چگونه در بزرگسالی دوست جدید پیدا کنیم؟

شاید خیلی از شما در بزرگسالی با تغییر سبک زندگیتان دوستان قدیم خود را از دست داده اید یا متوجه شدید که دوستان قدیمی تاثیرات منفی روی شما دارند و دوست دارید دوست های جدید و متفاوتی داشته باشید یا اینکه به یه شهر جدید نقل مکان کردید و تو این شهر دوستان کمی دارید و این موضوع در بزرگسالی وقتی که به دانشگاه یا مدرسه نمی روید سخت تر است اخیرا یکی از دوستانم به من گفت من فکر می کنم دوره لیسانس برای دوست پیدا کردن بهترین زمانه و بعدش خیلی سخت میشه دوست جدیدی پیدا کرد و من یکم مایوس شدم چون به تازگی مهاجرت کردم و در شهر جدید دوستان کمی دارم.

چرا انقدر سخت است که در بزرگسالی دوستان جدیدی بیابیم؟ آیا من تنها کسی هستم که اینگونه فکر می کنم؟ من میخوام به شما یاد بدم چگونه دوست جدیدی پیدا کنید. در این متن به ۵ راه برای پیدا کردن دوستان جدید اشاره می کنیم. دوست جدید پیدا کردن می تونه خیلی ترسناک باشه اما قطعا تلاش برای دوست جدید پیدا کردن ارزشمند است. دوستان ما بخش مهمی از زندگی ما هستند که شادی ها و غم هایمان را با هم تقسیم می کنیم و پستی بلندی های زندگی را با هم پشت سر می گزاریم.

اگر به دنبال دوستان جدیدی هستید باید مشخص کنید که چه نوع دوستی می خواهید، دوستان به سه دسته تقسیم می شوند:

۱.Hi-Bye” friends”یا آشنایان: شما آن ها را در مدرسه یا محل کار می بینید صبح ها سلام و احوال پرسی می کنید و در پایان روز با هم خداحافظی می کنید و بعد از فارغ التحصیلی یا ترک محل کار دیگر آن ها را نمی بینید.

۲.دوستان عادی: دوستانی که با آن ها هر چند وقت یکبار رفت و آمد دارید و در مورد موضوعات عادی صحبت می کنیم.

۳.best friends: دوستان واقعی و راستین شما هستند و می توانید در مورد هر چیزی با آن ها صحبت کنید ممکنه شما هر روز آن ها را ببینید یا هفته ای یکبار یا حتی دیرتر ولی کیفیت دوستی شما به میزان رفت و آمدتان بستگی ندارد شما می توانید به آن ها اعتماد کنید زمانی که به آن ها نیاز دارید هر کاری برایتان می کنند آن ها شما را حتی بهتر از خودتان می شناسند.

بیشتر ما دنبال ساختن دوستان عادی یا اگر ممکن باشد یافتن دوستان واقعی هستیم که بسیار ارزشمند است.

شما هر قدر هم انزوا طلب و کم حرف باشید با تمرین می توانید مهارت های ارتباطی را یاد بگیرید و با صرف زمان و تلاش فردی اجتماعی تر شوید. این هم از تمرین های ما برای اجتماعی تر شدن:

۱.شناختن ترس های ذهنی
اولین قدم برای دوستیابی این است که تصویر ذهنی سالمی از دیدن دوستان جدید ایجاد کنید. برخی از ما ملاقات افراد جدید را یک اتفاق ترسناک می دانیم ما مضطرب میشیم در مورد اینکه اثر خوبی روی آنها بگذاریم تا از ما خوششان بیاید یا چگونه با هم مکالمه خوبی داشته باشیم این ترس ندانسته ما را از داشتن دوستان جدید محروم می کند کمرو بودن نتیجه ترس است. در حقیقت این ترس فقط در ذهن ماست ۹۹ ئرصد مردم آنقدر سرشان با کارهای خودشان گرم است که به شما آنقدر توجه نمی کنند و آنقدری که شما نگران اثرتان روی آن ها هستید آنها هم نگرانند که به نظر شما چگونه آدمی هستند حتی اگر آن ها شما را بر اساس آنچه انجام داده اید یا گفته اید قضاوت کنند آیا این افراد جزو کسانی هستند که شما علاقمندید با آن ها دوست شوید؟ من اینطور فکر نمی کنم.

۲.با کسانی که می شناسید شروع کنید.
اگر شما خیلی اجتماعی نیستید دیدن گروهی از افراد جدید برایتان ترسناک است اگر همینطور است کوچک شروع کنید و با افرادی که با آن ها آشنا هستید شروع کنید راه های زیر را امتحان کنید:

دسترسی به آشنایان: در سال های اخیر با چه کسانی آشنا شده اید؟ یا دوستانی هستند که مدتی است از آن ها بی خبرید؟ به این دوستان یک پیامک دوستانه بفرستید و در زمان آزداشان یک قرار ملاقات بگذارید این فرصتی است برای یافتن دوستی جدید.

به گروهی جدید بپیوندید: این راهی است برای اینکه با آدم های جدید باشید در این گروه ها معمولا افراد برون گرا و با هیجان رهبری را بر عهده داشته و بیشتر صحبت می کنند شما می توانید پویایی رابطه بین افراد مختلف را ببینید و یاد بگیرید.

با دوستان دوستانتان آشنا شوید: شما می توانید با آن ها به گردش های بیرون شهر بروید یا فقط از دوستتان بخواهید شما را به آن ها معرفی کند اگر شما احساس راحتی با دوستتان دارید شانس خوبی برای این دارید که با دوستان آن ها هم رابطه خوبی داشته باشید.

دعوت ها را بپذیرید و بیرون بروید: من دوستانی دارم که به ندرت بیرون می روند، زمانی که به مهمانی دعوت می شوند اغلب به مهمانی نمی روند و در خانه می مانند دایره اجتماعی آن ها محدود می شود اگر می خواهید دوستان بیشتری داشته باشید باید یک قدم از محدوده امن خود خارج شوید، اگر در خانه بمانید نمی توانید دوستان جدیدی بیابید!

۳.خودتان را بیرون ببرید.
قدم بعدی این است که با کسانی که نمی شناسید دوست شوید می توانید راه های زیر را دنبال کنید:

ورک شاپ ها و مسابقه ها: وقتی در ورکشاپی شرکت می کنید که به آن علاقه دارید در آنجا با افرادی آشنا می شوید که ذهنیت و علاقه مشابهی با شما دارند و می توانند دوستان خوبی برای شما باشند.

فعالیت های داوطلبانه: یک راه برای اینکه با یک تیر دونشان بزنید نه تنها مهربانی را توسعه می دهید بلکه با افرادی دلسور و مهربان آشنا می شوید که دوستانی ارزشمند برای شما می شوند.

به مهمانی بروید: مهمانی های تولد، کریسمس، رویدادها و … مکان هایی هستند که می توانید دوستان جدید زیادی پیدا کنید.

انجمن های آنلاین: اینترنت هم راهی برای ملاقات با افراد جدید است برخی از بهترین دوستی ها از طریقه آنلاین ایجاد شده اند ما همچنین روابط خوبی با کسانی که هرگز آن ها را حضوری ندیده ایم داریم. امروزه فضای آنلاین یکی از مکان های مرکزی به وجود آمدن انجمن هاست.

۴.اولین قدم را بردارید.
همیشه برای شروع یک دوستی کسی باید اولین قدم را بردارد اگر در مهمانی کسی به سراغ شما نیامد شما جلو بروید و سلامی بکنید، سعی کنید یکدیگر را بهتر بشناسید چیزی در مورد خودتان به اشتراک بگذارید و به او هم فرصت بدهید تا از خودش بگوید مثلا بپرسید امروز را چگونه گذرانده اند.

۵. be open

الف) متعصب ناشید و قضاوت نکنید: گاهی شما تصوری از پیش تعیین شده در مورد نوع دوستی که می خواهید دارید مثلا کسی که گوش می دهد، فیلم هایی که شما می بینید را می بیند، سرگرمی های شمابه دارید، تحصیلات مشابه دارد و … و وقتی آن ها را ملاقات می کنید می بینید که آن ها متفاوتند از آنچه شما انتظار داشتید و در نتیجه این رابطه را ادامه نمی دهید، این کار اشتباه است به دوستیتان شانس بدهید تا شکوفه بدهد. برخی از بهترین دوستان ما کسانی هستند که با ما تفاوتهای بسیاری دارند.

ب) قلبتان را بگشایید: یعنی اعتماد کنید، ایمان داشته باشید و به وجود خوبی در دیگران باور داشته باشید. شما نمی توانید هیچ رابطه جدیدی ایجاد کنید اگر به دیگران اعتماد نکنید و بترسید.

۶. فرد مورد نظر را بشناسید.
برای شناختن یک فرد می توانید سوال های زیر را بپرسید:
کارش چیست؟
به چه سرگرمی هایی علاقه دارد؟
چه چیزی برای او بیشترین ارزش را دارد؟
هدف ها و رویاهای زندگی اش چیست؟
چه چیزی به او انگیزه می دهد؟

۷.ارتباط واقعی داشته باشید
گاهی ما خیلی در مورد اینکه دیگران در مورد چه فکر می کنند، ما چه باید بگوییم و حرکت بعدیمان باید چه باشد نگرانیم شما می توانید روی چیزهایی که می خواهید بگویید فکر کنید اما نباید در مورد آن وسواس داشته باشید این رفتارها به شما کمک نمی کند.
گرمی، عشق و احترام متقابل نشان دهید کارهایی انجام دهید که می خواهید نه کارهایی که مجبورید. اگر ارتباطی واقعی داشته باشید کسانی را جذب می کنید که میخواهند ارتباط واقعی داشته باشند و از میان آن ها بهترین دوستان آینده تان را می یابید.

۸.خودتان باشید، تظاهر نکنید.
برای یافتن دوستان جدید خودتان را تغییر ندهید این بدترین کاری است که می توانید انجام دهید. اگر خودتان باشید دوستان جدید بالقوه شما همانگونه که هستید شما را می شناسند و برای ادامه دوستی با شما تصمیم می گیرند لازم نیست خیلی خوش صحبت یا برونگرا باشید تا بتوانید دوست پیدا کنید دوستی های راستین بر اساس پذیرش یکدیگر همانگونه که هستید شکل می گیرند.

۹. در کنارشان باشید.
دوستی پیوندی حمایت کننده بین دو نفر است تا جایی که می توانید در کنارشان باشید، در حال حاضر هیچکدام از دوستانتان به کمک نیاز ندارند؟ چگونه می تونید بهتر از آن ها حمایت کنید؟ زمانی که به دوستتان کمک می کنید انتظار نداشته باشید دفعه بعد کاری برای شما انجام دهد، با سخاوت رفتار کنید.

۱۰. تلاش کنید تا در ارتباط بمانید.
ما باید تلاش کنیم تا از رابطه دوستی به وجود آمده نگهداری کنیم میل و رضایت شما برای تلاش کردن برای نگهداری یک دوستی تفاوت بین یک دوست واقعی و دوست hi-bye را مشخص می کند لازم نیست حتما چند روز یکبار یا هفته ای یکبار یکدیگر را ببینید ماهی یکبار یا چند ماه یکبار هم کافی است. گاهی شما چند ماه یکبار بهترین دوستانتان را می بینید می تواند به دلیل دوری محل زندگی یا مشغله کاری زیاد باشد ولی چیزی از کیفیت دوستی شما کم نمی کند و هر بار که یکدیگر را می بینید حرف های زیادی برای گفتن دارید و اتفاقات مشابهی را در زندگیتان تجربه کرده اید. اگر مشغله کاری قرار گذاشتن را برای شما سخت کرده است در زمان ناهار یا شام یا زمان چای خوردن عصرانه تان در نزدیکی محل کارتان یکدیگر را ملاقات کنید یا از طریق اس ام اس، تماس تلفنی یا تماس تصویری با یکدیگر در تماس بمانید. در دنیای امروز ایجاد ارتباطات از هر دوره ای آسان تر شده است و مردم اجتماعی تر از قبل هستند و ارتباطات به خانواده محدود نمی شود. هیچوقت از ترس تنها شدن یک رابطه دوستی ناسالم را ادامه ندهید و همچنین یک رابطه دوستی را به خاطر بهانه های کوچیک و اختلافات ناچیز از دست ندهید شاید ایجاد رابطه دوستی بیشتر از همه برای افراد مغرور سخت باشد این افراد بیشتر از هر چیز به خودشان اهمیت داده ودیگران را نمی بینند در رابطه دوستی از خود گذشتگی و احترام متقابل اهمیت زیادی دارد و باید مهربان تر و سخاوتمند تر باشیم تا بتوانیم روابط سالمی ایجاد کنیم.

همین امروز دست بکار شوید و با دوستانی که مدتی است یکدیگر را ندیده اید قرار ملاقات بگذارید و با آشناهایتان ارتباط نزدیک تری برقرار کنید.

نویسنده: فاطمه موسی کاظمی

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *