چه اندازه در رابطه با جوش های سرسیاه، آگاهی دارید؟

جوش ها و عوارض پوستی، انواع مختلفی دارند که چربی دانه های زیر پوست، یکی از آنهاست. جوش هاس سرسیاه و سرسفید، در گروه این جوش ها قرار می گیرند. جوش ها، علاوه بر پوست صورت، در بخش های دیگری مثل کمر و سینه نیز دیده می شوند. اکثر افراد با این جوش ها سروکار دارند و در رابطه با آنها حس خوشایندی ندارند. به همین دلیل، همواره سعی دارند تا با روش های مختلف آنها را برطرف کنند. در این مقاله، راهکارهایی برای درمان جوش های سرسیاه ارائه شده است.

جوش سرسیاه چیست و چگونه به وجود می آید؟
در سطح پوست، منافذی وجود دارد که در بخش زیرین پوست با استفاده از یک مجرا به یک کیسه مویی ختم می شود. درون این کیسه، غددی وجود دارد که وظیفه ترشح چربی را بر عهده دارند. چربی های تولید شده از طریق مجرا به سطح پوست راه پیدا کرده و باعث ایجاد نرمی و رطوبت پوست می شود. اما در برخی مواقع، مجراهای خروج چربی مسدود شده و چربی ها به صورت نقاطی برجسته در زیر پوست حبس می شوند.

علت بسته شدن مجرا، می تواتد انباشته شدن سلول های مرده، چربی و باکتری ها در آن است. در این موارد که برجستگی با التهاب یا قرمزی همراه نیست، به آن جوش سر سفید یا جوش بسته می گویند. اما گاهی بخش بسیار باریکی از مجرا باز شده و چربی های تجمع یافته با مقداری هوا تماس پیدا می کند. تماس با هوا، چربی ها را اکسید کرده و رنگ سیاهی در آنها ایجاد می کند. در این موارد، به جوش های ایجاد شده، جوش های سرسیاه گفته می شود. بنابراین مشخص می شود که کثیفی و آلودگی سطح پوست، دخالتی در ایجاد جوش های سرسیاه ندارد و این نظریه بی اساس است.

این نوع جوش ها که بسیار شایع است، در بخش های خاصی از صورت مثل چانه و روی بینی بیشتر دیده می شود. اما ممکن است این جوش ها فقط محدود به صورت نباشد و در بخش های دیگری مثل کمر، کتف، سینه، گردن و بازو دیده می شود. سن خاصی را نمی توان برای این جوش ها در نظر گرفت و تقریبا در هر سن و سالی دیده می شود. البته در نوجوانی به دلیل ترشح بیشتر برخی هورمون ها، ممکن است جوش های سرسیاه بیشتری در سطح پوست دیده شود.

چگونه جوش های سرسیاه را می توان درمان کرد؟
جوش های سرسیاه به دلیل نداشتن التهاب و قرمزی یا برجستگی، ظاهر زننده ای ایجاد نمی کند. اما اگر تعداد آنها زیاد باشد، منظره ای زشت و پوستی نامطلوب ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل افراد وسوسه شده و سعی در فشار با انگشت و تخلیه آنها دارند. اما این حرکت، نتیجه جالبی ندارد و علاوه بر زخم، می تواند بافت های مجاور را نیز آلوده کند. اما راهکارهای زیادی برای درمان این مشکل پوستی وجود دارد که می توانید به جای فشار دادن، از آنها استفاده کنید.

چسب پاکسازی: چسب های منفذی، محصولاتی هستند که برای از بین بردن جوش ها و پاکسازی لایه سطحی پوست طراحی شده است. این چسب ها را می توان برای بینی و چانه استفاده کرد و نتیجه آن را بلافاصله مشاهده کرد.

استفاده از محصولات رتینول: می توان به مزشک متخصص مراجعه کرد و از محصولات رتینول برای از بین بردن این جوش ها استفاده نمود. البته این داروها عوارضی مثل قرمزی و خشکی پوست دارند و در دوزهای مشخصی باید استفاده شوند. به همین دلیل نباید بدون مشاوره پزشک دست به این کار زد. استفاده از این روش برای رسیدن به نتیجه به یک ماه زمان نیاز دارد.

ماسک خاک رس: اگر به دنبال روشی ملایم تر از داروی رتیینول هستید، ماسک خاک رس را از دست ندهید. این ماسک جاذب چربی پوست بوده و منافذ پوست را پاکسازی کرده و زمینه های بروز این جوش ها را از بین می برد. این ماسک برای انواع پوست ها قابل استفاده است. مثلا برای پوست های چرب و معمولی، بهتر است از بنتونیت و رس سبز فرانسوی استفاده می شود. در حالی که رس کائولین برای پوست های خشک و حساس مناسب تر است.

دستگاه مکش: اگر به دنبال راهکاری برای رفع جوش های سرسیاه بدن هستید، بهتر است به جای روش های بالا از دستگاه مکش استفاده کنید. دستگاه مکش ساختاری ساده داشته و به صورت یک فلز باریک با یک پیچ در سر خود است. با فشار این میله بر روی جوش، آنها بدون آسیب بافتی تخلیه می شوند.

چه کنیم تا کمتر به جوش های سرسیاه مبتلا شویم؟
برای مانع شدن از ابتلا به جوش های سرسیاه، باید همواره سطح پوست خود را تمیز و پاک نگه دارید. این کار با حذف سلول های مرده سطح پوست و کنترل چربی ترشح شده در آن صورت می گیرد. برای این منظور می توانید از یک لایه بردار ملایم استفاده کنید؛ اما زیاده روی در این کار اصلا توصیه نمی شود و می تواند آسیب پوستی ایجاد کند. در این صورت ترشح چربی بیشتر شده و زمینه ایجاد جوش های سرسیاه فراهم می گردد. بنابراین سعی کنید با استفاده از یک پاک کننده ملایم، پوست خود را پاک، نرم و مرطوب نگه دارید.

نکته دیگر اینکه اگر اهل استفاده از وسایل آرایشی هستید، در انتخاب و خرید خود دقت زیادی داشته باشید. در بسیاری از محصولات برچسبی با عنوان “عدم ایجاد دانه چربی” وجود دارد که در صورت وجود، می توان با خاطری آسوده از آن استفاده کرد.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *