معروف ترین مجسمه های دنیا

در طول تاریخ هنرمندان زیادی با هنر و خلاقیت خود، مجسمه هایی را ساخته اند که هر کدام نشان از یک روایت است. امروزه مجسمه ها بخش مهمی از تاریخ  و فرهنگ و تمدن ملل مختلف است. با ما همراه باشید تا شما را با تعدادی از معروف ترین مجسمه ها در دنیا آشنا کنیم.

مجسمه ی آزادی در امریکا

معروف ترین مجسمه های دنیا

یکی از معروف ترین مجسمه های جهان و سازه هایی که انسان آن را خلق کرده است، مجسمه ی آزادی است که در جزیره ی آزادی منهتن نیویورک واقع شده است. طرح این مجسمه به شکل یک الهه رومی مونث است که در حال گام برداشتن است و روکشی از مس روی آن را پوشانده است. بر روی سر این مجسمه هفت اشعه ی نورانی وجود دارد و در دست چپ آن یک لوح سنگی و در دست راست خود مشعلی برافروخته است که در بالای سر خود نگه داشته است. این مجسمه ی ۴۶ متری نمادی از آزادی امریکا و نشان خوش آمدگویی به مسافران این شهر است. مجسمه ی آزادی در سال ۲۸ اکتبر ۱۸۸۶ به مناسبت استقلال امریکا ساخته شد. طرح این یاد بود را مجسمه ساز فرانسوی به نام «فردریک بار تولدی» و سازنده ی آن یک مهندس فرانسوی به نام «گوستاو ایقل» ساخته است که سازنده ی برج ایفل هم بوده است. این مجسمه یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری در امریکا به شمار می رود که سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند.

مجسمه ی مسیح در برزیل

معروف ترین مجسمه های دنیا

تندیس مسیح منجی یکی دیگر از مجسمه های زیبای دنیاست که در منطقه ی «ریو دوژانیرو» برزیل واقع شده است. این مجسمه یکی از زیباترین آثار هنری است که در سبک دکو در دنیا قرار دارد و قدمت آن به سال های ۱۹۲۶ تا ۱۹۳۱ بر می گردد. این مجسمه در ارتفاع ۷۰۰ متری از کوه کورکووادو قرار گرفته است که ارتفاع آن به ۳۰ متر و عرض آن حدود ۲۸ متر می باشد و لقب پنجمین مجسمه ی بزرگ مسیح را از آن خود کرده است. طراحان این مجسمه پُل لاندوسکی ( Paul Landowski ) و هیترو دا سیلوا کوستا  ( Heitor da Silva Costa )بودند. این مجسمه نشان از پذیرش همه ی انسان ها در آغوش عیسی مسیح است.

مجسمه ی ابوالهول  در مصر

معروف ترین مجسمه های دنیا

مجسمه ی ابوالهول یکی از قدیمی ترین مجسمه ها است که در حدود ۲۵۵۸-۲۵۳۲ قبل از میلاد ساخته شده است و تاکنون به یادگار مانده است. این مجسمه ی بزرگ که تنها مجسمه ی تک سنگی در دنیا محسوب می شود، سال ها در زیر شن پنهان بود تا اینکه با نمایان شدن نشانه های از آن، باستان شناسان شروع به خارج کردن آن از زیر خروارها شن کردند. اکنون با طول ۷۴ متر و ۲۰ متر عرض، در منطقه ی سواحل غربی رود نیل و در کنار اهرام مصر قرار گرفته است. ای مجسمه تصویری از یک موجود افسانه ای به نام sphinx است که ترکیبی از انسان و حیوان را نشان می دهد. بدن آن به شکل شیر و سر آن شبیه به یک زن می باشد و بال هایی به شکل بال عقاب دارد که از دید مصریان نماد آفتاب است. این مجسمه ی افسانه ای رازهای زیادی دارد که به هنرمندان و خالقین آن بر می گردد.

مجسمه ی موآیی در شیلی

معروف ترین مجسمه های دنیا

در جزیره ی ایستر کشور شیلی مجموعه ای از مجسمه ها با ابعاد مختلف در یک راستا ساخته شده اند که نام آن ها موآیی نامیده شده است. کوچکترین این مجسمه ها ارتفاعی کمتر از ۱.۲ و حدود ۱۶۵ تن هم وزن دارد. بلندترین آن ها پارو نام دارد که ارتفاعش به ۱۰ متر و وزنش به ۷۵ تن می رسد. اما در میان این مجسمه ها، یک مجسمه ی نیمه تمام وجود دارد که اگر ساخته میشد ارتفاعش به ۲۱ متر می رسید. طبق گفته ی باستان شناسان قدمت این مجسمه ها به سال های ۱۲۵۰ تا ۱۵۰۰ می رسد که به دست مردمان پانویی ساخته شده است. تاکنون محققان موفق به کشف ۸۸۷ عدد از این مجسمه ها شده اند. این مجسمه نماد اصلی از فرهنگ جزیره ی ایستر شیلی است.

مجسمه ی سرهای عظیم در مکزیک

معروف ترین مجسمه های دنیا

این مجسمه های بزرگ از تمدن کلمبیایی در شهرهای وراکروز(Veracruz)  و تاباسکو (Tabasco) باقی مانده است که قدمت آن به سال های ۱۴۰۰ تا ۴۰۰ پیش از میلاد بر می گردد. این مجسمه ها دارای سرهای بزرگی هستند که کلاه خود روی آن ها قرار گرفته است و یکی از ارزشمندترین آثار باقی مانده در این تمدن به حساب می آیند. سرهای بزرگ این مجسمه ها نشان از فرمانروایان این سرزمین می دهد. محققان تاکنون ۱۷ سر با ارتفاع های کمتر از ۳ متر کشف کرده اند که هیچ کدام از آن ها شبیه به یکدیگر نمی باشند.

نویسنده: آرزو حسینی

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *