کم خوابی چه اختلالات و مشکلاتی برای افراد ایجاد می کند؟

یکی از مهم ترین و اساسی ترین پیش نیازهای سلامتی جسمی و روحی، خواب است. خواب، زمانی اثر بخش است که دارای مدت زمان کافی باشد. البته زمان مناسب نیز یکی از مقوله های با اهمیت در بحث خواب است. بدن برای داشتن عملکرد مناسب در روز به ساعات مشخصی استراحت و خواب نیاز دارد. مغز، یکی از بخش هایی است که به شدت تحت تأثیر میزان خواب می باشد. در واقع اوج عملیات پاکسازی مغز از مواد زائد و ترکیبات پروتئینی مضر در زمان خواب صورت می گیرد. مغز تنها بخش نیازمند خواب نیست. سایر بخش ها نیز همانند قلب، سیستم ایمنی و … فقط در زمان خواب فرصت می یابند تا ترمیم و تقویت شوند. معمولاً پزشکان بهترین و مناسب ترین زمان لازم برای خواب را ۷ الی ۹ ساعت معرفی کرده اند. حداقل و حداکثر این میزان بنابر ساختار و مکانیسم بدنی هر شخص متفاوت است. البته این میزان برای کودکان بیشتر است. در صورت رعایت این بازه زمانی، بدن در بهترین شکل ممکن به وظیفه خود عمل خواهد کرد. اما امروزه و با پیشرفت علم و تکنولوژی افراد این توصیه را رعایت نمی کنند و به مدت کافی نمی خوابند. کم خوابی، اختلالات و عوارض جدی در بدن ایجاد می کند که بیش تر افراد از آنها آگاهی ندارند. در این مقاله سعی شده تا اطلاعات مختصر و مفیدی پیرامون عوارض کم خوابی ارائه شود.

پیری زود رس پوست: نداشتن خواب کافی و حتی خوابیدن در زمان های نامناسب به جای ساعات اصلی، باعث ایجاد مشکلات پوستی و پیری زودرس آن می شود. در واقع در این حالت، پوست فرصت کافی برای ترمیم خود نمی یابد و آسیب های ایجاد شده توسط نور آفتاب یا آلودگی های محیط در آن باقی می ماند. در نتیجه پوست فرد، پیر و خسته تر خواهد شد.

ایجاد اختلال در حافظه کوتاه و بلند مدت: بی خوابی و کم خوابی، تأثیر شدید و مخربی در یادگیری افراد و به خاطر آوردن اطلاعات حافظه کوتاه مدت دارد. اگر این عادت غلط به صورت ادامه دار باشد، به مرور حافظه بلند مدت را نیز دچار اختلال خواهد کرد. خوب خوابیدن یکی از عوامل تأثیر گذار در کاهش ابتلا به بیماری آلزایمر در پیری است. همانطور که در ابتدا اشاره شد، در زمان خواب مغز از پروتئین های مضر پاکسازی می شود. در صورت کم خوابی این عملیات دچار اختلال شده و به مرور زمان این پروتئین ها در مغز انباشته می شود. در نتیجه فرد، نمی تواند خواب عمیق و خوبی داشته باشد. یکی از این پروتئین ها، آمییلویید است که ارتباط مستقیمی با بیماری آلزایمر دارد.

تغییر خلق و خو: افراد کم خواب در مقایسه با سایرین، بسیار تند خو و کلافه بوده و بیشتر رنجیده خاطر و پریشان می شوند. علاوه بر ناهنجاری های رفتاری، این افراد نمی توانند در زمان های حساس تصمیم مناسبی بگیرند. به عبارتی قدرت تصمیم گیری آنها کاهش می یابد.

کاهش دقت در انجام کار: در صورت کم خوابی، میزان خطاهای افراد در زمان انجام یک فعالیت بیشتر می شود. خطاهای ایجاد شده می تواند در رابطه با بینایی، شنوایی و عملکردی در زمان انجام کار باشد. مثلا دید چشم ممکن است تار شده و یا کم سو شود.

زود بیمار شدن: یکی از بخش های مهم بدن که از ما در برابر عوامل بیماری زای مختلف دفاع می کند، سیستم ایمنی است. مهم ترین زمان برای تقویت و بازسازی سیستم ایمنی، موقع خواب و استراحت است. در صورت فراهم نبودن این زمان، سیستم ایمنی ضعیف شده و نمی تواند از بدن آنگونه که باید، محافظت کند. در نتیجه فرد کم خواب نسبت به سایرین بیشتر دچار بیماری های عفونی می شود.

اختلال در هورمون های جنسی: میزان هورمون های جنسی موجود در خون از جمله تستوسترون، به میزان خواب بستگی دارد. در صورت کم خوابی این هورمون ها کاهش یافته و اختلالات جنسی را در افراد می کنند.

ایجاد استرس و اضطراب: کم خوابی می تواند فرد را به یک انسان مضطرب و پریشان بدل کند. در صورت مداوم شدن بی خوابی، اضطراب، افسردگی را نیز به دنبال خود خواهد داشت. میزان افسردگی در افراد دارای اختلال خواب، دو برابر سایرین است. از این رو یکی از راه های درمان افسردگی داشتن خواب کافی است.

ابتلا به دیابت: دیابت نوع ۲ نوعی بیماری است که در صورت داشتن اضافه وزن و رژیم نادرست غذایی به آن دچار می شود. کم خوابی نیز یکی از عوامل دیگری است که بر ایجاد این بیماری اثر دارد. در واقع نخوابیدن طی ساعات کافی، سوخت و ساز بدن را دچار اختلال کرده و موجب ایجاد مقاومت در برابر انسولین می شود.

ایجاد مشکلات قلبی عروقی: یکی از مهم ترین بخش های بدن که به راحتی از کم خوابی آسیب می بیند، قلب است. افراد کم خواب در مقایسه با سایرین، فشار خون و ضربان قلب بالاتری دارند. همچنین پروتئین های مضر موجود در قلب این افراد بیشتر است. همه این موارد سلامت قلب و عملکرد آن را با مشکل روبرو می کند و در درازمدت، فرد دچار مشکلات جدی قلبی عروقی می شود.

مشکلات ماهیچه ای: در صورت نبود زمان کافی برای استراحت، ماهیچه ها فرصت کافی برای ترمیم آسیب های ایجاد شده در طول روز را ندارند. همچنین بافت ماهیچه ای به دلیل وجود برخی هورمون ها سخت تر شده و کیفیت خود را از دست می دهند. هورمون های رشد که از لازمه های این بخش است، اغلب در زمان خواب ترشح می شود.

سردرد: یکی از مهم ترین عوارض بی خوابی، سردرد است که در صورت ادامه دار شدن این عادت غلط به میگرن تبدیل می شود.

مشکلات گوارشی: نبود خواب منظم، فرد را بیشتر در معرض بیماری های گوارشی خصوصا روده قرار می دهد. حتی مشکل بیماران مبتلا نیز در صورت نداشتن ساعات کافی خواب و استراحت، تشدید می شود.

مرگ ناگهانی و زودرس: در صورت مداوم بودن بی خوابی و کم خوابی، مشکلات زیادی برای افراد ایجاد می شود که اشاره شد. ممکن است در اثر ایجاد این مشکلات و عوارض و بی توجهی به آنها، فرد دچار مرگ زودرس و ناگهانی شود.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *