وکیل طلاق توافقی

از آن جایی که در دنیای مدرن امروز بیشتر از گذشته بر تنش اجتماعی افزوده شده و برای حل مسائل مختلف کارشناسان و افراد با تجربه و خبره ای وجود دارند که به کمک ابزارها و قوانین راه را برای رسیدن به اهداف گوناگون هموارتر می کنند.
یاری گرفتن از اشخاصی که صلاحیت لازم برای هر چه بهتر انجام دادن کارها و حل وفصل موضوعات مختلف را با کم ترین خطا و ریسک انجام می
دهند از همه نظر به صرفه خواهد بود.
هر کس نسبت به تخصص و شناخت خود در مورد قوانین و راه کارها، بازدهی بیشتری نسبت به افرادی دارد که در آن زمینه شناخت و مهارت کافی را ندارند.
وجود افراد متخصص در شاخه های مختلف زندگی برای هر فرد دستاوردهای گوناگونی دارد و افراد با کمک گرفتن از هر شخص در حوزه ای که در آن تبحر دارد از لحاظ ذهنی، اقتصادی، زمانی و غیره بار کم تری را به دوش خواهند کشید.
همه ی ما در مورد زندگی مشترک و قوانین و حقوقی که هر شخصی با ازدواج کردن باید از آنها مطلع باشد مطالبی را شنیده ایم.
زن وشوهر های زیادی را هم دیده ایم که بعد از مدتی که از ازدواجشان میگذرد تصمیم به جدایی می گیرند و در گیر کشمکش های طلاق و مسائل مالی و عاطفی آن می شوند.
اما سوال اینجاست که چقدر میتوانیم این موارد را کنترل کنیم و در صورت بروز اینگونه مسائل چه تصمیماتی درست هستند وتا چه میزان می شود خسارات و آسیب های احتمالی جدایی و طلاق را به حداقل خود رساند؟
با توجه به این که طی سال های اخیر طلاق و جدایی در جوامع به شدت افزایش پیدا کرده، زن و شوهرهایی که به هر دلیل تصمیم به ترک هم و تمام کردن زندگی مشترکشان می گیرند دنبال کم دردسر ترین مسیر ممکن می گردند و به همین خاطر هم فرایند طلاق توافقی شکل گرفته است.

اما طلاق توافقی چیست؟
طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زن و شوهر با توجه به شرایط زندگی شان تصمیم می گیرند در مورد تمامی مسائل به توافق برسند و در نهایت برای جدایی و اتمام زندگی مشترک اقدام کنند.
زوجین باید در مورد تمامی مسائل زندگی مشترکشان اعم از مهریه، نفقه، حق سرپرستی و یا حضانت فرزندان(در صورت وجود فرزند مشترک)، حق استرداد و یا استفاده از جهیزیه و … به توافق کاملی رسیده باشند تا بعد از آن برای گرفتن گواهی عدم سازش و ثبت دادخواست طلاق و انجام کلیه مراحل قانونی لازم اقدام نمایند.
با توجه به این که وجود وکیل طلاق و کمک گرفتن از تخصص حقوقی و قانونی اش برای هر چه سریع و آسان تر شدن این روند کاری بسیار معقولانه است، و به منظور کاهش هزینه ها، کاهش اتلاف وقت و جلوگیری از هر گونه خسارت مالی و عاطفی ناشی از بی تجربگی و عدم آشنایی به قوانین مربوطه، وجود یک وکیل کاربلد برای دستیابی به نتیجه ی مطلوب توصیه می شود.

طلاق توافقی چه تفاوتی با طلاق عادی دارد؟
به طور کلی تفاوت میان طلاق توافقی با نوع معمولی آن در خواست طلاق از سوی یکی از زوجین یا هر دوی آن هاست،
همان طور که از اسمش هم پیداست در طلاق توافقی هر دو نفر یعنی هم زن و هم شوهر با هم به توافقاتی رسیده و برای گرفتن طلاق و اتمام زندگی مشترکشان درخواست می دهند، در این نوع طلاق بعد از اشتراک بر سر شروط ضمن جدایی زوجین تقاضای مشترکی مبنی بر درخواست طلاق ارائه می دهند اما در طلاق معمولی یکی از طرفین یعنی یا زن و یا مرد به دادگاه مراجعه نموده و درخواست طلاق می کند که بسته به شرایط و حق و حقوق زوجین به در خواستشان رسیدگی خواهد شد.

طلاق توافقی چند نوع است؟
طلاق توافقی شامل دو نوع می باشد:
در اولین مدل که به آن طلاق خلع ید می گویند، زوجه یا همان زن به دلیل کراهت از همسرش و به منظور آسان نمودن مسیر جدایی، هزینه ای معادل مهریه، کم تر از مهریه و یا حتی بیشتر از آن به زوج یا شوهر پرداخت می کند.
در مدل دوم که به آن طلاق مبارات گفته می شود،و در این طلاق کراهت موجود دو طرفه بوده و هزینه ای که زن به شوهرش پرداخت می کند از مهریه اش بیش تر نیست.

وکیل طلاق توافقی کیست؟
فردی که پروسه ی انجام طلاق توافقی را به عهده می گیرد، وکیل طلاق توافقی است.
این شخص باعث سرعت بخشیدن به روند معمول زمان بر و خسته کننده ی این نوع از طلاق است.
مقوله ی طلاق به خودی خود دارای مسیری پر پیچ و خم و سخت است حالا اگر در این میان توافقات زیادی هم اعمال شود که در برخی موارد شفاف نبوده و کاملا بین طرفین حل نشده باشد و یا این که زن و شوهر صاحب فرزند یا فرزندانی هم باشند که تصمیم به جدایی روی سرنوشت آن ها هم بی تاثیر نخواهد بود،وجود وکیل با تجربه در این مسیر کمک شایانی به هر چه هموارتر شدن این فرایند خواهد داشت.

وظیفه ی وکیل طلاق توافقی چیست؟
وکیل طلاق توافقی دو وظیفه ی عمده دارد:

  • اول این که زمان پروسه ی انجام طلاق را به حداقل کاهش داده و زمان صدور رای نهایی دادگاه را کم کند.
  • دوم این که به جای موکل خود که مایل به حضور در جلسات دادگاه و یا حتی مشاوره های طلاق نیست حضور یافته و مسئولیت تکمیل فرآیند طلاق توافقی را به بهترین شیوه به انجام برساند.

مدت زمان لازم برای انجام فرایند طلاق توافقی چقدر است؟
به طور معمول چیزی حدود ۱۵ تا ۳۰ روز روند طلاق توافقی به طول می انجامد که البته نظر قاضی دادگاه، میزان توافقات، شهر محل سکونت طرفین در انجام این روند موثر خواهد بود اما مسلما این زمان از زمان لازم برای طلاق معمولی به مراتب کم تر خواهد بود.
در صورتی که برای انجام طلاق توافقی وکیل گرفته باشید این زمان تا ۱۰ روز هم قابل کاهش خواهد بود البته لازم به یادآوری است که درخواست طلاق در روزهای پایانی هر ماه باعث کمی طولانی تر شدن این روند خواهد بود.

گرفتن وکیل برای طلاق توافقی چه مزیت هایی می تواند داشته باشد؟

  • اول از همه با داشتن وکیل برای طلاق توافقی دیگر نیازی به حضور آن شخص در تمامی مراحل دادگاه نیست.
  • کاهش اضطراب و استرس ناشی از عدم شناخت قوانین و ناآگاهی نسبت به تمام مسائل مربوط به طلاق توافقی با وجود یک وکیل به آسانی مرتفع خواهد شد.
  • حضور وکیل به جای موکل در مجتمع های قضایی و دادگاه امتیازی است که از نظر وجهه ی اجتماعی برای بسیاری از افراد امتیاز محسوب می شود.
  • سریع تر و آسان تر شدن مراحل مختلف طلاق توافقی توسط وکیل مجرب امری بدیهی است.
  • تنظیم اصولی دادخواست طلاق به واسطه ی تخصص شخص وکیل بر روند اجرایی طلاق تاثیر گذار خواهد بود.
  • هزینه ای که صرف گرفتن وکیل مجرب طلاق توافقی می شود به مراتب کمتر از هزینه هایی است که در مسیر طولانی طلاق توافقی صرف خواهد شد.
  • احتمال تنش و درگیری بین زوجین و خانواده ها با وجود وکیل طلاق بسیار کاهش می یابد.
  • دست یابی به تمامی نتایج دلخواه مستلزم وجود شخصی است که به تمامی بندهای قانون مسلط باشد.
  • کاهش و یا حذف جلسات مشاوره ی طلاق که امری الزامی است در حیطه ی تخصصی وکلای طلاق قرار دارد.

برای اجرای حکم طلاق چه مدارکی لازم است؟

  1.  مدارک شناسایی زوجین(شناسنامه و کارت ملی)
  2. عقد نامه یا سند ازدواج
  3. شرح مکتوب توافقات طرفین
  4. نامه ی نظریه ی مشاوره ی خانواده
  5. گواهی عدم بارداری زوجه
  6. وکالت نامه ی محضری طلاق(در صورت گرفتن وکیل)

طلاق توافقی چه هزینه هایی دارد؟
هزینه های طلاق توافقی شامل هزینه ثبت دادخواست طلاق توافقی، هزینه ی مشاوره ی خانواده، هزینه ی طلاق در دفترخانه ی رسمی، و هزینه ی حق وکالت وکیل طلاق توافقی(در صورت گرفتن وکیل) خواهد بود.

در پایان لازم به یاد آوری است که در صورت تصمیم برای گرفتن وکیل طلاق توافقی، لازم است حساسیت و دقت کافی را در این امر مهم در نظر بگیرید،
و طی جلسه ی مشاوره ای رایگان از مدت زمان پروسه ی طلاق، حضور در جلسات مشاوره، داشتن حق تجدید نظر و انصراف از درخواست طلاق، توافقات صورت گرفته و همچنین مسائل مالی، صحبت های لازم را انجام دهید تا به بهترین شیوه ی ممکن و کم ترین زمان به خواسته ی خود دست یابید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *