چند سفرنامه خوب

نمونه ای عالی از سفرنامه های ایرانی
منصور ضابطیان در سفرنامه نویسی هم مانند مجری گری و روزنامه نگاری عالی بوده و سفرنامه هایش ما را با دنیایی جدید آشنا می کند طوری که گمان می کنید همراه او چای نعنا می نوشید و زیر باران در خیابان های ویتنام گام برمی دارید من کتابهایش را در کمتر از دو روز تمام می کنم چون نثر روان و جذاب آن باعث می شود کتاب را زمین نگزارید، کتاب های مارک و پلو، چای نعنا و سباستین از آثار اوست در این مطلب کتاب های او را معرفی می کنیم تا در صورتی که می خواهید به این کشورها سفر کنید کمی بیشتر در مورد آن کشور بدانید و بعد در این کشور قدم بگزارید.

مارک و پلو
مجموعه ای از عکس ها و شرح سفر به فرانسه، اسپانیا، لبنان، هندوستان، ایتالیا-اتریش، ارمنستان و آمریکا ست در سال ۸۹ به چاپ رسیده است، این کتاب از کتاب خواندن درپاریس می گوید که همه گیر است از کودک و پیرتا سیاه و سفید را شامل می شود. در سفر به پاریس نویسنده به سراغ مهرانه می رود که برای عمل با کمک مردم به پاریس آمده و جویای حالش می شود مشخص می شود فرانسه کل پول درمان را بلوکه کرده و حتی مقداری هم برای بهبود شرایط زندگیشان برگردانده نمی شود تا عمل که حالا حالاها طول می کشد انجام شود. در مورد ایتالیا نیز این نکته جالب را بدانید که اگر شخصی ناگزیر باشد تنها یک جا را در دنیا برای سفر انتخاب کند اگر ایتالیا را انتخاب کند ضرر نکرده است در این کتاب گزارشی کوتاه نیز از اتریش آمده است.

مارک دو پلو
توسط نشر مثلث در سال ۹۳ منتشر شده است مجموعه ای از یادداشت ها از سفر به نقاط مختلف دنیاست از فر به کنیا (که واقعا دوسداشتنی است) تا برزیل و آلمان و حتی سفر به عراق و زیارت کربلا مطمئنا در سفر به کنیا طبیعت زیبایش مثال زدنی است و از بلژیک می گوید که شیرینی و شکلات های خوشمزه ای دارد و تعداد زیاد ایرانیانی که در آلمان به دنبال رویاهایشان آمده اند و خیلی ها که به آنچه می خواستند نرسیده اند و همچنین شرح سفر به یونان شهر زیتون و فلسفه و زیبایی های جزیره میکونوس را شرح می دهد.

برگ اضافی
مجموعه سفرنامه و عکس ها که در سال ۸۴ به چاپ رسیده است یادداشت هایی از شرق تا غرب را شامل می شود اطلاعات کاملی از سفر به شهرهای مختلف ارائه نمی کند از بانکوک و بوداپست تا بارسلون و آمستردام خاطراتی کوتاه را روایت می کند او خاطره ای از اجرای رابی ویلیامز را روایت کرده است.

سباستین
سباستین شرح سفر به کوباست که یک سال بعد از برگ اضافی در سال ۹۵ به چاپ رسیده است و از نظر طراحی جلد بسیار چشم نواز است، کوبا همیشه ما را یاد چه گوارا و کاسترو می اندازد این کتاب به ما فرصت می دهد تا کوبا را شکل دیگری بشناسیم.
این کتاب برای من بسیار خواندنی بود از یک رستوران ایرانی در کوبا تا ماجرای سفر به خانه همینگوی که نویسنده مورد علاقه نویسنده است همینگوی در آمریکا به دنیا آمد اما بیشتر عمرش را در خارج از این کشور سپری کرد او در ۵۸ سالگی بعد از تجربه های فراوان در زندگی ، جنگ، سفر به آفریقا و معروف شدن به کوبا آمد و خانه ای خاص که یک معمار اسپانیایی آن را ساخته است را خریداری کرد شرح این خانه استثنایی که در همه جای آن کتاب پیدا می شود را در سباستین از دست ندهید.

چای نعنا
سفرنامه مراکش در زمستان ۸۶ منتشر شد مراکش دروازه آفریقاست در این سفرنامه از سفر به کازابلانکا می گوید برای اکثر افراد یادآور فیلمی عاشقانه است تا یک شهر در مراکش همچنین از چای نعنای مراکش که برای ذائقه ما ایرانی ها عالیست. روایت ضابطیان از شهر شفشاون برای من بسیار زیبا بود با آن دیوارهای آبی خیال انگیز کاش ما کمی رنگ به شهرمان اضافه می کردیم.
در جایی از کتاب در مورد شهر فِس یکی از قدیمی ترین شهر های مراکش می خوانیم “نمی دانم چرا بی دلیل مرا یاد شیراز میاندازد شاید به خاطر گل های اطلسی یا نخل ها و نسیم بهاری اش که حال آدم را واقعا بهتر می کند.” فس به سه قسمت مدینا، بخش مدرن و فس جدید تثسیم می شود مدینای فس بزرگترین منطقه ثبت شده یونسکو است که هیچ وسیله نقلیه موتئری حق رفت و آمد در آن ندارد و ۹۴۰۰ کوچه دارد که می توانی ساعت ها در آن ها قدم بزنی و دستفروش ها، مغازه ها و خانه های قدیمی زیبایی ببینی و لذت بخش ترین تجربه جهان را داشته باشی.

موآ
کتاب جدید منصور ضابطیان زمستان ۹۷ به چاپ رسید که از سری سفرنامه هایش موآ نام گرفت، موآ روایت سفر به ویتنام است جایی که برای اکثر افراد ناشناخته است موآ گرفته شده از نام باران است و به این دلیل انتخاب شده که ویتنام در اکثر روزهای سال بارانی است در نخستین روزهای پاییز ۹۶ منصور ضابطیان به ویتنام سفر کرده است و از پایتخت آن هانوی که ۵۵۰۰ کیلومتر از تهران فاصله دارد سفرش را آغاز کرده است ضابطیان در این یادداشت از مرکز ماساژ میدوری می گوید که همه ماساژورهایش نابینا هستند تا کودکانی که برای تقویت زبان انگلیسی نقش تورلیدر را بازی می کنند و کاملا رایگان شهر را به شما نشان می دهند.
بخش نازیبای کتاب و ویتنام آن بخش است که از خوردن گوشت سگ در ویتنام و کتک زدن سگ ها قبل از مرگ می گوید، ویتنام مقصد گردشگران شکمو هم هست که تنوع غذایی زیادی دارد از فو و چاکا می گوید که آنقدر محبوب اند که برخی در این کشور اسم بچه ها یشان را فو می گدارند فکر کنید اسم بچه تان را فسنجان بگذارید غذا در ویتنام آنقدر مهم است که خیابان های زیادی به اسم غذاها نام گذاری شده اند کاش ما هم به جای این همه اسم تکراری اسم چند خیابان را قورمه سبزی و باقالی پلو می گذاشتیم.

این کتاب ها از خواندنی ترین کتاب هایی با موضوع سفر و جهانگردی هستند که شما را کتابخوانتر و اهل گشت و گذار خواهد کرد تا با تجربه های جدیدتری در زندگیتان آشنا شوید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *