چرب شدن موها چه دلایلی می تواند داشته باشد؟

موها به اقسام مختلفی تقسیم می شود و مبنای این تقسیم بندی میزان فعالیت و ترشح غدد زیر پوست سر است. این غدد وظیفه ترشح چربی طبیعی (سبوم) و هدایت آن به پوست سر را بر عهده دارد. این چربی ماده ای زائد نیست و وجود آن کاملا ضروری است. زیرا در صورت نبود چربی، پوست سر خشک و ترک خورده می شود و در نتیجه خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. همچنین تارهای مو، به واسطه این ماده دچار شکنندگی و کدری نمی شود. البته میزان این چربی نیز بسیار مهم است و از حد مشخصی نباید کمتر یا بیشتر باشد. در صورت ترشح بیش از حد چربی، روزنه های موجود در پوست سر، بسته شده و عملیات تنفس و اکسیژن رسانی به ریشه موها، دچار اختلال می شود. در نتیجه ممکن است پیاز مو ضعیف شده و دچار ریزش شود. به این نوع مو، موی چرب می گویند.

موهای چرب به سه نوع تقسیم می شوند:

  • موی چرب
  • موی چرب معمولی
  • موی چرب شدید

افراد زیادی هستند که ترشح چربی در موهای آنها بیش از حد معمول بوده و آنها را دچار مشکل می کند. گاهی میزان این ترشح به حدی است که فرد بلافاصله بعد از استحمام نیز احساس چربی می کند. این افراد راه های مختلفی را دنبال می کنند تا شاید کمی از این چربی بکاهند. اما آنها نمی دانند که ممکن است با بسیاری از رفتارهای اشتباه خود، موجب چرب شدن موهای خود شوند. نویسنده در این مقاله رفتارهای اشتباهی را بررسی کرده است که ممکن است موجب افزایش میزان چربی در مو شود.

عدم رعایت تعادل در شستشوی مو: در زمان استحمام، یکی از نکات بسیار مهم که باید برای حفظ سلامت موها رعایت شود، شستشوی مو به اندازه کافی است. در زمان استحمام، به دلیل فعالیت های مختلف انجام شده، میزان زیادی چربی و سلول های مرده بر روی پوست سر، قرار گرفته است. در وهله اول باید توجه کرد که پاکسازی پوست سر از این موارد، به شامپو نیاز است. علاوه بر استفاده از شامپو، برای رفع چربی، موها باید به اندازه کافی شستشو داده شوند. البته زیاده روی در این کار اصلا اصولی نسیت. شستشوی بیش از حد موها، علاوه بر وارد کردن صدمه به موها، موجب خشک شدن پوست سر می شود. در نتیجه پوست سر تحریک شده و مجدد چربی ترشح می شود. به همین دلیل پوست سر بعد از شستن چرب به نظر می رسد. پس بهتر است در شستشوی موها تعادل را رعایت کنید. علاوه بر این مورد، فاصله زمانی بین استحکام نیز اهمیت دارد. این فاصله باید به نحوی انتخاب شود تا مانع چرب شدن بیش از حد مو شود. این موضوع بیشتر به نحوه و محیط زندگی و میزان فعالیت های بدنی فرد بستگی دارد.

استفاده غیر اصولی از نرم کننده ها: اگر موهای شما چرب است نباید خیلی از نرم کننده استفاده کنید. استفاده زیاد از نرم کننده، موهای شما را چرب تر می کند. زیرا این شامپوها خود برای نرم کردن از ترکیبات چرب کننده استفاده می کنند. در صورت استفاده بهتر است به جای نرم کننده های قوی، نوع ملایم را انتخاب کنید. همچنین بهتر است این مواد را به جای کف سر، در ساقه و نوک موهای خود قرار داده و سپس با آب فراوان بشویید.

دوش آبگرم: اگر خیلی دوست دارید که با آب گرم دوش بگیرید، باید بگوییم که آب داغ می تواند موجب چربتر شدن موها شود. زیرا آب داغ چربی کف سر را کاملاً از بین برده و پوست سر را خیلی خشک می کند. در این صورت غدد زیر پوست تحریک شده و شروع به فعالیت می کنند. به همین دلیل موها دوباره حالتی چرب می گیرند. اگر تمایل دارید تا از این چربی بکاهید، بهتر است دمای آب کمتری را برای دوش گرفتن انتخاب کنید. دوش گرفتن با آب ولرم، علاوه بر تنظیم چربی پوست سر، موجب درخشندگی تارهای مو نیز خواهد شد. افراد دارای موهای چرب توصیه می شود تا یک روز در میان یک دوش با آب ولرم بگیرد؛ ضمن اینکه از شستشوی پوست سر با ناخن جلوگیری کند. در واقع بهتر است موها با کف دست و دورانی شستشو شوند.

برس زدن بیش از حد موها: شانه زدن هر روزه موها می تواند یکی دیگر از عوامل چرب شدن سریع مو باشد. البته این کار فوایدی مثل زیبایی و براق شدن تارهای مو دارد. اما اگر مشکل موی چرب دارید، بهتر است کمتر موهای خود را برس بکشید. یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با شانه و برس، تمیز بودن آنهاست. زیرا چربی و گرد خاک و زائده های حاصل از شانه کردن در لای دندانه های آن قرار می گیرد. در صورت بی توجهی به تمیزی شانه، این چربی ها می تواند دوباره به مو منتقل شود.

استفاده بیش از حد از سشوار و اتو برای صاف کرد موها: استفاده از این ابزار برای صاف کردن موها، به دفعات کم مشکلی ایجاد نمی کند؛ اما در صورت زیاده روی در استفاده از این وسایل، پوست سر تحریک شده و غدد موجود در آن چربی بیشتری تولید می کنند.

استفاده از شامپوی نامناسب: در صورت چرب بودن موها، بهتر است از شامپوهای متناسب با نوع موهای خود استفاده کنید. این شامپوها، حاوی موادی هستند که می تواند ترشح چربی از غدد پوست سر را تنظیم کنند. علاوه بر شامپوها، برخی سرم های شستشو نیز این کار را انجام می دهد. با مراجعه به یک پزشک متخصص می توانید یک شامپو و سرم مناسب با موهای خود تهیه و استفاده کنید.

دستکاری غیر ارادی موها: بسیاری از افراد، عادت دارند دائم به موهای خود دست زده و آنها را دستکاری کنند. گاهی این حرکات به صورت غیر ارادی اتفاق می افتد. به این عادت غلط که می تواند موجب چرب تر شدن موهای شما شود، تریکوتیلومانیا می گویند.

بی توجهی به طبع و مزاج خود: پوست و مو، یکی از بخش های بدن است که مستقیما به مزاج فرد بستگی دارد. اگر می خواهید موهای سالمی داشته باشید، بهتر است مزاج خود را به درستی شناخته و سپس مواد غذایی مناسب با طبعتان را مصرف کنید. ممکن است بسیاری از مواد مصرفی شما، مناسب با طبعتان نباشد و فعالیت غدد چربی زیر پوست سر شما را از حالت تعادل خارج کند. بهتر است در این رابطه به یک متخصص طب سنتی مراجعه کرده و یک برنامه غذایی مناسب با طبعتان را پیدا کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *