اعتماد به نفس کم، بزرگترین مانع موفقیت شما

تا به حال چه فرصت هایی در زندگی را به خاطر کم رویی از دست داده اید؟ چند بار از اینکه در جمع حرفتان را نزدید پشیمان شده اید؟

اگر جرات ندارید دست به عمل بزنید و ترس از شکست شما را فلج کرده است به خاطر عدم اعتماد به نفس شماست، همه ما در لحظه هایی از زندگی همین حس را داریم آن لحظه رمان سرنوشت ساز زندگی ماست که فقط با اعتماد به نفس بالا می توانیم آن لحظه را با سربلندی پشت سر بگذاریم بیشتر شما این جمله را زیاد شنیده اید: “کافی است بخواهید تا موفق شوید!” این حرف کاملا درست است اما اگر به اندازه کافی تلاش کنید و اعتماد به نفس کافی داشته باشید. عدم اعتماد به نفس مانع ابراز خواسته ها و نیازهای شما می شود و فقط بحث اراده نیست ترس از موفق نشدن در واقع شکست را پیش بینی کرده و این مسئله در عمل شما را فلج می کند.

یکی از علایم کمبود اعتماد به نفس تمایل به فرار است شما از مواجه شدن با موقعیت هایی که به نظرتان دشوار می رسند و نیاز به ایجاد ارتباط اجتماعی دارند فرار می کنید مثلا وقتی به رستوران می روید دوست یا همسرتان را جلوتر می فرستید تا سوال کند میز خالی دارند یا خیر و حتی از سوال کردن از دیگران واهمه دارید مثالی دیگر میزنم باید در جلسه کاری نتایج تحقیقات گروهتان باید اعلام شود به همکارتان می گویید ممکن است تو به جای من در جلسه صحبت کنی؟ و باعث می شوید همکارتان بیشتر به چشم بیاید و زودتر ترفیع بگیرد.

  • مهم ترین افکار منفی در عدم اعتماد به نفس
  • موفق نمی شوم!
  • دیگر کسی دوستم ندارد.
  • دست و پا چلفتی ام.
  • هیچ چیز جالبی برای گفتن ندارم.
  • بی خاصیتم!

عدم اعتماد به نفس در اثر این گفتگوهای درونی شدت می یابد گاهی اطرافیان ما کسانی هستند که بودن با آن ها اعتماد به نفس ما را کمتر می کنند افرادی که مدام از ما ایراد می گیرند و ما را تحقیر می کنند در آخر عدم اعتماد به نفس می تواند به هزاران بیماری از قبیل افسردگی، اضطراب اجتماعی و … منجر شود.

فقدان تایید از دیگران
۵ مشکل عمده که ممکن است در ارتباط با دیگران ایجاد شود را توضیح می دهیم:

اولین: نیازها و خواسته هایتان را مطرح نمی کنید.
همکلاسی کلاس یوگای شما در نزدیکی شما زندگی می کند و چند ماهی است که او را می شناسید اما می ترسید از او بخواهید شما را با ماشینش برساند و به جای آن تنها و با پای پیاده در سرما می لرزید و به خانه می روید. ترجیح می دهید از بقیه پولتان صرف نظر کنید تا آن را از فروشنده بخواهید می ترسید با جواب نه رو بهرو شوید می ترسید مزاحم دیگران باشید فراموش نکنید شما می توانید درخواست کنید و دیگران می توانند به درخواست شما نه بگویند و این چیزی از شما کم نمی کند. مطرح نکردن خواسته هایتان تاثیر ناخوشایندی بر اعتماد به نفس شما می گذارد.

دومین: اگر مسئله ای شما را آزار می دهد جرات بیان آن را ندارید.
از ترس واکنش دیگران انتقاد نمی کنید دیگران همچنان ادامه می دهند و شما از اینکه جواب آن ها را نداده اید از خودتان ناراضی هستید مدام با خود می گویید دیگران از من سواستفاده می کنند و مایوس می شوید. وقتی چیزهایی را که آزارتان می دهد بیان نکنید چیزهای زیادی از دست می دهید مثلا همسایه شما شب ها مدام سر و صدا ایجاد می کند و شما جرات نمی کنید به او چیزی بگویید پس همیشه مشکل کمبود خواب خواهید داشت.
مثالی دیگر میزنم اطرافیان شما مدام شما را تحقیر می کنند و روی یک خصوصیت شما کلید می کنند و مدام ضعف شما را در جمع مسخره می کنند و شما فکر می کنید آن ها حق دارند و چیزی نمی گویید و این وضع ادامه می یابد. یک جمله کلیشه ای در افکار شما این است که ممکن است با حرف من دعوا راه بیوفتد که از این فکر ناشی می شود که دوست ندارید برای دیگران دردسر ایجاد کنید.

سومین: نه گفتن برای شما سخت است.
اگر نتوانید نه بگویید دیگران از شما سواستفاده خواهند کرد و همیشه این شما هستید که بیشترین خدمت را به دیگران می کنید حتی اگر کسی پیدا شود که کاری برای شما انجام دهد شما فکر می کنید لیاقتش را ندارید. برخی فکر می کنند نه گفتن در برابر خواسته های دوستانشان خودخواهی است در صورتی که شما با نه نگفتن دوری باطل شکل می دهیدکه در آن دیگران نمی دانند مرزهای شما چیست، چه چیز را می پذیرید و چه چیز را رد می کنید، بعضی از شما سواستفاده می کنند، شما را بی شخصیت می دانند ” عجب هالویی است.” ، این مسئله شما را کم ارزش کرده، اعتماد به نفس شما را کم می کند تا جایی که در برابر هیچ چیز نمی توانید نه بگویید.

چهارمین: از خودتان دفاع نمی کنید.
وقتی به انتقادها جواب نمی دهید به خوتان می گویید آن ها حق دارند حتما من مسئول هستم یا فکر می کنید چه جواب بدهم یا سکوت کنم تغییری نمی کند (درماندگی آموخته شده). درماندگی آموخته شده می تواند تا بروز افسردگی شدید پیش برود.
باید یاد بگیرید تا بدون پرخاشگری از خود دفاع کنید چون پاسخ پرخاشگرانه درگیری ایجاد می کند بهتر است از این تنش ها دوری کنید. باید بدانید برخی انتقاد ها باعث تکامل فردی می شوند اما شما باید آن ها را از حمله به ارش ها و شخصیتتان تفکیک کنید و زمانی که ناعادلانه مورد قضاوت قرار می گیرید بتوانید از خود دفاع کنید.

پنجمین: به اندازه کافی برای خودتان ارزش قائل نمی شوید.
کار خیر کردن عالی است و نباید متوقف شود. باید بدانید کمال طلبی و اشتباهات و شکست هایتان انرژی شما را در اختیار می گیرد. اگر به شما بگویند “در این لباس عالی شده ای.” پاسخ می دهید “چیز خاصی نیست این لباس را از حراجی خریده ام.” به دوستتان نگاه کرده و می گویید “او زیباتر است.” عادت ندارید دیگران از شما تعریف کنند.

از آنجایی که عدم اعتماد به نفس زندگی شما را مختل می کند باید هر روز تمرین کنیم تا اعتماد به نفسمان افزایش یابد برای جلوگیری از هر نقصی باید هر روز به آن رسیدگی کنیم تا دوباره به جای اول بازنگردیم و هر چه آموخته ایم فراموش نکنیم شما باید تلاش کنید اطلاعاتتان را در مورد اعتماد به نفس افزایش دهید و مطالعه کنید ما در مطالب بعدی از تکنیک های افزایش اعتماد به نفس می گوییم.

یک کتاب خوب برای افزایش اعتماد به نفس کتاب “جرات داشته باش” نوشته فردریک فانژه است که این مطلب برگرفته از این کتاب است.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *