لوگو چیست؟

استفاده از تصاویر برای رساندن منظور به مخاطب ،اولین ابزار بشر برای ارتباط با یکدیگر در زمان ها و مکان های متفاوت بود. انسان ها به صورت غریضی و کاملا ناآگاهانه پیام تصاویر را درک می کنند و به ذهن می سپارند.تصاویر نشانه ها به عنوان یک المان از وضعیت، اهداف وخواسته ها به راحتی درک می شود.

لوگوچیست؟
لوگو یک طرح از علائم، نوشتار یا سمبل به عنوان یک نشانه از شرکت و کار شماست. این نماد می تواند به صورت هوشمندانه و حرفه ای ، کالا یا خدمات شما را به مخاطب معرفی نماید. همه ی شرکت ها اعم از کوچک و بزرگ از لوگو برای انتقال پیام تبلیغاتی یا هدف خود به مخاطبین استفاده می کنند.چراکه یک طرح بصری به راحتی در اذهان جای گرفته و تاثیر گذاری بیشتری خواهد داشت.

چگونه یک هویت بصری داشته باشیم؟
ترکیبی از نام ها، چهره، حروف و اعداد می تواند هویت بصری شما را به صورت یک لوگو بیان کند. طراحی لوگوی حرفه ای و زیبا تعیین کننده ی میزان حرفه ای بودن شماست. به عنوان مثال اولین چیزی که پس از شنیدن برند نایک به خاطر می آوریم لوگوی آن است. شرکت های بزرگی مانند اپل نیز توانسته اند با ایجاد طرحی ساده، هویت بصری فوق العاده و ماندگاری در ذهن مخاطبین ایجاد کنند.

انواع لوگو چیست؟

لوگوی تصویری: این لوگو شامل یک آیکون، سمبل یا پیکتوگرام ساده است. مانند لوگوی اپل که تنها شامل یک تصویر است.

  • آیکون یا سمبل: تنها یک شکل ساده و یا نماد معمولی لوگوی را تشکیل می دهد. این اشکال با اهداف و خدمات شرکت کاملا هماهنگ اند. به عنوان مثال در لوگوهای وسایل ورزشی از ورزشکاران یا نماد های ورزشی استفاده می کنند.
  • پیکتوگرام: علائم و نماد هایی که در همه جای دنیا دارای مفهوم خاطی است و برداشت همه از این طرح ها یکسان است. مانند علائم جاده ای و شهری علایم نشان دهنده ی فرودگاه یا محل تاکسی.

لوگوی نوشتاری: در این لوگو از نام شرکت به عنوان لوگوی آن برند استفاده می کنند. حتی گاهی با نوشتن نام سازمان با فونت های متفاوت و یونیک لوگوی مورد نظر به دست می آید. مانند لوگوی سامسونگ یا توییتر که از نام کمپانی با استفاده از فونتی خاص تشکیل شده است.

  • گاهی از حرف اول نام شرکت برای طراحی لوگو استفاده می کنند؛ به این نوع لوگو مونوگرام می گویند.( لوگوی کمپانی چنل )
  • از نام و برند سازمان می توان به نحوی استفاده کرد که نوشتار از دید بصری به تصویری مفهومی مبدل شود در این نوع لوگو، خلاقیت طراح به وضوح به چشم می آید. این نوع type-based logo نام دارد.

لوگوی ترکیبی: واضح است که این نوع لوگو از ترکیب علائم نوشتار طراحی می کند. مانند لوگوی ناسا که از نام کمپانی و تصویری که حیطه ی کاری آن را نشان می دهد استفاده شده است.

یک لوگوی جذاب چه ویژگی هایی دارد؟
طراحی لوگوی حرفه و موفق نیازمند رعایت فاکتور هایی است که یک طرح را برای مخاطب جذاب تر می کند. این فاکتور ها عبارت اند از:

  • زیبایی و سادگی: با استفاده از طرح ها ابتدایی و ساده به صورت هوشمندانه و بدون پیچیدگی لوگوی زیبایی تهیه خواهد شد.
  • خلاقیت و نوآوری: لوگوی هر سازمان باید طرحی منحصر به فرد باشد. استفاده از لوگو ها و طرح های از پیش تعیین شده، کار را قدیمی جلوه می دهد.
  • رعایت اصول رنگ ها و طراحی: هر طراح شیوه طراحی خاص خود را دارد اما اصول کلی مانند رنگ بندی و… در همه ی طرح ها رعایت می شوند.
  • قابلیت ثبت قانونی: لوگو های یونیک و منحصر به فرد قابلیت ثبت قانونی دارند.
  • گویا و مرتبط: لوگوی هر شرکت و سازمان، بیانگر اهداف، خدمات و حیطه ی کاری آن است. بنابراین طراحی لوگوی گویا و مرتبط از مهم ترین اصول طراحی است.
  • ماندگاری و تکامل: طرحابتدایی لوگو به صورتی است که قابلیت تغییر و پیچیدگی را داشته باشد. باید بتوان آن را با تغییر اهداف فعالیت و سازمان تغییر و تکامل داد.

در هنگام طراحی لوگو به چه فاکتور های توجه کنیم؟
برای طراحی لوگوی مناسب در ابتدا هدف، کالا، یا خدمات ارائه شده توسط کمپانی خود را مشخص کنید. در مرحله ی بعد اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را لیست کردن و اولویت بندی نمایید. می توانید لوگوی رقبای خود را بررسی کرد و طرح متفاوتی داشته باشید. همچنین مخاطبان خود را شناسایی کنید و مطابق سن،جنسیت و سلیقه ی آن ها له طراحی لوگو اقدام کنید.
مشخص کردن نوع لوگو در همان ابتدا، به پیش برد روند کار کمک می کند. رنگ لوگو را نیز با توجه به حیطه ی کاری مشخص نمایید؛ مانند سازمان ناسا ،که از لوگویی به رنگ آسمان استفاده می کند.

به نظر شما چه عوامل دیگری در طراحی لوگو اهمیت دارد؟

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *