برای افزایش قد فرزندان خود چه کنیم؟

یکی از مهم ترین دغدغه های والدین، افزایش قد فرزندان آنهاست. آنها همواره نگران این موضوع هستند که آیا قد کودکانشان بعد از رسیدن به سن نوجوانی افزایش می یابد یا خیر. اصلی ترین بازه زمانی در افزایش قد کودکان سن بلوغ است. در واقع قد کودکان در این بازه بیشترین تغییرات را متحمل خواهد شد. البته این افزایش فقط مخصوص سن بلوغ نیست و از مدتی قبل تا سال ها بعد از بلوغ نیز می تواند ادامه داشته باشد. اصولاً قد هر فرد بیشتر به خصوصیات ژنتیکی او بستگی دارد و کم تر از محیط اثر می گیرد. اما این به معنی بی اهمیت بودن اثرات محیطی در افزایش قد نیست. نکات زیادی وجود دارد که والدین می توانند با رعایت آنها به خصوص در این بازه زمانی حساس تا حدی از افزایش قد کودکان خود اطمینان داشته باشند. این مقاله به معرفی این نکات اختصاص داده شده است.

خواب با کیفیت در زمان مناسب و به میزان کافی: خواب، از اصلی ترین نیازهای بدن برای رشد و سلامتی است. بخش اعظم رشد اندام ها، استخوان ها و ماهیچه ها و همچنین ترمیم آنها در زمان خواب و استراحت صورت می گیرد. همچنین ترشح هورمون رشد در این زمان صورت می گیرد. به همین دلیل کودکان و نوجوانان برای افزایش قد و رشد استخوانی مناسب نیازمند خواب کافی هستند. در این سنین، فرد به ۸ الی ۱۱ ساعت خواب در یک شبانه روز نیاز دارد. البته رعایت مدت خواب تنها، کافی نیست و زمان مناسب را نیز باید رعایت کرد. همچنین کیفیت خواب باید خوب باشد و محیطی آرام و به دور از تشویش و صدا برای فرد فراهم شود.

رژیم غذایی مناسب: رژیم غذایی یکی دیگر از مهم ترین مواردی است که برای داشتن قد ایده آل در فرزندانتان باید به آن توجه کنید. در وهله اول به دنبال یک برنامه غذایی متعادل باشید. تهیه این لیست فقط برای اطمینان از افزایش قد کودکان و نوجوانان نیست و رعایت آن برای حفظ سلامتی شما ضروری است و می تواند مانع ابتلا به بیماری های مختلف شود. در ابتدای کار توجه داشته باشید که غذاهای بی ارزش، فست فود ها، نوشابه های گازدار و سرشار از قند، خوراکی های سرشار از چربی و شیرینی در لیست شما جایی نداشته باشند. باید موادی در این لیست گنجانده شوند که تحریک کننده هورمون رشد باشند نه مانع آن. بهتر است از سبزیجات تازه، میوه ها، حبوبات، گوشت کم چرب، لبنیات کم چرب (شیر و پنیر) و تخم مرغ در برنامه غذایی خود استفاده کنید. با مصرف این مواد، می توانید از رسیدن انواع ویتامین ها (خصوصا ویتامین D)، پروتئین ها، مواد معدنی، کلسیم، روی، آهن، فسفر و منیزیم که لازمه رشد استخوان ها هستند، به بدن کودکان خود اطمینان یابید. شیر یکی از مواد خانواده لبنیات است که به دلیل داشتن کلسیم بالا، ویتامین آ و پروتئین زیاد، اهمیت زیادی برای رشد استخوان ها و بدن دارد. به همین دلیل از گذشته تاکید زیادی بر مصرف این ماده به خصوص در دوران کودکی و نوجوانی وجود داشته است. بنابراین توصیه می شود، حداقل دو لیوان شیر در برنامه غذایی روزانه شما وجود داشته باشد. علاوه بر تهیه برنامه غذایی مناسب، باید در طول روز آب به اندازه کافی نوشیده شود. میزان آب مورد استفاده نباید کم تر از ۲ لیتر باشد. در صورتی که این اصل رعایت شود، سوخت و ساز و متابولیسم بدن نیز بیشتر شده و کمک فراوانی به رشد استخوان ها خواهد کرد. در رابطه با سبک غذا خوردن هم باید بگوییم بهتر است تعداد وعده ها بیشتر و حجم غذای مورد استفاده در هر وعده کمتر شود. با این کار هم مانع افزایش وزن شده و هم متابولیسم بدن را بیشتر می کنید. بسیاری از والدین گمان می کنند پرخوری فرزندانشان خوب است و باعث رشد بیشتر آنها می شود. اما باید بگوییم که قضیه برعکس است. یعنی با پرخوری، علاوه بر صدمه دیدن سیستم گوارشی، مواد غذایی آهسته تر هضم می شوند. همچنین در روند جذب مواد غذایی مفید برای بدن اختلال ایجاد می شود. در نتیجه ممکن است مواد مورد نیاز برای رشد کمتر در اختیار استخوان ها قرار گیرد. پس بهتر است این سبک غذا خوردن را هر چه سریعتر اصلاح کنید.

ویتامین D، یکی از ملزومات رشد استخوان: یکی از مهم ترین مواردی که در رشد استخوان ها و تقویت اسکلت نقش زیادی دارد، ویتامین D است. ویتامین D، علاوه بر وجود در برخی مواد غذایی و خوراکی ها یک منبع رایگان نیز دارد که در اختیار همه مردم قرار گرفته است. نور خورشید مهم ترین منبع این ویتامین است. در صورتی که روزانه بیست الی سی دقیقه در معرض نور خورشید باشید، این ویتامین به اندازه کافی در بدن شما ساخته خواهد شد و از این بابت نگرانی نخواهید داشت. البته برای جلوگیری از آسیب های نور خورشید و آفتاب سوختگی، می توانید در ساعاتی جز ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر، این کار را انجام دهید.

ورزش و فعالیت فیزیکی کافی: فعالیت های ورزشی یکی از راه های داشتن فرزندی با قد مناسب است. فعالیت های بدنی مناسب و ورزش های مرتبط، به رشد استخوان ها و افزایش قد کمک زیادی می کند. اگر در رابطه با قد فرزند خود در آینده نگرانید، می توانید با مراجعه به یک متخصص حرکات ورزشی، ورزش مناسبی را برای فرزند خود انتخاب کنید. تکرار حرکات کششی و انجام ورزش هایی مثل اروبیک، بارفیکس، بسکتبال و …، تاثیر زیادی در افزایش قد دارند. به دنبال انجام این فعالیت ها، سوخت و ساز و متابولیسم بدن نیز بیشتر و در نتیجه رشد استخوان ها افزایش می یابد. در این رابطه پزشکان اسپانیایی در سال ۲۰۰۶ تحقیقات گسترده ای انجام دادند و ارتباط بین این دو را اثبات کردند. شنا کردن نیز از جمله ورزش هایی است که علاوه بر انعطاف پذیری بدن، موجب تحریک سلول ها و افزایش قد می شود.

ترک عادت های غلط در زندگی: بسیاری از عادت های غلط در زندگی وجود دارند که می توانند مانع رشد مناسب بدن و استخوان ها شوند؛ در حالی که ما به سادگی از کنار آنها عبور می کنیم. بی تحرکی، خوابیدن، نشستن و ایستادن به صورت نادرست، از جمله مواردی است که می تواند افزایش قد را با اختلال روبرو کند. همچنین عادت هایی مثل سیگار کشیدن نیز می تواند این روند را با مشکل روبرو کند.

مراجعه به متخصص: در صورتی که بر اساس سوابق خانوادگی خود از کوتاهی فرزندتان در آینده نگرانید، می توانید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. در این صورت پزشک ممکن است تشخیص دهد که کودک مواد معدنی و مغذی مورد نیاز برای رشد خود را از طریق رژیم غذایی دریافت نمی کند. در نتیجه می توان طبق تجویز پزشک از مکمل های دارویی و داروهای تقویتی استفاده کرد.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *