به دختران نوجوان و چاق نشان می داد که چگونه مقدار غذایی را که می خورند اندازه بگیرند، برای تغییر در رژیم غذایی خود برنامه ریزی کنند، عواملی را که باعث شروع پرخوری میشوند بشناسند، و چگونه با مشاوران روانی و خصوصی مشاوره کنند. نوجوانانی که در این برنامه شرکت کرده بودند، در مقایسه با نوجوانانی که در این برنامه حضور نداشتند، در عرض شش ماه اول، مقدار بسیار زیادی از چربی های خود را از دست داده بودند. اما، با کاهش استفاده از برنامه اینترنتی، بعد از شش ماه اول، اکثر نوجوانان دوباره وزن از دست رفته را به دست آوردند.

بنابراین به نظر می رسد که اینترنت می تواند ، برای نوجوانان، هم خطرناک و مضر باشد، و هم مفید واقع شود و آنها را به سمت تغییرات مثبت هول دهد. والدین باید به استفاده نوجوانان از اینترنت نظارت داشته باشند. این نظارت می تواند سپری مهم در برابر آسیب هایی باشد که اینترنت احتمالا به همراه می آورد، همچنین می تواند خوبی های آن را افزایش دهد.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *