کراتینه کردن مو، روشی بی خطر یا تهدیدکننده سلامتی؟

به احتمال زیاد شما نیز برای یک بار هم که شده این تبلیغات را دیده یا شنیده اید: “صاف و براق کردن مو برای چند ماه در کمتر از دو ساعت”. این جملات و تبلیغات هر روزه افرادی با موهای فرفری و وز را وسوسه کرده و جذب آرایشگاه ها می¬کند. روش مورد استفاده آرایشگرها برای انجام این کار کراتینه کردن نام دارد. کراتینه کردن، تمامی آسیب های مو را از بین برده و ظاهری بسیار زیبا به آن می بخشد. اما بسیاری از افرادی که این کار را انجام داده اند، از خطراتش آگاه نیستند. انجام این کار برای صاف کردن مو مضرات زیادی دارد و مشکلات جدی برای سلامتی فرد ایجاد می کند. در این مقاله، مضرات کراتینه کردن مو مورد بررسی قرار گرفته است و خواندن آن برای افرادی که قصد انجام این کار را دارند، پیشنهاد می شود.

سرطان زا بودن ترکیبات محصولات کراتینه مو
در لخت کردن موها به این روش، کراتین مورد نیاز برای موهایی که این ماده را به میزان کافی برای ترمیم ندارند، تأمین می شود. در روش کراتینه کردن، موها توسط یک کراتین مایع آغشته می گردد. سپس با یک سشوار داغ، این مواد جذب موها شده و در کمتر از دو ساعت شستشو داده می شود. اما مشکلی که در این رابطه وجود دارد مربوط به ترکیب کراتین مورد استفاده است. ترکیب این ماده شیمیایی به نحوی است که برای سلامتی خطرات زیادی دارد. بخش اصلی آسیب های مواد کراتینه به فرمالدهید موجود در آنها بستگی دارد. این ماده عامل اصلی صاف کننده موها بوده و امکان حذف آن وجود ندارد. در کراتینه هایی که فاقد فرمالدهید هستند اثرگذاری بسیار کم بوده و تاثیر چندانی در کیفیت مو نخواهد داشت.

فرمالدهید یا متانال در صنایع مختلف به عنوان نگهدارنده و ماده ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد. اما مقاومت حرارتی پایینی دارد. یعنی در برابر کمترین حرارتی، تبخیر شده و بخارهایی سمی تولید می کنند. تحقیقات زیادی برای اثبات مضرات این ماده صورت گرفته که در نهایت این ماده را سرطان زا معرفی کرده اند. آسیب این ماده فقط مختص فرد مصرف کننده نیست. بلکه اثرات آن می تواند در محیط پخش شده و برای اطرافیان نیز مشکلانی ایجاد کند. در برخی از کشورها از جمله امریکا، مصرف مواد محتوی فرمالدهید مانعی ندارد. البته به مصرف کنندگان توصیه می کنند که عوارض مصرف زیاد است و بهتر است با آگاهی مصرف شود. البته باید توجه داشت که در بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی کانادا مصرف محصولات حاوی این نوع ماده ممنوع است.

فرمالدهید موجود در مواد کراتینه کننده موها، می تواند تهدیدی برای سلامتی فرد مصرف کننده و و افراد انجام دهنده این کار باشد. مهم تر از همه این که پخش شدن این گازهای سمی و سرطان زا، فقط محدود به آرایشگاه و زمان انجام نیست. مواد کراتینه تا چند ماه درون ساختار موهای شما قرار می گیرند. در هر بار سشوار کشیدن و حرارت دیدن، این بخارهای سرطان زا می توانند مجدد وارد فضا شده و برای افراد خانواده مشکلاتی را ایجاد کنند. بسیاری از آرایشگران برای کم کردن اثر منفی فرمالدهید موجود در این مواد، از ماسک های مو استفاده می کنند؛ اما این کارها اثر چندانی بر کاهش خطر کراتینه کردن مو ندارد. علاوه بر سرطان، پخش شدن بخارات فرمالدهید در فضا مشکلات دیگری را نیز ایجاد می کند که شامل موارد زیر می باشند:

افزایش احتمال ابتلای فرد به بیماری های مختلفی همچون اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)، مشکلات عصبی، افسردگی، سردرد های مزمن

ایجاد مشکلاتی حاد و جدی برای جنین و مادر اگر در دوران بارداری استفاده شود. حتی مادر نباید در چنین محیطی که گاز فرمالدهید وجود دارد، قرار گیرد.

سوزش چشم، گلو و سرفه. این علائم در افراد مبتلا به آسم و آلرژی های تنفسی بسیار شدید بوده و حتی منجر به خونریزی از بینی نیز می شود.

ایجاد آلرژی و حساسیت های پوستی در فرد شامل خارش و دانه های قرمز رنگ

اختلال در خواب

اختلال در تعادل

اختلال در حافظه

تغییر خلق و خو

آسیب دیدن موها به دلیل گرمای زیاد سشوار
در روش کراتینه کردن موها، به دلیل استفاده از سشوار با حرارت بسیار بالا، تارهای مو آسیب شدیدی دیده و دچار ریزش می شود. در واقع ریشه موها پس از انجام این کار بسیار ضعیف شده و حتی موجب نازک شدن تارهای مو نیز می شود. در بسیاری از آرایشگاه ها، برای جلوگیری از ریزش، محصولاتی را به افراد پیشنهاد می دهند که معمولاً بی فایده هستند و اثر چندانی ندارند. ممکن است با رفع موقت مشکل وزی، ریزش مو را نیز به مشکلات خود اضافه کنید که حل آن بسیار هزینه بر است. اگر مشکل موهای شما جدی است و به سختی شانه می شود، باید بدانید راه حل، کراتینه کردن مو نیست. این راه، دائمی نبوده و با این کار مشکل شما مقطعی حل خواهد شد. مجدد مشکل شما برگشته و حتی ممکن است آسیب های موها نیز بیشتر شده باشد. بهتر است به دنبال راهی بهتر و مطمئن تر برای صاف کردن موهای خود باشید.

از بین بردن وزی موها و صاف کردن آنها با روش های طبیعی جایگزین
روش های طبیعی زیادی برای صاف کردن موهای فرفری و وز وجود دارد. تأثیر این راه ها اگرچه به اندازه کراتینه کردن مو با مواد شیمیایی نیست. اما در عوض، خیالتان از بابت بی خطر بودن آنها راحت است. همچنین این راه ها، مشکلی جدید به مشکلات شما اضافه نخواهند کرد.

یکی از مهم ترین کارهایی که برای تقویت تارهای مو و ترمیم آنها پیشنهاد می شود، روغن مالیدن به موهاست. بهترین زمان برای این کار شب هنگام و موقع خواب و شستشوی آن پس از بیداری است. روغن های گیاهی مختلفی برای این کار پیشنهاد شده که بر اساس طبعتان می توانید از آنها استفاده کنید. از این روغن ها می توان به روغن زیتون، آووکادو، آرگان، نارگیل، بادام و … اشاره کرد. این کار بر اساس نوع مو، هفته ای یک الی دو بار پیشنهاد می شود. روغن مالی موجب درخشنده و براق شدن موها و شده و محرک رشد موها نیز هست.

ماسک های مناسبی نیز برای ترمیم موها وجود دارد که می توانید آنها را تهیه و استفاده کنید. در ترکیب این ماسک ها معمولا روغن های گیاهی استفاده شده که برای ترمیم موهای آسیب دیده، بسیار مفید هستند. این ماسک ها علاوه بر ترمیم ساقه مو، ریشه و پیاز آن را تقویت کرده و به مرور زمان ریزش مو را کاهش می دهند. ماسک تخم مرغ، عسل و روغن زیتون یکی از معروف ترین این ماسک هاست. البته می توان از تخم مرغ به تنهایی به عنوان یک ماسک استفاده کرد. هم زرده تخم مرغ و هم سفیده آن حاوی مقادیر بسیار زیادی مواد مغذی مانند اسید چرب و انواع ویتامین ها هستند. برخی موها با زرده و برخی با سفیده آن سازگار هستند. لازم به ذکر است که ماسک های مو بسیار متنوع بوده و بهتر است انواع آن را امتحان کرده و نوع متناسب با موهای خود را بیابید.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که رژیم غذایی مناسب، در داشتن موهایی سالم اهمیت زیادی دارد. موادی باید در برنامه غذایی گنجانده شود که مواد مغذی مورد نیاز برای رشد موها را فراهم کند. بدن هر فرد برای موهایی سالم به انواع پروتئین ها، ویتامین ها (خصوصا ویتامین E)، روی، منیزیم، آهن و … نیاز دارد. سعی کنید در وعده های روزانه خود حتما از سبزیجات تازه، میوه ها و تخم مرغ استفاده کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *